Koppeling + vliegwiel vervangen 73'er

1967-1984
Plaats reactie
mediajunkie
Geregistreerd lid

Koppeling + vliegwiel vervangen 73'er

Bericht door mediajunkie » wo 06 jun, 2007 18:15

Dag Saaberts,

Ik begin toch sterk te vermoeden dat mijn koppeling aan vervanging toe is. Nou weet ik alleen niet zo goed waar ik het beste de onderdelen kan bestellen. Ik heb al even gekeken bij Elferink, maar die hebben mijn bouwjaar er niet bijstaan. Hebben ze meer dan wat er op de site staat?

En wat is de moeilijkheidsgraad van het zelf doen van 0 tot 10? Ik heb een handige broer, dus die kan me evt. wel helpen (heeft zelf zijn citroen bx in en uit elkaar gehad.)

Omschrijving van probleem:

Als de auto stilstaat in de vrij hoor je een beetje gerammel vanuit de koppelingsdeksel. Het is moeilijk (vooral als de auto warm is) om uit stilstand zonder bokken op te trekken.

Ik heb hier over gelezen dat het ook in het vliegwiel zou kunnen zitten, dus als jullie daar ook een (voordelig) adres voor weten houdt ik me aanbevolen.

Vriendelijk dank!

Niels99
Geregistreerd lid

Bericht door Niels99 » wo 06 jun, 2007 21:56

Hallo,

Het bokken met optrekken kan onder andere voortkomen uit vettige koppelings platen. Dit had ik laatst op mijn 900 toen mijn slave chilinder was gaan lekken. De remedie hiervoor is de koppelings platen te vervangen en de druk groep. Het vlieg wiel zou ik lekker laten zitten. even ontvetten en waneer nodig licht opschuren.
Ik weet niet zeker welke koppeling op je 1.85 motor kan maar ik zag tot mijn grote verbazing dat op mijn extra motor de zelfde nieuwe drukgroep zit als op mijn 900. Dit is ook een 1.85 motor.
Wanneer je de koppeling er uithaald kun je in Enter zo kijken of deze overeen komt met de koppeling die later gebruikt is.
Het vervangen van de koppeling vind ik goed zelf te doen. As er uit. veer indrukken en er een ring tussen stoppen vervolgens het geheel er uit liften.
Teminste op de latere 99's en 900's. Ik denk dat het op de 1.85 net zo makkelijk gaat. Enige nadeel voor de 99 is dat je front moet demonteren wat bij de 900 niet nodig is.

Succes

PS. Ik ben weer in Nederland.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 06 jun, 2007 23:27

Niels99 schreef:......Enige nadeel voor de 99 is dat je front moet demonteren wat bij de 900 niet nodig is.
......
Hoeft niet :wink: , maar is wel makkelijker.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... &highlight

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » zo 10 jun, 2007 9:40

Dank voor de antwoorden en de link. Ik ga me er aan wagen. Zijn er nog dingen waar ik extra voor op moet passen? (veelgemaakte fouten?)

Plaats reactie