K&N

1967-1984
pimmmetje
Geregistreerd lid

K&N

Bericht door pimmmetje » di 14 sep, 2004 22:15

Heeft er iemand ervaring met een k&n sportfilter op een saab 99 uit 1983 ?
En zo ja moet ik nog wat veranderen aan de sproeier ? of aan andere dingen?

gert
Geregistreerd lid

Re: K&N

Bericht door gert » wo 15 sep, 2004 23:27

Betere luchtfilters dan K&N zijn er niet. De meeste standaard gemonteerde luchtfilters kunnen daar nog niet bij in de schaduw staan.
Het nadeel is echter meer lawaai (maar dat is voor jou blijkbaar een voordeel) en het feit dat in sommige gevallen bij SU of ZS carburateurs een andere sproeiernaald nodig is, omdat de wagen kan gaan inhouden vanwege de extra luchtaanvoer. Het mengsel rijker zetten blijkt dan niet altijd afdoende. Als er in dat geval geen precedenten zijn, moet je op een rollentestbank de geschikte naald erbij laten zoeken. en dan ben je een sloot geld kwijt voor maximaal 5 pk's extra (bij mijn Saab 99 met HIF44 SU scheelde het maar 2,5 pk aan de aangedreven wielen).

Het gebruik van K&N filters wordt over het algemeen afgeraden als je op LPG rijdt. Maar dat komt omdat de gemonteerde verdamper daar niet op toegerust is. Ik ken mensen met een viercilinder die met een verdamper voor een 6- of 8-cilinder rondrijden en zodoende probleemloos een K&N-filter kunnen gebruiken.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 16 sep, 2004 23:25

Ik denk niet dat alleen een sportluchtfilter in de 99 wat uitmaakt. Ik heb het geprobeerd in mijn 99 caburateur en ik merk geen verschil. Ik heb hem nu in mijn 99 turbo en merk nog steeds geen verschil. Het zou juist in de turbo verschil moeten maken, maar ik moet het nog meemaken. Maar misschien zijn er andere ervaringen?

RedArrow43
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow43 » vr 17 sep, 2004 9:57

kan zoiets ook op mijn 900t8?of is dit niet zo'n open filter?

greets edwin

p.s. volgens mij maakt alleen een luchtfilter niet heel veel verschil nee.

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » za 18 sep, 2004 20:00

Zo'n K&N gaat geloof ik ruim een ton mee
Dat is niet juist. K&N filters zijn vrijwel onverslijtbaar. In elk geval zal de desbetreffende auto eerder aan zijn eind zijn dan het K&N filter, ook als je het op een splinternieuwe auto zou monteren.
Het enige dat is vereist is af en toe (zeg eens per 50.000 km) een keer schoonmaken en opnieuw inoliën. Ik heb deze filters nu 25 jaar gebruikt op diverse klassiekers en wil nooit meer iets anders.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 19 sep, 2004 18:04

je kunt het luchtfilter wel vervangen, voor meer prestaties. maar zorg dan ook dat de luchtaanvoer word geoptimaliseerd lees meer rijwind lucht. bij een open luchtfilter alleen als je er voor zorgt dat geen/minimum aan warme lucht ontrekt in je motorruimte.

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » ma 20 sep, 2004 12:57

Ik rij nu zo'n 2 jaar met een K&N vervangingsfilter in mijn 99. Verder heb ik een aantal gaten geboord aan de linkerkant van het luchtfilterhuis. Hierdoor trekt ie nog wat extra lucht en aan de linkerkant (ver bij de motor vandaan) dus voornamelijk koude(re) lucht. Was een tip uit Practical Classics een aantal jaar geleden.

Buiten het feit dat de motor vooral tussen 2000-3000 toeren een mooi donker geluid is gaan maken :D lijkt het qua snelheid niet veel te schelen. Heb verder alleen het mengsel heel goed laten afstellen en rij er verder probleemloos mee rond.

Groeten,

Alexander
Saab 99 GL 1984

Joop
Geregistreerd lid

Bericht door Joop » ma 20 sep, 2004 14:38

Ik reed een jaar of 4 geleden ook in een 99GL ('84) met een K&N filter.
Ik vond dat de auto door het filter net iets makkelijker "oppakte" m.a.w. soepeler accelereerde. Aan sproeier of naald niets veranderd.
Topsnelheid heb ik nooit geprobeerd.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 20 sep, 2004 16:06

je moet zo'n filter ook zien als een schakel in een goed geheel.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 26 okt, 2004 10:42

B235R schreef:je moet zo'n filter ook zien als een schakel in een goed geheel.
Logisch. Als je carburateur vuil is, membraan versleten en er een paar millimeter koolstof op je zuigers zit, is het verschil natuurlijk nauwelijks waar te nemen.

