motorkap gaat niet meer open

1967-1984
Plaats reactie
maxim400
Geregistreerd lid

motorkap gaat niet meer open

Bericht door maxim400 » vr 10 aug, 2007 22:54

ik was bezig met het maken van wat foto's om in mijn album te zetten
wilde ook de motor op de foto zetten
nu krijg ik alleen de motorkap niet meer open :evil:
ik heb vorige week nog het rubbertje vervangen van de carterontluchting, toen ging hij dus wel gewoon open
van alles geprobeerd en zo veel mogelijk gecontroleerd
als er iemand aan de hendel trekt beweegt de borging netjes, veert ook weer terug als je de hendel los laat
ziet er dus volgens mij allemaal standaard uit :cry:
ook geprobeerd om van onderaf die borging los te krijgen, echt geen beweging in te krijgen :evil:
de grill gaat er volgens mij ook pas uit als de motorkap open is
kan dus alleen door die kleine gaatjes net achter de bumper kijken, mijn hand past er net door maar mijn arm wordt al weer wat lastiger, en kracht zetten om iets los te draaien of zo kan ik wel vergeten
ik wil hem eigenlijk dit weekend eerst helemaal in de huidige staat op de foto zetten voordat ik hem eens flink schoon ga maken maar daar komt zo niets van terecht ;-(+
iemand nog een idee :?: :?: :?:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 11 aug, 2007 6:01

heb je, terwijl er iemand aan de hendel trekt, eens flink aan de kap getrokken en geduwd?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 11 aug, 2007 7:21

Misschien wel hetzelfde als wat er bij deze aan de hand was?? :roll:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 11 aug, 2007 9:34

Ik heb het probleem ook gehad en bij mij is het gelukt door met een tang te trekken aan de kabel die vanonder de kap vertrekt naar het centrale punt vooraan (de sluiting dus).
Dat was wel bij mijn 900, dus misschien is het daar wat ruimer dan bij een 99.

Ik denk dat je de grill trouwens ook los kunt krijgen via de onderzijde, als je een lange schroevendraaier bij de hand hebt.

De kap van mijn 99 wil ook wel eens blokkeren en meestal volstaat het dan om aan de hendel te trekken, terwijl iemand anders met zijn vuist op de voorkant slaat, ter hoogte van de sluiting.

Succes!

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 11 aug, 2007 10:11

S@@bman schreef:.....

Ik denk dat je de grill trouwens ook los kunt krijgen via de onderzijde, als je een lange schroevendraaier bij de hand hebt.

....
Nope, kan echt alleen via de motorkap.

Enige aanvulling die ik op mijn voorgangers heb: een kleerhangerhaak verbuigen zodat je door de grille bij de vergrendeling kan trekken.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » za 11 aug, 2007 17:19

Is mij ook een paar keer overkomen. De oplossing van Baszwolle heeft mij toen gered.
De oorzaak bleek een versleten sluitplaat. Deze heb ik toen opgelast en weer netjes uitgevijld tot de originele vorm. Sindsdien gaat ie fluitend open. Ook het afstellen was toen simpel.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 12 aug, 2007 10:47

Heb ik ook gehad bij mijn 90.
Uiteindelijk de grille verwijderd (die toch al afgebroken plastic bevestigingspinnetjes had, anders is het wel zonde) en een stuk waslijn aan de trekhaak gefriemeld. Dat heb ik uit voorzorg een tijdje uit de grille laten bungelen, is nu niet meer nodig.

Wat ook goed hielp toen (zoals voorgaande berichten ook al zeggen) is een tweede persoon op de kap laten duwen/trekken/hangen/dingesen terwijl jij binnen ontgrendelt.

Zorg ook altijd dat de wieltjes links en rechts in je kap mooi vrij lopen en lekker ingevet zijn.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 12 aug, 2007 13:34

De kap aan weerszijde mooi sluitend maken (met aan beide zijde een even grote opening), is bij mij al een hele tijd een probleem.
Ik heb al een aantal pogingen ondernomen om met de afstelschroeven vooraan de kap te regelen, maar ook dat helpt niets.

Is er iemand die daar toevalig raad mee weet?

Het is een beetje 'topic kapen', ik weet het :oops: .

martienez
Geregistreerd lid

Bericht door martienez » ma 13 aug, 2007 23:15

Beste Saab man ,
Met twee man/vrouw alle combinatie,s zijn mogelijk , heel precies met hele kleine stapjes de stelbouten voor aan de moterkap los maken(niet te los) dan zet je voor bij het raam daar waar de moterkap sluit op drie plaatsen een klein latje Ik gebruik een roerstokje van de verf winkel .

