lengte oliepeilbuis
-
Paul99
- Geregistreerd lid
lengte oliepeilbuis
Mijn oliepeilbuis was gesneuveld. Heb een van een 900i van de sloop gehaald, maar die blijkt ongeveer 1 cm korter te zijn waardor ik hem niet goed kan bevestigen aan de beugel die van de carburateur komt. Tie wraps werken nu eerst wel maar ik vind het vreemd: als de peilbuis korter is komt de peilstok dieper, en wordt het niveau tussen min en max ook lager. En 900i en 99/900C hebben toch hetzelfde blok -> dus net zo veel olie nodig? Of zou een i ook een kortere peilstok hebben?
Iemand ideeen of onderdeelnummers?
Iemand ideeen of onderdeelnummers?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Kom op! het is saab! denk je dat het zo simpel en logisch is?S@@bman schreef:Neen, voor een b-blok.Paul99 schreef:Voor een h-blok? Dus met grote rode dop?S@@bman schreef:Ik heb er nog wel één liggen van een 99, mocht je een originele willen.
Is daar dan ook nog eens verschil tussen?
b-blok heeft een dunne peilbuis (ik denk M14 op het uiteinde) omdat olie via het kleppendeksel wordt bijgevuld. Bij een h-blok gebeurt dat via de peilbuis. De buis heeft M20 op het uiteinde. Daar kwam ik jammerlijk achter toen ik naar de peilbuis van mijn 99T keek. Er is blijkbaar een nieuwere bak onder gekomen want de dunne peilbuis is met een verloopbuisje en een rubbertje (pruts, pruts) in een M20 gat gepropt. Moet ik nog een deugdelijk verloopbusje voor laten draaien. Maar dat is een ander verhaal.
Ik denk dat gasman misschien wel gelijk heeft. Zal eens in EPC kijken naar de verschillen tussen een 900C en 900i.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Ach ja, natuurlijk.Paul99 schreef:Kom op! het is saab! denk je dat het zo simpel en logisch is?S@@bman schreef:Neen, voor een b-blok.Paul99 schreef: Voor een h-blok? Dus met grote rode dop?
Is daar dan ook nog eens verschil tussen?![]()
b-blok heeft een dunne peilbuis (ik denk M14 op het uiteinde) omdat olie via het kleppendeksel wordt bijgevuld. Bij een h-blok gebeurt dat via de peilbuis
Ik heb nog niet veel ervaring met het verversen van olie bij een 99
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Daar heb je zeer zeker gelijk in.Paul99 schreef:Kom op! het is saab! denk je dat het zo simpel en logisch is?
En de eerste 2 tot 3 jaar dat je een H-blok kon aantreffen in en SAAB 900 Classic hadden die ook een 'dunne peilstok'Paul99 schreef:b-blok heeft een dunne peilbuis (ik denk M14 op het uiteinde) omdat olie via het kleppendeksel wordt bijgevuld. Bij een h-blok gebeurt dat via de peilbuis. De buis heeft M20 op het uiteinde.
en een olievuldop op het kleppendeksel.
't is om gek van te worden.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
En de eerste 2 tot 3 jaar dat je een H-blok kon aantreffen in en SAAB 900 Classic hadden die ook een 'dunne peilstok'en een olievuldop op het kleppendeksel[/quote]Paul99 schreef:b-blok heeft een dunne peilbuis (ik denk M14 op het uiteinde) omdat olie via het kleppendeksel wordt bijgevuld. Bij een h-blok gebeurt dat via de peilbuis. De buis heeft M20 op het uiteinde.
Ja, inderdaad.
Ik vermoed tot MY82, want toen kon je bij de 99 al via de pijlbuis bijvullen.
-
esalet
- Donateur (8x)

-
Paul99
- Geregistreerd lid