nieuwe kopbouten?

1967-1984
Paul99
Geregistreerd lid

nieuwe kopbouten?

Bericht door Paul99 » di 08 mei, 2007 9:05

Ik kom verschillende verhalen tegen en de manual is ook niet duidelijk. Gebruiken jullie nieuwe kopbouten of draai je de oude er gewoon weer in?

En ik heb een 8V-blok van '87 erin liggen. Die heeft zeker van die torxbouten? Weet iemand de maat, want ik moet een dop kopen...

En ja.... mijn koppakking is lek :evil: . 2 weken geleden is een koelslang geknapt en sindsdien heb ik een wit pluimje uit de uitlaat, laat het koelsysteem zich niet goed ontluchten en kijk ik meer op mijn temperatuurmeter dan op de weg :wink: .

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 08 mei, 2007 9:18

ik zou niet weten hoe dat met het h-blok geregeld is, maar ik heb in mijn b-blok dezelfde kopbouten gebruikt.

kan je helaas niet helpen met de maat voor de torx.
als het met dop gaat, is het maat 17.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 08 mei, 2007 9:33

Ik zou voor de veiligste methode gaan en de kopbouten vervangen door nieuwe exemplaren. :idea:
Dan weet je zeker dat dat goed is.
Laat hoe dan ook gelijk je cilinder kop controleren/afpersen en vlakken.
Dat kun je beter doen, om te voorkomen dat je twee keer achter elkaar de cilinderkop moet uit en inbouwen.
Hieronder een stukje uit de vraagbaak van de SAAB 90/99/900 met betrekking tot die kopbouten, alleen zit je met een
'grensgeval' met betrekking tot de modeljaren 1987 en 1988.
Een modeljaar 1988 kan vanaf ongeveer juni/juli 1987 gemaakt zijn.
Dat wordt door fabrikanten gedaan om een reserve voorraad auto's te hebben, wanneer die in augustus van een bepaald
jaar op de markt komt voor het volgende modeljaar, want je zit met vescheping en dergelijke.
Veel succes met deze klus verder. :wink:

Afbeelding

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 08 mei, 2007 12:09

Het stukje uit de vraagbaak gaat over de B202 motor. Ik heb een B201. :roll: Maar goed, welke torxmaat hoort er bij torx M12?

Weet iemand een adres hier in de buurt waar ik de kop kan laten afpersen en eventueel vlakken?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 08 mei, 2007 12:19

Paul99 schreef:Het stukje uit de vraagbaak gaat over de B202 motor. Ik heb een B201. :roll: Maar goed, welke torxmaat hoort er bij torx M12?

Weet iemand een adres hier in de buurt waar ik de kop kan laten afpersen en eventueel vlakken?
Dat klopt, maar voor de 8V wordt je weer verwezen naar de oudere modeljaren en ik ging ervan uit dat je die gegevens al zou hebben. :wink:

En dat van die torxmaat, ik heb het nog niet hoeven te doen bij de 900c die ik heb, maar het gaat om een 'uitwendige torx',
net zoals een 'normale zeskant boutkop' een 'uitwendige inbus zou zijn'. :idea:
Of, 'verkeerd om' als dat duidelijker is.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 08 mei, 2007 13:27

De900C-GAS schreef:
Paul99 schreef:Het stukje uit de vraagbaak gaat over de B202 motor. Ik heb een B201. :roll: Maar goed, welke torxmaat hoort er bij torx M12?

Dat klopt, maar voor de 8V wordt je weer verwezen naar de oudere modeljaren en ik ging ervan uit dat je die gegevens al zou hebben. :wink:

En dat van die torxmaat, ik heb het nog niet hoeven te doen bij de 900c die ik heb, maar het gaat om een 'uitwendige torx',
net zoals een 'normale zeskant boutkop' een 'uitwendige inbus zou zijn'. :idea:
Officieel is imbus is een binnenzeskant :wink:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 08 mei, 2007 13:37

Paul99 schreef:
De900C-GAS schreef:
Paul99 schreef:Het stukje uit de vraagbaak gaat over de B202 motor. Ik heb een B201. Maar goed, welke torxmaat hoort er bij torx M12?

Dat klopt, maar voor de 8V wordt je weer verwezen naar de oudere modeljaren en ik ging ervan uit dat je die gegevens al zou hebben.

net zoals een 'normale zeskant boutkop' een 'uitwendige inbus zou zijn'.
Officieel is imbus is een binnenzeskant
Dat klopt, maar voor de uitleg kwam het mij effe makkelijker uit om het op die manier te omschrijven. :P

Thom
Donateur
Donateur

Torx

Bericht door Thom » di 08 mei, 2007 15:17

ik heb die torxmaat ook niet maar heb een gewone zeskantsdop gebruikt, die past er zo om en glijdt niet. Ik dacht dop 13. Heb ik al tot 2 x toe zo gedaan.
Ik heb begrepen dat de Torx-kopbouten officieel vervangen dienen te worden en het type ervoor niet. Maar dat het veelal niet gebeurt omdat het eigenlijk niet hoeft (= info chef werkplaats Saabdealer).

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » di 08 mei, 2007 16:22

Heb de zelfde info van mijn Chef Werkplaats Saabdealer, die ze nog nooit vervangen heeft,als Thom .

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 08 mei, 2007 16:24

Paul99 schreef:Weet iemand een adres hier in de buurt waar ik de kop kan laten afpersen en eventueel vlakken?
Motorrevisiebedrijven als ESA in Marum of Ausma in Roden. In Stad zullen er ook wel een paar zijn...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 11 mei, 2007 11:19

Alle bouten die eerst met een moment en daarna met een bepaalde hoek nagedraaid moeten worden, zijn zogenaamde "rekbouten". Deze zijn officieel voor eenmalig gebruik. Ik ken echter weinig mensen die dat ook werkelijk doen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 11 mei, 2007 11:20

ik mag aannemen dat deze kopbouten dan wel regulier verkrijgbaar zijn?
[hoe naief natuurlijk]

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 11 mei, 2007 11:27

Bedankt voor de reacties. Niet de bouten vervangen dus.

Wel natrekken na 500(?) km?

Thom
Donateur
Donateur

natrekken

Bericht door Thom » vr 11 mei, 2007 11:31

ik dacht natrekken na 2000 km

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 11 mei, 2007 11:32

dat getal heb ik ook recent gelezen in de manual.

Plaats reactie