Samen duwen /wringen en je krijgt hem perfect op zijn plaats kap omhoog en vastzetten de stel bouten .

met vriendelijke groet uit het mooie etten-leur,

Martienez

maxim400
Geregistreerd lid

Bericht door maxim400 » wo 15 aug, 2007 23:28

windekind schreef:Is mij ook een paar keer overkomen. De oplossing van Baszwolle heeft mij toen gered.
De oorzaak bleek een versleten sluitplaat. Deze heb ik toen opgelast en weer netjes uitgevijld tot de originele vorm. Sindsdien gaat ie fluitend open. Ook het afstellen was toen simpel.
hier lijkt het bij mij ook op
alleen wil het openen ook met 2 en zelfs met 3 personen nog steeds niet lukken, bijna een uur liggen tekken en duwen aan de motorkap maar hij geeft geen kik, schuift geen milimeter links of rechts
Paul99 schreef:Nope, kan echt alleen via de motorkap.

Enige aanvulling die ik op mijn voorgangers heb: een kleerhangerhaak verbuigen zodat je door de grille bij de vergrendeling kan trekken.
het trekken aan de vergrendeling is het probleem niet, dat werkt goed, hij gaat helemaal open tot tegen dat eindstop pinnetje

is het misschien wel mogelijk om van onderaf de 2 bouten los te draaien waarmee die sluitplaat vast zit, zitten die bouten in een moer gedraaid of is de draad getapt :?:
een moer draait natuurlijk mee maar als de draad getapt is zou ik er mijn arm nog een keer aan kunnen wagen,
of een dopsleutel een halve meter zien te verlengen :?:

maxim400
Geregistreerd lid

gelukt

Bericht door maxim400 » za 18 aug, 2007 0:02

eindelijk, met zijn 3-en hebben we het voor elkaar gekregen
1 de hendel bedienen, 2 de motorkap wat duwen en 3, ik zelf van onder met een loodgieters schroevendraaier van 70 centimeter zitten duwen en wringen
eindelijk is hij weer open, maar durf ik hem nu nog dicht te maken :?: :?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 18 aug, 2007 0:17

en de oorzaak is?

draai anders de pin uit je kap en druk die er eens in voordat je weer de kap dicht drukt.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 18 aug, 2007 9:33

Nu de motorkap open is de grille uitbouwen en kijken wat de oorzaak is van het 'klemmen'. :wink:

maxim400
Geregistreerd lid

opgelost

Bericht door maxim400 » zo 19 aug, 2007 13:36

nadat de kap eindelijk open was heb ik inderdaad de gril uitgebouwd en gekeken wat het probleem was :rolleyes1:
nu bleek de kabel toch wat te lang te zijn dus even op het forum gezocht waar dat te verstellen was
lastig trouwens dat dit midden voor te verstellen is, dus steeds kap open / dicht,
rechts boven de wielkast zoals ik ergens op het forum las zou een stuk gemakkelijker zijn geweest, dus bij het beginpunt van de buitenkabel
een van de 3 bevestigingspunten van de gril was al eens gerepareerd met een plastic plaatje en de 2e stond op afbreken, deze dus allebei ook meteen goed gerepareerd met een plaatje alluminium, wat groter dan dat plastic ding en tenminste ook te buigen/zetten in de goede stand
nu alles los was zag zelfs een leek als ik ook meteen waarom de lijst van de ene koplamp niet netjes aansloot op de gril,
gewoon niet netjes in elkaar gestoken, dat is nu ook meteen opgelost :teleporter:
tot op heden had ik eigenlijk nooit meer aan auto's gesleuteld dan een band verwissellen en een lampje vervangen,
het duurt even zo de eerste keer wat sleutelen maar als het dan lukt met wat tips van jullie ben ik toch dik tevreden

S@@bman
Geregistreerd lid

Re: opgelost

Bericht door S@@bman » zo 19 aug, 2007 21:13

maxim400 schreef: het duurt even zo de eerste keer wat sleutelen maar als het dan lukt met wat tips van jullie ben ik toch dik tevreden
En voor je het weet, heb je de smaak te pakken :lol: .

Mooie auto, zo te zien aan de avatar; ik heb net dezelfde 8) .

Plaats reactie