"Dode meters"

1967-1984
frans bouwer
Geregistreerd lid

"Dode meters"

Bericht door frans bouwer » vr 11 mei, 2007 14:26

Mijn 99 heeft een niet bewegende tempteratuurmeter. Aangezien de auto sinds 1991 heeft stilgestaan misschien niet zo raar, maar waar moet ik naar zoeken om de de temperatuurmeter echt te laten functioneren? Of is het voorstelbaar dat ook na een poosje stationair draaien de temperatuur meter geen krimp geeft?

Heeft de sensor in de zijkant van de radiateur behalve met de ventilator ook een verbinding met de temperatuurmeter in het dasboard?

En ook de benzinemeter blijft onbeweeglijk laag staan terwijl er tien liter in de tank zit nu.

Waar moet ik mijn speurtocht beginnen?

Frans

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 11 mei, 2007 14:32

de dompel van de benzinemeter wil wel eens wat moeizaam bewegen na verloop van tijd. 10 liter is niet zo gek veel. de dompel zou dan maar minimaal omhoog moeten komen.

de temperatuurmeter in het dashboard zit volgens mij aangesloten op het koppelstuk bij de themostaat [de bocht het motorblok in, vanaf de radiator]. zit dat wel correct?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 11 mei, 2007 14:35

Is het een H-motor. :roll:
Dan zit de sensor voor de watertemperatuur zeg maar tussen de zwarte plastik kap, waaronder de koppeling en het vliegwiel
zit en het 'thermostaathuis'. :shock:
Bij een SAAB 900 Classic zit daar een geel/witte draad aan en ik denk bij een SAAB 99 ook.
Misschien dat het contact geöxydeerd is tijdens het stilstaan.
Veel succes hiermee. :wink:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 11 mei, 2007 14:39

Ik weet vrij zeker dat ik het stekkertje goed heb aangesloten :wink: , maar controleer maar even onder het thermostaathuis. De rechtse radiatorslang zit aan dat huis vast.

Maar aangezien de benzinemeter het ook niet doet: zekeringen al gecontroleerd en schoongemaakt/vervangen?

frans bouwer
Geregistreerd lid

Bericht door frans bouwer » vr 11 mei, 2007 21:15

[/quote]Maar aangezien de benzinemeter het ook niet doet: zekeringen al gecontroleerd en schoongemaakt/vervangen?[quote]

Jij hebt dermate reputatie als dé Saab 99 dokter van het Noorden dat ik begin bij de zekeringen. Knippers zijn namelijk ook niet functionerend.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » vr 11 mei, 2007 21:44

heb het zelfde probleem, al hoe wel.. alle metertjes doen het niet, ook de km teller niet ... en mijn benzine meter staat op vol, terwijl er volgens mij niks in zit. Draden na kijken?

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » vr 11 mei, 2007 21:55

DaVinz schreef:heb het zelfde probleem, al hoe wel.. alle metertjes doen het niet, ook de km teller niet ... en mijn benzine meter staat op vol, terwijl er volgens mij niks in zit. Draden na kijken?
Lijkt dus op een probleem in je benzinemeter/Flotter, want de rest doet het nooit als er geen benzine in zit. :wink:

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » vr 11 mei, 2007 22:03

jonatas 900s schreef:
DaVinz schreef:heb het zelfde probleem, al hoe wel.. alle metertjes doen het niet, ook de km teller niet ... en mijn benzine meter staat op vol, terwijl er volgens mij niks in zit. Draden na kijken?
Lijkt dus op een probleem in je benzinemeter/Flotter, want de rest doet het nooit als er geen benzine in zit. :wink:
whahah das niet helemaal waar natuurlijk, als je gesleept wordt moet de km teller het doen en de dag teller ook neem ik aan :wink:

smid
Geregistreerd lid

meterfunktioneren

Bericht door smid » za 12 mei, 2007 19:58

vaak is het zo wanneer alle meters niet of bijna niet functioneren dat veelal de meterstabilisator bij de wat oudere auto's stuk is

Paul99
Geregistreerd lid

Re: meterfunktioneren

Bericht door Paul99 » za 12 mei, 2007 21:18

smid schreef:vaak is het zo wanneer alle meters niet of bijna niet functioneren dat veelal de meterstabilisator bij de wat oudere auto's stuk is
De wat...?

Leg us uit

smid
Geregistreerd lid

dode meters

Bericht door smid » zo 13 mei, 2007 11:39

In b.v een daf 55 en 66 zit achter het meterdashboard een soort ralais een heel klein ding dat er voor zorgt dat de meters niet blijven schommelen en als deze stuk is geven de meters niets meer aan.
Misschien is dit bij de saab ook wel,bij mijn 99 ben ik nog niet aan het instrumentarium toe , de motor heb ik klaar en loopt geweldig , nu ben ik met de spatborden en de motorkap en front bezig,zie foto's smid
Weet iemand een goedkoop adres voor rode lak ?

groeten Nando

frans bouwer
Geregistreerd lid

zeker de zekeringen!

Bericht door frans bouwer » zo 13 mei, 2007 20:00

Paul 99 schreef
Maar aangezien de benzinemeter het ook niet doet: zekeringen al gecontroleerd en schoongemaakt/vervangen?]
heb de zekeringen vervangen. ruitenwissers, benzinemeter, temperatuurmeter doen het nu. stadslichten deden het al, de knippers echter nog niet. ik zoek verder.

moi,

frans

Paul99
Geregistreerd lid

Re: dode meters

Bericht door Paul99 » zo 13 mei, 2007 22:09

smid schreef:In b.v een daf 55 en 66 zit achter het meterdashboard een soort ralais een heel klein ding dat er voor zorgt dat de meters niet blijven schommelen en als deze stuk is geven de meters niets meer aan.
Misschien is dit bij de saab ook wel,.........

Nope. De sensoren zijn direct op de meters aangesloten.

DaVinz
Geregistreerd lid

Re: zeker de zekeringen!

Bericht door DaVinz » ma 14 mei, 2007 9:58

frans bouwer schreef:Paul 99 schreef
Maar aangezien de benzinemeter het ook niet doet: zekeringen al gecontroleerd en schoongemaakt/vervangen?]
heb de zekeringen vervangen. ruitenwissers, benzinemeter, temperatuurmeter doen het nu. stadslichten deden het al, de knippers echter nog niet. ik zoek verder.

moi,

frans
misschien ook maar gewoon alle zekeringen vervangen... kan geen kwaad...

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » vr 15 jun, 2007 19:47

Ik heb een defecte klok (die voor de tijd), zijn hier nog vaker voorkomende makkelijk te verhelpen kwaaltjes van bekend, of wat dat gewoon vervangen?

Plaats reactie