gebroken klepveer 99CC(ex H injectie blok in 99 met b-motor)

1967-1984
jelger
Geregistreerd lid

gebroken klepveer 99CC(ex H injectie blok in 99 met b-motor)

Bericht door jelger » vr 20 apr, 2007 17:36

het lijkt erop dat ik het 1e grote probleem met de 99CC te pakken heb. :? [lekkere timing weer met alle Saabclub activiteiten... ]

op de A12 bij Voorburg opeens last van harde tikken en vibraties uit het blok. een korte stop bij een garage in de stad [zo snel mogelijk in de vrijdagmiddag... :? ] leerde mij het verhaal dat dit klinkt als onderblok problemen [krukas/kantelende zuigers oid ].

Kan ik een H-blok [injectie 8v] redelijk makkelijk in de 99 met b-motor leggen zonder al te veel extra ingrepen? ik weet dat ik de originaliteit etc geweld aan doe, maar even een blokrevisie terwijl ik een blok op de "plank" heb..... :roll:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 20 apr, 2007 18:16

ik bedenk me nu, dat het ook de koppakking kan zijn die naar z'n grootje is gegaan.
iemand in de buurt van den haag die compressie kan meten?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 20 apr, 2007 18:34

volgens mij zit je met je schutbord te knoeien dan, waterpomp kun je lastig kwijt als ik het goed onthouden heb. of terwijl, er is geen ruimte voor de waterpomp.

toch?

andersom kan wel, van h naar b maar daar heb je niets aan.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » vr 20 apr, 2007 18:38

Bij mij zit er een H blok injectie in , we kunnen wel wat afspreken zodat je even kan koekeloeren of het te doen is, ik denk het wel overigens...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 20 apr, 2007 18:40

baszwolle schreef:volgens mij zit je met je schutbord te knoeien dan, waterpomp kun je lastig kwijt als ik het goed onthouden heb. of terwijl, er is geen ruimte voor de waterpomp.

toch?

andersom kan wel, van h naar b maar daar heb je niets aan.
wat je eigenlijk zegt is dat het schutbord van de 99 met b-motor anders is dan bij de 99 met h-motor?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 20 apr, 2007 18:42

de h motor schutborden hebben een deukje voor de waterpomp en vlgens mij de b motorschutborden niet....

ff zoeken naar een afbeelding

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 20 apr, 2007 18:44

kijk eens bij de 90 rubriek, onder waterslangen lpg verdamper, tweede pagina, daar staat mijn waterpomp wel iets afgebeeld...dan snap je misschien wat ik bedoel

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 20 apr, 2007 18:57

als je dan toch off road gaat mbt de originaliteit zou een elektrische waterpomp ook kunnen. :idea:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 20 apr, 2007 19:07

inspecteer je b blokje eerst maar eens.

bougies naast elkaar leggen, kleurverschil zegt wel iets

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 20 apr, 2007 19:09

baszwolle schreef:inspecteer je b blokje eerst maar eens.

bougies naast elkaar leggen, kleurverschil zegt wel iets
ja, er gaat vanavond onder begeleiding naar gekeken / geluisterd worden. ik hou ook liever het blok er in ;-).

bougies kan ik nog wel zelf... maar geluiden thuisbrengen... net nog even geluisterd - choken doet niet heel veel, gasgeven daarentegen wel, maar het is af en toe net of er iets ergens tegenaan slaat.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 20 apr, 2007 19:28

schroevendraaier ergens op het blok zetten en het handvat tegen je oor aanhouden kun je wel redelijk zoeken waar iets vandaan komt.

misschien een klepveer gebroken maar dat heb ik nog nooit gezien.
rij je op lpg? misschien een klepzitting eruit?

distributiekettingen kunnen ook heel fijn rammelen als je toeren maakt, stationair ook wel.

een krukaslager of drijfstanglager die opeens lawaai maakt vind ik wat ver gezocht.

haal je kleppendeksel er maar eens af, ff kettingspanning controleren en eens kijken of er een klepveer gebroken is.

je mag me wel bellen eventueel, luisteren via telefoon...roep maar wat

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 20 apr, 2007 19:49

Rustig aan Jelger :wink: . Niet elk piepje of kraakje is terminaal bij een oude auto.

Over je ombouwplan: het kan wel natuurlijk maar... aandachtpunten: diameter van de uitlaat, kabelboom zal je moeten maken, je benzinetank is nu niet geschikt voor een injectiepomp en je hebt waarschijnlijk ook geen retourleiding liggen, deuk in het schutbord. Als je bak mee over zet: type aandrijfklossen (over te zetten), en dat ga je van 4-bak naar 5-bak, dus schakelhuis overzetten, motorsteunen overzetten (hopen op centreringgaten, bij latere 99's zitten ze er wel, maar bij jou?).

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 20 apr, 2007 19:50

of terwijl....veel werk :cry:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 20 apr, 2007 19:57

Paul99 schreef:Rustig aan Jelger :wink: . Niet elk piepje of kraakje is terminaal bij een oude auto.
nee, dat hoop ik ook niet, en ik ben niet zo nerveus zoals sommigen als ik wat hoor, maar dit klinkt echt niet lekker.
Over je ombouwplan: het kan wel natuurlijk maar... aandachtpunten: diameter van de uitlaat, kabelboom zal je moeten maken, je benzinetank is nu niet geschikt voor een injectiepomp en je hebt waarschijnlijk ook geen retourleiding liggen, deuk in het schutbord. Als je bak mee over zet: type aandrijfklossen (over te zetten), en dat ga je van 4-bak naar 5-bak, dus schakelhuis overzetten, motorsteunen overzetten (hopen op centreringgaten, bij latere 99's zitten ze er wel, maar bij jou?).
ok, dat is dus best wel wat werk - was het type antwoord wat ik zocht.

dat kan ik dus wel van me afzetten als plan-b mocht de motor echt niet ok zijn. [moet sowieso keuzes maken mbt wat ik overhoud van de 900i8]
heeft een b-blok toch m'n voorkeur. [of h-blok carburatie]

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 20 apr, 2007 21:47

bougies waren erg zwart, 1 cilinder liep niet... andere bougies, en beter - geen onbalans meer, maar getik is er nog steeds - bougies worden ook weer zwart.
onvolledige verbranding dus, en het getik lijkt zich te concentreren rond 2 cilinders aan cabine zijde.

verdenk dus toch wel iets met de kleppen/klepstoters.

Plaats reactie