Verder moet je zorgen dat je bougies van het juiste type zijn en regelmatig controleren/schoonmaken. :!:

Dat met die sproeiernaald vervangen lijkt me onnodig.

:idea:

Het zelfde filter van Green kost bij de helft van K&N en is net zo goed.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » vr 29 okt, 2004 19:07

Steve-O schreef: Het zelfde filter van Green kost bij de helft van K&N en is net zo goed.
Die site van "Green" is ook lastig te bezoeken. Moet je de nieuwste flash versie voor hebben!!!!
Maar bedankt voor de tip!!!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 20 jan, 2005 16:02

Ranja schreef:
Steve-O schreef: Het zelfde filter van Green kost bij de helft van K&N en is net zo goed.
Die site van "Green" is ook lastig te bezoeken. Moet je de nieuwste flash versie voor hebben!!!!
Maar bedankt voor de tip!!!
Nee hoor, ik gebruik helemaal geen flash en kan prima over de site van GReen navigeren. Probeer het ander eens zonder Microsoft. Ik doel daarmee op Mozilla (firefox). Veel veiliger ook nog. Het zou best kunnen dat de makers van de Green-site checken op IE en vervolgens flashgebruik forceren.
Ik spoof al netscape-user en heb dat probleem dan niet.

Ik zeg altijd maar: "Microschoft maakt meer kapot dan je lief is."

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » vr 21 jan, 2005 16:32

Mijn bak draait op linux en inderdaad Firefox, Was indertijd op school. En die gebruiken Microschoft met Windows XP (Wat trouwens staat voor eXtra Problems)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 07 nov, 2005 11:47

Alexander schreef:Ik rij nu zo'n 2 jaar met een K&N vervangingsfilter in mijn 99. Verder heb ik een aantal gaten geboord aan de linkerkant van het luchtfilterhuis. Hierdoor trekt ie nog wat extra lucht en aan de linkerkant (ver bij de motor vandaan) dus voornamelijk koude(re) lucht. Was een tip uit Practical Classics een aantal jaar geleden.

Buiten het feit dat de motor vooral tussen 2000-3000 toeren een mooi donker geluid is gaan maken :D lijkt het qua snelheid niet veel te schelen. Heb verder alleen het mengsel heel goed laten afstellen en rij er verder probleemloos mee rond.

Groeten,

Alexander
Saab 99 GL 1984
Zo, even weer een oud onderwerp afstoffen. Op dit moment komt een pakketje met oa een sportfilter mijn kant op. Alexander zou je iets meer kunnen vertellen over de gaten die je geboord hebt? Diameter? Plek? Misschien een fotootje of het artikel?

Alvast bedankt, Paul

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » ma 07 nov, 2005 12:47

Paul,

Artikel heb ik effe niet digitaal. Is een exemplaar van Practical Classics van een jaar of wat terug. Was een lesje in koude (zuurstofrijke) lucht je motor in krijgen.

Ik heb de gaten (van bovenop het filterhuis gezien) aan de linkerkant van de aanzuigbuis geboord. Aan de kant van de wielkast en dus niet aan de kant van de motor. Doorsnee zal zo'n 1,5 cm zijn en ik heb boven en onder de bevestigingsbeugel bij elkaar zo'n 10 gaten geboord.

Verder heb ik de aanzuigmond van het filter, dat aan het blok met de voorverwarmingslang vastzit, van de radiator weggedraaid. Door de diverse bevestigingen van het aanzuigstuk en het blok van de voorverwarmingsslang iets los te draaien kan je de aanzuigmond in een wat betere positie zetten waar meer koude rijwind langs komt.

Ik heb wel het mengsel laten checken na de montage van het filter en het boren van de gaten. Mengsel stond blijkbaar al vrij arm want met koud weer (veel zuurstof) trok de 99 niet zo best. Paar flinken slagen aan de mengselschroef gaven een rijker mengsel (uiteraard wel binnen de toegestane Co-waarde).

In vergelijk met de redactie Saab 900 met zelfde motor (die bij BCCP in Gramsbergen perfect is afgesteld) lijkt mijn 99 vlotter op te pakken en maakt hij zeker een mooier geluid.

Alexander

Plaats reactie