startprobleem

1967-1984
Plaats reactie
maxim400
Geregistreerd lid

startprobleem

Bericht door maxim400 » wo 25 jul, 2007 0:13

zondag is mijn "nieuwe" 99GL 2.0 (walnootbruin uit maart 1983) eindelijk bij me thuis bezorgd :D :D
maandag dus overgeschreven en vandaag vanwege de regen ook maar meteen de motor thuis gelaten en de Saab uitgeprobeerd
wat rijdt dat lekker, je merkt niet dat hij toch al bijna bij de klassiekers hoort
vanavond heeft mijn vrouw me op de werk opgepikt en zijn we eerst even naar Ikea geweest en op de terugweg langs kantoor om de Saab op te halen
ik start hem, rijd de poort uit en na een paar honderd meter valt hij stil en krijg ik hem niet meer gestart
startmotor draait volop maar hij slaat niet aan :?:
wat nu :?: moet volgens mij toch iets simpels zijn, iemand een tip wat dit kan zijn :?: en hoe dit op te lossen is
daarnaast kwam ik er vanmorgen achter dat de rechter blower boven op het dashbord soms wat aanloopt, hoe kan ik daar bij om die wat te smeren :?: toch gewoon wat meer kracht zetten en omhoog wippen of sloop ik dan iets
moet misschien ook maar eens op zoek naar een handboek voor dit soort simpele dingen

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » wo 25 jul, 2007 0:19

Bij mij was het laatst de brandstofpomp (vooral dat 'na een paar honderd meter' = 'carburateur leeg' is herkenbaar. Misschien gewoon lege tank? Daarna: vonkt-ie op het blok? (beginnen met de kabel die van de bobine naar de verdelerkap leidt).

maxim400
Geregistreerd lid

Bericht door maxim400 » wo 25 jul, 2007 0:47

ik ben vanmorgen wel gewoon van huis naar kantoor gereden, dat is ongeveer 18 km
alleen de terugweg ging een stuk minder lekker :(
hij is zondag geleverd met een "volle" tank

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » wo 25 jul, 2007 8:10

daarnaast kwam ik er vanmorgen achter dat de rechter blower boven op het dashbord soms wat aanloopt, hoe kan ik daar bij om die wat te smeren
Meestal wordt dit veroorzaakt door het lagertje aan het eind van de ventilatorwaaier. Deze zit in het afdekplaatje op de box van de verwarming aan de linkerkant achter de rembekrachtiger. Dit bronzen glijlagertje smeren met een beetje vet helpt maar meestal zal het probleem na verloop van tijd weer terug komen.
Ik heb een meer permanente oplossing gevonden door het bronzen glijlager te vervangen door een klein kogellagertje.

maxim400
Geregistreerd lid

"opgelost"

Bericht door maxim400 » wo 25 jul, 2007 22:47

nog niet helemaal opgelost maar in elk geval wel gevonden wat de oorzaak is
vandaag met de motor gaan werken en tussen de middag even gekeken,
gelukkig niet meer dan wat uitgedroogde rubbers
de middelste slang boven op de carburateur knalt er af als je het contact uit zet
nog bedankt Bubbaman :bluethumb:
dat wordt dus ergens wat nieuw rubber scoren en tot die tijd dan maar even behelpen :oops:
staat trouwens wel lullig iedere keer die motorkap open, dopje even er in duwen en kap weer dicht :withstupid:

Paul99
Geregistreerd lid

Re: "opgelost"

Bericht door Paul99 » wo 25 jul, 2007 22:54

maxim400 schreef:nog niet helemaal opgelost maar in elk geval wel gevonden wat de oorzaak is
vandaag met de motor gaan werken en tussen de middag even gekeken,
gelukkig niet meer dan wat uitgedroogde rubbers
de middelste slang boven op de carburateur knalt er af als je het contact uit zet
nog bedankt Bubbaman :bluethumb:
dat wordt dus ergens wat nieuw rubber scoren en tot die tijd dan maar even behelpen :oops:
staat trouwens wel lullig iedere keer die motorkap open, dopje even er in duwen en kap weer dicht :withstupid:
Dan zit er vast euro95 in de tank. Je hebt last van nadieselen/backfire. Ik zou zo snel mogelijk 98 gaat tanken. Tot die tijd: als de de motor uit zet, de koppeling op laten komen, in zijn versnelling, andere voet op de rem. Om de motor te smoren.

