Krukaspoelie voor saab 99 uit '73

1967-1984
mediajunkie
Geregistreerd lid

Krukaspoelie voor saab 99 uit '73

Bericht door mediajunkie » ma 07 mei, 2007 18:58

Dag beste mensen,

Als ik het goed heb begrepen, zat er in de Dolomite 1850L dezelfde motor als in mijn saab 99 1.85 uit '73. Nou ben ik al een tijdje rond aan het kijken of ik een krukaspoelie kan vinden aangezien er een slag in die van mij zit.

Ik zit er aan te denken om deze te bestellen maar ik weet zo niet of het past. Hij zou geschikt zijn voor een dolomite 1850:

http://www.rimmerbros.co.uk/cgi-bin/rim ... components

kan iemand dit bevestigen/ontkennen?

En moet ik het blok eruit tillen om deze te bevestigen? zit op een nare plaats. Ik wacht nog steeds op mijn werkplaatshandleiding, anders had ik het zelf opgezocht. Alvast bedankt!

Bob

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » di 08 mei, 2007 9:35

iemand?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 08 mei, 2007 12:10

Tsja.... De omschrijving lijkt goed, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik vind de prijs wel goed trouwens. Je zou het er op kunnen gokken?

Niels99
Geregistreerd lid

Bericht door Niels99 » di 08 mei, 2007 15:29

Hoi,

Ik weet dat de mensen achter BCCP in gramsbergen met Dolomite's racen. Allicht kunnen zij je goed verder helpen weten ook wel wat van saab's.
Je zou er met je huidige krukaspoelie heen kunnen gaan om te verglijken.
verder kun je even in enschede ook in de haven kijken daar zit een resturatie bedrijfje misschien dat die ook nog wat hebben om te verglijken.

Succes

Niels

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » di 08 mei, 2007 19:27

Niels, heb je enig idee waar dat bedrijfje zit in de haven? of een naam? Ik woon in enschede dus dat zou erg makkelijk zijn. Woon er nog dichtbij ook

Iemand de krukaspoelie er wel eens afgehad?

Niels99
Geregistreerd lid

Bericht door Niels99 » wo 09 mei, 2007 14:28

Bob,

hier de gegevens van het bedrijf dat ik bedoel

Restauratiebedrijf Van der Grinten

Lonnekerbrugstraat 73
7547 AJ ENSCHEDE

Telefoonnummer: 053-4302214
Faxnummer: 053-4343002
E-mail: fiete@vandergrinten.nl
www: www.vandergrinten.nl

Niels

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » wo 09 mei, 2007 15:17

Bedankt niels, heb ze een mail gestuurd (zit nu op mijn werk). Misschien dat zo'n cursus ook wel de moeite waard is :) ervaring mee?

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » do 10 mei, 2007 11:31

Ik heb inmiddels de werkplaatshandleiding en daar staat in hoe je hem moet verwijderen. Op zich geen lastige klus, ware het dat in de handleiding de motor uit de auto is verwijderd. Iemand enig idee hoe lang de bout is die in de poelie zit? Als hij niet te lang is hoef ik de motor er niet uit te halen, dat zou een hoop schelen. En is het gebruik van een poelietrekker noodzakelijk? Ik kan me voorstellen dat mbv wiggen en beleid je ook een heel eind zou kunnen komen.

Thanks!

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 10 mei, 2007 12:52

Het probleem bij de b en h motor in een 99 is dat je geen ruimte hebt om een dop op de bout te zetten. Je zit gelijk tegen het schutbord aan. Hoe dat bij een 1850 is weet ik niet, zou je even moeten proberen. De bout is vrij lang, maar er wel uit te krijgen. Desnoods door de blok een beetje op te tillen aan de voorkant. Ik heb tot nu toe geen poelietrekker nodig gehad om de poelie er af te krijgen.

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » do 10 mei, 2007 13:03

Afbeelding

Niet echt goed te zien zo maar het lijkt erop dat er wel wat ruimte is. Ik zal er eens naar kijken als ik thuis ben. iig bedankt.

Niels99
Geregistreerd lid

Bericht door Niels99 » do 10 mei, 2007 14:06

Bob,

Nee, Ik heb verder geen ervaring met de cursus en met hun. Ik ken het bedrijf alleen van het er langs fietsen toen ik op het B&S park werkte.

Wat ik mij zo kan herineren van mijn 99 van 71 heb je iets ruimte aan de achterkant maar ik weet niet of daar een dop op pas. Zo uit mijn hoofd moet daar wel een redelijk grote dop op. Ik zit nu in de USA dus ik kan ook niet even voor jou kijken (de 99 staat bij mij thuis).
Als jij je auto weer rijdend heb ben ik wel eens benieuwd hoe dat rijdt. Ik heb in die van mij nog nooit gereden. Gekocht als restauratie object.

Niels

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » do 10 mei, 2007 14:07

Je bent van harte welkom om er een rit in te maken :) Laat maar horen wanneer je weer in NL bent

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » vr 11 mei, 2007 18:00

Heb de krukaspoelie besteld uit de UK, ik laat jullie weten of het past.

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » do 31 mei, 2007 20:00

Heb net de poelie binnen. Op het eerste gezicht lijkt hij anders dan de huidige poelie, maar we zullen het gaan zien. De bout lijkt er dieper in te vallen.

Foto's:
Afbeelding

Jullie horen het

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » do 31 mei, 2007 20:27

Enige echte tool hiervoor: neem een stalen lat en las op de platte kant een dop (meestal 32 bij de 900). Laten lassen kost ook geen drol. Eventueel kan je de dop nog halveren m.b.v. een fijne schijf op een slijptol en een bankschroef.

Plaats reactie