99 aankooptips

1967-1984
Plaats reactie
WMB
Geregistreerd lid

99 aankooptips

Bericht door WMB » wo 11 jul, 2007 21:13

Na wat zoeken hier in de 99 sectie heb ik de volgende punten gevonden om op te letten bij de aankoop van een 99:

Roest:
- Voor bij de aandrijf assen.
- In de lekbakken onder de motorkap.
- Kofferbak (onder de bekleding)
- Draagbaken ter plaatse van de bevestigingspunten voorste wieldraagarmen.
- Kokerbalk van bovenste schokdemderbevestiging achteras.
- Chassisbalk ter plaatse van voetenruimte. Kijk onder het tapijt of de geluidwerende bekleding op de vloer opbolt. Als dit zo is dan is de vloer boven deze balk doorgeroest.
- Wielkastranden onder de sierstrip.
- Onderzijde binnenspatscherm aan de voorzijde.
- Onderkanten van de deuren.
- Dorpelbalk bij de kriksteunen.
- Onder de ruitrubbers voor en achter
- Bovenhoeken van de kofferruimte
- Bij de voorwielophanging-> waar de aandrijfas de wielkast in komt.
- Voorwielkast-> in de sputterzone van het wiel; vooral in de naad voor en achter.
- Krikpunten achter
- Rond het afwateringspijpje onder de b-stijl
- Achterwielkasten -> complete sputterzone; aan de voorkant kan je zien door de achterbank om te klappen en naar de wielkast te kijken. Aan de achterkant is vanuit de kofferbak te zien.
- Achterwielkasten -> schokdemperbevestiging.
- motorkap -> voorste rand
- Onder de grille

Motor:
- Kijk of aan de pijlstok geen blacksludge zit.
- Kijk of de veertjes nog in de versnellingsbak zitten. Deze houden de pook in het midden in de neutraal. Je kan rijden zonder maar daar moet je aan wennen. De 4 bak is steviger. Maar de 5 bak fijner.
-Het H-blok dat na 1981 is gemonteerd is evenals zijn voorganger (het B20 blok) in staat tot reusachtige kilometrages. Pas alleen op voor een rumoerige distributieketting. Deze vervangen betekent blok er uit tillen.
-Op LPG vaak na zo'n 1 1/2 ton toe aan een koprevisie. De carburateur kan slecht tegen LPG en is na 50.000 versleten.
-Verder alleen het gebruikelijke gedoe van versleten dynamo's, startmotoren en waterpompen. Hoeft niet veel te kosten, is gebruikt aan te komen en die uit je 900 passen ook.
-De carburateur is bij een benzineauto na een ton of twee aan revisie toe. Revisie doet trouwens ook mooie dingen voor het benzineverbruik en de bruikbaarheid van euro 95.

Interieur:
De hemel is vaak ingezakt. (bekend Saab probleem) En kijk of de stoelen van onder nog goed uitzien en of ze niet zijn doorgezakt.

Heb ik het zo een beetje compleet?

En het hierboven genoemde gebruikelijke gedoe van versleten dynamo's, startmotoren en waterpompen, hoe herken ik dat?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 11 jul, 2007 22:07

Ik zal een op een plaatje de roestplekken markeren. Er staan volgens mij een aantal dubbele in je lijstje.

motor.
-met blacksludge bedoel je de mayonaise-achtige substantie?
- veren aan de versnellingsbak zijn niet makkelijk te controlen. Of ze zitten in de bak, of ze zitten voor op het schakelhuis, onder de pook, onder de vloerbekleding. Maar ik zou niet weten waarom en waarop de veren gecontroleerd moeten worden.
-MY84 heeft geharde klepzetels en is daarom geschikt voor LPG. Verder heeft MY electronische ontsteking. Mogelijk is dit de enige 99 die fabrieksaf geschikt is voor euro95 ongelood. Overige bouwjaren moeten loodvervanger gebruiken.
- door de naald+membraan uit de carburateur te halen, verslijt de naald niet tijdens rijden op lpg.
- kilometrages voor revisie kan ik niet bevestigen of tegenspreken
- bij de b-motor is de waterpomp een zwak punt.

Interieur
- behalve de hemel zijn de c-stijl afdekkapjes (oortjes) (tussen hoedenplank en hemel) in staat van ontbinding.
- de zijpanelen zijn van karton en erg gevoelig voor water. Dat kan komen door lekkage van de achterruiten (door roest onder het rubber) en de onderste rand bij de voordeuren, door slechte raamrubbers waardoor er veel water in de deur komt.

taaffert
Geregistreerd lid

Re: 99 aankooptips

Bericht door taaffert » wo 11 jul, 2007 22:16

WMB schreef:Heb ik het zo een beetje compleet?
Vergeet van rechts komende Mazda's niet! 8)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: 99 aankooptips

Bericht door De900C-GAS » wo 11 jul, 2007 22:21

taaffert schreef:Vergeet van rechts komende Mazda's niet!
Die verr*kt* kl*t* Mazda's ook!! :evil:

Plaats reactie