Draad tappen

1967-1984
Plaats reactie
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Draad tappen

Bericht door Steve-O » zo 14 nov, 2004 21:40

:roll: Heeft iemand ervaring met het tappen van een nieuwe schroefdraad op een bout? :?:

Marc
Lid van verdienste

Re: Draad tappen

Bericht door Marc » zo 14 nov, 2004 21:58

ja

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 14 nov, 2004 22:03

ja, hoezo?

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » zo 14 nov, 2004 22:06

Gewoon met aardappelmesje. :wink:

Joop
Geregistreerd lid

Bericht door Joop » zo 14 nov, 2004 22:15

Veel aardappel MEEL vandaag in de lucht

Ik heb bij de gereedschappenhandel voor een benodigde draad een een draadsnijder gekocht, leek op een moer, een steek/ringsleutel past er op en met een beetje vet kon een kind de was doen!
Verkrijgbaar in alle metrische maten.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 15 nov, 2004 10:02

vaak is het goedkoper en makkelijker om een nieuw boutje te kopen.......

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 20 nov, 2004 23:13

paul99gl83 schreef:vaak is het goedkoper en makkelijker om een nieuw boutje te kopen.......
In dit geval kon de bout niet gedemonteerd. Zit nl. aan de onderste triangel vast. Bij kenners gaat nu wel een belletje rinkelen, denk ik.

Dat aardappelmesje wil niet echt. Wel heb ik op aanraden van machinefabiek een kleine vierkante vijl gekocht, waarmee ik de beschadigde draad een beetje kon "helpen". Daarna heb ik i.p.v. 1 moer (fijne engelse schroefdraad) 2 moeren gebruikt om de draad weer gangbaar te maken en de zaak weer vast te zetten. Zodoende heb ik zeker gesteld dat er ruim voldoende schroefdraad wordt gebruikt.

TIP 1: je kun een scheerspiegel gebruiken om rond om schroefdraad te kunnen kijken. Zo weet je zeker wanneer je van het vijlen kunt overgaan op het gangbaar maken.

TIP 2: voor het gangbaar maken even wat kopervet of olie op de schroefdraad verdelen.

Bedankt voor jullie input!

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 21 nov, 2004 12:08

Schokdempers vervangen?

Hannes

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 22 nov, 2004 0:34

Hannes schreef:Schokdempers vervangen?

Hannes
Close, schokdemperrubbers gecontroleerd en waar nodig (1x onder) vervangen. Aan de kant waar de schroefdraad beschadigd was waren echter in orde.

Beetje werk voor niks dus. Maar ja, als je het niet demonteerd kun je de rubbers ook niet volledig controleren. Maar het goede gevoel dat alles in orde is was toch de moeite waard.

Plaats reactie