maxim400
Geregistreerd lid

Re: "opgelost"

Bericht door maxim400 » do 26 jul, 2007 15:29

Paul99 schreef:Dan zit er vast euro95 in de tank. Je hebt last van nadieselen/backfire. Ik zou zo snel mogelijk 98 gaat tanken. Tot die tijd: als de de motor uit zet, de koppeling op laten komen, in zijn versnelling, andere voet op de rem. Om de motor te smoren.
idd euro95, heb er voor de aankoop nog specifiek naar gevraagd, zou gewoon op 95 lopen volgens de verkoper
bij proefrit heeft hij zelf ook 95 getankt en hij is nu afgeleverd met volle tank, ik neem dus aan met 95
overigens is het rubber dopje ook wel degelijk versleten, lag de eerste keer echter nog wel op zijn plek, was me daarom niet direct opgevallen
gisteren thuis even gekeken met de motorkap open wanneer hij er vanaf ging, bij het starten of bij het stoppen, knalde er echt vanaf toen ik het contact uit zette
ik ben overigens van plan om er in LPG in te bouwen als hij in maart 2008 25 wordt :birthday:
LPG moet voorlopig geen probleem zijn lijkt me gezien de huidige km stand (242.511km) en mijn huidige gebruik van ongeveer 12.000km per jaar
de motor loopt nu echt mooi, zonder tikken of iets dergelijks
uiteindelijk zullen de klepzittingen het natuurlijk wel gaan begeven op de LPG maar dan zijn we toch weer een aantal jaren verder

heeft die euro95 overigens nog andere effecten dan de backfire :?:
en wat is die backfire nu precies :?:
ik kan me er wel iets bij voorstellen heb vergelijkbaar probleem vroeger ook wel eens gehad met oude benzine in mijn zitmaaier,
als ik die uitzette leek die soms echt te ontploffen :sniper:
maar wat betekent het voor mijn Saab :?:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 26 jul, 2007 16:16

Je auto is van maart 83. Dan heeft hij waarschijnlijk een groene motor met de startmotor onder het spruitstuk. Die blokken zijn niet geschikt voor euro95. Er moet minimaal ron97 gelood in. Dus super tanken en loodvervanger toevoegen.......

Goede site over de 99: http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm

en het motorgedeelte: http://uk.geocities.com/saab99tips/Engi ... neGear.htm

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 27 jul, 2007 11:44

Probeer je ontsteking eens 2 graadjes later te zetten (van 20 naar 18 graden voor het BDP), dan loopt hij vaak heel acceptabel op Euro 95.
Het kost een een klein beetje vermogen, maar dit merk je normaal niet.

nacra 93
Donateur
Donateur

Re: startprobleem

Bericht door nacra 93 » vr 27 jul, 2007 16:00

maxim400 schreef:zondag is mijn "nieuwe" 99GL 2.0 (walnootbruin uit maart 1983)
Is dat die 4 deurs uit Utrecht :?: in dat geval en in elk ander geval foto,s :!:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 28 jul, 2007 16:19

Jaja, prachtig karretje!
Ik kwam de parkeerplaats opgereden afgelopen woensdag (daar waar maxim400 werkt ben ik ook 1 dag per week), en daar stond-ie dan... Ziet er helemaal niet uit als 24,5 jaar oud! Prachtig in de lak, nieuw hemeltje en mooie, schone bekleding.
Overigens best wel een vet gezicht, zo'n 99 GL en een 9-5 Aero naast elkaar :).
Ik heb regelmatig met hem gezocht naar (bijna) Oldtimer SAAB's, en het is uiteindelijk deze geworden. Komt uit het noorden van het land.....
En ja, de carterontluchting klapt er steeds uit vanwege niet alleen een gedroogd, maar een bijna verdwenen rubbertje ;)

Hoe dan ook, succes met de aanwinst! Ik heb erg goede herinneringen aan mijn '74 99EMS-je.... Beetje weemoedig kijk ik nu naar deze prachtige GL.

Plaats reactie