Ik heb een trekhaak op de kop getikt voor mijn 99. Ik heb niet gezien hoe deze op de donor zat aangesloten dus heb nog ff geen idee hoe dit zat met de elektra. De stekkerdoos is 7 polig. De aansluitbedrading bestaat uit geel-zwart-rood en bruin-groen-wit. De draden zijn afgeknipt er zitten geen stekkers aan.
Ergens op internet vond ik het volgende schema:
Geel L(1) RAW Links
Zwart 58L(7) Achterl links
Rood 54 (6) Remlichten
Bruin 58R (5) Achterl Rechts
Groen R(4) RAW Rechts
Wit 31(3) Massa
54G(2) Reserve of binnenverlichting
De draad boom in mijn kofferbak heb ik nog niet open gelegd. Dus hoe het daar zit weet ik niet.
Nu mijn vragen:
Klopt het bovenstaande schemaatje?
Hoe sluit ik de bedrading van de trekhaak aan op mijn 99? Welke kleur op welke kleur?
Kan ik gewoon met Klemko kabelverbinders of vlakstekkertjes te werk gaan of zijn daar speciale stekkers voor te krijgen?
Met er nog ergens een relais, schakelaar o.i.d. tussen geplaatst worden?
Alvast bedankt, groet Yvo
Vragen mbt aansluiten trekhaak saab99 ‘84
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
http://www.aanhangcarsnederland.nl/inde ... &Itemid=33
daar staat ook alles netjes beschreven. ik doe het altijd met en spanningzoeker met zo'n puntje die je door de isolatie steekt terwijl je de desbetreffende verlichting hebt branden. die blauwe kabelverbinders die je samenknijpt volstaan wel.
en relais ed zijn niet nodig mits je geen zware verbruikers aan je doos hangt. een koelkast in je caravan draait eventueel op de vrije aansluiting in de stekkerdoos, wel een 2.5 kwadraat gezekerde draad trekken vanaf je accu.
daar staat ook alles netjes beschreven. ik doe het altijd met en spanningzoeker met zo'n puntje die je door de isolatie steekt terwijl je de desbetreffende verlichting hebt branden. die blauwe kabelverbinders die je samenknijpt volstaan wel.
en relais ed zijn niet nodig mits je geen zware verbruikers aan je doos hangt. een koelkast in je caravan draait eventueel op de vrije aansluiting in de stekkerdoos, wel een 2.5 kwadraat gezekerde draad trekken vanaf je accu.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... Wiring.htm
en hier zou je eventueel de kleurcodes naar je achterlichten mee kunnen opzoeken als je niet wil prikken in de kabels
en hier zou je eventueel de kleurcodes naar je achterlichten mee kunnen opzoeken als je niet wil prikken in de kabels
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
Yvo
- Geregistreerd lid
Ok, aangezien ik geen zwaar verbruik van mijn aanhanger verwacht een redelijk makkelijk klusje (Als ik het goed begrijp)
In de kofferbak de draadboom ff openen. Kijken welk draad welke verlichtingsfunctie heeft(via schema, prikken of gewoon visueel volgen) En vervolgens hier met een knijp/ kabelverbinder een aftakking maken naar mijn trekhaak-stekkerdoos volgens het standaard 7polig aansluitschema.
Goed zo?
In de kofferbak de draadboom ff openen. Kijken welk draad welke verlichtingsfunctie heeft(via schema, prikken of gewoon visueel volgen) En vervolgens hier met een knijp/ kabelverbinder een aftakking maken naar mijn trekhaak-stekkerdoos volgens het standaard 7polig aansluitschema.
Goed zo?
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
dit zegt het rdw er over:
Mistachterlicht aanhangwagens en caravans
Aanhangwagens met een maximum massa van 751 kg of meer
Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moeten één of twee mistachterlichten hebben, als de datum eerste toelating op het kentekenbewijs ná 31 december 1997 is. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten is een mistachterlicht niet verplicht.
Aanhangwagens met een maximum gewicht van 750 kg of minder
Voor de juiste informatie over de wet- en regelgeving betreffende mistachterlichten op aanhangwagens, met een maximum gewicht van 750 kg of minder, kunt u contact opnemen met de politie. U kunt dat doen via het telefoonnummer 0900-8844 of via de website van de politie.
Mistachterlicht aanhangwagens en caravans
Aanhangwagens met een maximum massa van 751 kg of meer
Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moeten één of twee mistachterlichten hebben, als de datum eerste toelating op het kentekenbewijs ná 31 december 1997 is. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten is een mistachterlicht niet verplicht.
Aanhangwagens met een maximum gewicht van 750 kg of minder
Voor de juiste informatie over de wet- en regelgeving betreffende mistachterlichten op aanhangwagens, met een maximum gewicht van 750 kg of minder, kunt u contact opnemen met de politie. U kunt dat doen via het telefoonnummer 0900-8844 of via de website van de politie.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Vaag hoor:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... ht.nl.html
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... ht.nl.html
Aanhangers tot 750 kg
Aanhangers tot 750 kg (leeg gewicht + laadvermogen) moeten ongeacht hun leeftijd een mistachterlicht hebben.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid