Engels of metrisch gereedschap?

1967-1984
Plaats reactie
mediajunkie
Geregistreerd lid

Engels of metrisch gereedschap?

Bericht door mediajunkie » vr 11 mei, 2007 21:13

Aan mijn anfängerige vragen hadden jullie waarschijnlijk al wel gemerkt dat ik vers uit de luiers kom als het op autotechniek/saab klussen aankomt, maar nu heb ik wel een hele erge:

Ik heb de werkplaatshandleiding nu een tijdje in huis en er een paar avonden in zitten te bladeren. Door het een en ander aan maten te hebben gelezen had ik de conclusie getrokken dat er voor de triumph motor in mijn '73er het nodige engelse gereedschap aangeschaft zou moeten worden.

Aangezien ik nog helemaal geen doppenset in huis had (kon dus ook niet proberen) heb ik toen maar voor een leuk bedrag de hele bende overgekocht van iemand die was opgehouden met aan mini's sleutelen. (erg leuk spul overigens, Eldora, snapon, stahlwille enzo). Nou heb ik vanmiddag mijn doos versgekochte gereedschap naar mijn saab gesleept en besloot maar eens aan de bout die de dynamo op zijn plek houdt te beginnen. Past dus niet :S. Ik heb wat andere bouten geprobeert en dat lijkt redelijk te gaan, maar kan iemand mij gerust stellen dat ik de doos vol engelse tools nog voor veel klusjes nodig zal hebben of moet ik de boel maar weer op marktplaats zetten?

:oops:

koekkoek

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Engels of metrisch gereedschap?

Bericht door Robbert » vr 11 mei, 2007 23:00

mediajunkie schreef:Aan mijn anfängerige vragen hadden jullie waarschijnlijk al wel gemerkt dat ik vers uit de luiers kom als het op autotechniek/saab klussen aankomt, maar nu heb ik wel een hele erge:

Ik heb de werkplaatshandleiding nu een tijdje in huis en er een paar avonden in zitten te bladeren. Door het een en ander aan maten te hebben gelezen had ik de conclusie getrokken dat er voor de triumph motor in mijn '73er het nodige engelse gereedschap aangeschaft zou moeten worden.

Aangezien ik nog helemaal geen doppenset in huis had (kon dus ook niet proberen) heb ik toen maar voor een leuk bedrag de hele bende overgekocht van iemand die was opgehouden met aan mini's sleutelen. (erg leuk spul overigens, Eldora, snapon, stahlwille enzo). Nou heb ik vanmiddag mijn doos versgekochte gereedschap naar mijn saab gesleept en besloot maar eens aan de bout die de dynamo op zijn plek houdt te beginnen. Past dus niet :S. Ik heb wat andere bouten geprobeert en dat lijkt redelijk te gaan, maar kan iemand mij gerust stellen dat ik de doos vol engelse tools nog voor veel klusjes nodig zal hebben of moet ik de boel maar weer op marktplaats zetten?

:oops:

koekkoek
Volgens mij niet. Saab is metrisch.

Mocht je de doos willen verkopen dan heb ik wel belangstelling.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 12 mei, 2007 0:05

De Saab 99 1975-1980 manual zegt:
The standard thread system used in Saab cars is mainly the metric thread system ("M") and the width across flats is also measured in mm.
However, UNF and UNC threads with dimensions in inches are to be found in some components.
Tot nu toe heb ik mij kunnen redden met mijn metrische set bij nieuwe wagens. Maar ik zou nog even wachten met het spul wegdoen..... Af en toe kom ik een boutje tegen die net niet lekker past. Er is geen touw aan vast te knopen welke bout metrisch of engels is....

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 12 mei, 2007 0:20

RobbertS schreef:Saab is metrisch.
Dat is wel een wat ongenuanceerde uitspraak...
Koop maar een 95 of 96 bij je gereedschap :)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 12 mei, 2007 0:26

72sonett-III schreef:
RobbertS schreef:Saab is metrisch.
Dat is wel een wat ongenuanceerde uitspraak...
Koop maar een 95 of 96 bij je gereedschap :)
Gelukkig zitten we hier in het 99 gedeelte... ;)

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » zo 13 mei, 2007 13:01

Ai ai, das jammer. Twee vrienden van mij hebben oude volvo's waaraan wel een hoop engels is. wellicht komt het van pas. Bedankt

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 13 mei, 2007 13:13

aangezien het motorblok in die van jou origineel engels is, is de kans groot dat je wel eens wat engels maatwerk tegen komt. Misschien niet altijd even symetrisch (ken 99's waar bv de fuseekogelbouten aan de ene kant metrisch zijn en aan de andere kant engels) maar dan is zo'n engelse maten set wel zo handig. Ook als je met een metrische dop net niet genoeg grip meer hebt, kan een engelse maat wel eens uitkomst bieden

Lekker erbij houden dus (veel gereedschap is gewoon ook mooi 8) )

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » zo 13 mei, 2007 13:16

Zo is dat :) vond het al jammer want het is gewoon mooi spul, rete degelijk :)

Impala72
Geregistreerd lid

Bericht door Impala72 » ma 13 aug, 2007 19:49

Hallo heren,

Zo zat ik net te sleutelen met de ruitenwissermotor van een Saab 99.
De ruitenwissers deden niets, en aangezien de auto woensdag voor de APK gaat...
Aan de achterkant zat een afsluitplaat vast met 5 boutjes.
En aan de onderkant een tonvormige behuizing met 2 bouten

Dopje 6 paste niet, te klein
Dopje 7 paste niet, te ruim
Maar nergens een dopje 6,5 te vinden. Vreemde maten dus, in een 99

Dus toch maar prutsen met combinatietangetje.
Ruitenwissers doen het overigens weer prima. Motor + aandrijving uitelkaar. Invetten, monteren en klaar.

gr

Chris

Chris

Plaats reactie