Nieuwe Saab 99, Nu met fotos
- Robert Jansen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3214
- Lid geworden op: di 23 okt, 2007 15:13
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Nieuwe Saab 99, Nu met fotos
Hallo!
Ik lees al enige tijd met plezier de discussies op het forum
En nou leek het mij wel eens tijd om zelf eens een woordje te doen!
Mijn opa heeft 23 jaar geleden een Admiraalblauwe Saab 99GL 2 deurs gekocht.
Deze auto is vervolgens van mijn vader geweest, en daarnaa van een oom.
In de tussentijd kwam er een sportstuur, werden de velgen verbreed en
een economy meter werd geplaatst.
Nadat de auto 350000km erop had was het einde verhaal.
In een zeldzame vlaag van sentiment van mijn vader is de auto toen in
een schuur bij mijn oma op het erf beland waar hij de afgelopen 10 jaar winterslaap had.
Na enige jaren zeuren van mij en mijn moeder was het afgelopen koninginnnendag zo ver...
De Saab kwam naar ons huis!
We hadden afgelopen jaar met oog op de restaratie een
bruine 90 gekocht met de helft minder kilometers en toen het zo ver was
en mijn vader vakantie had hebben we onze Admiraal weer tot leven gewekt!
De restauratie was een flink karwei waarbij de bitak onder de auto uit moest,
de bekleding en vloerbedekking gerepareerd, veel bijgespoten en geschilderd
moest worden, oude LPG instalatie eruit en een niewe erin roestplekken
gelastmoesten worden en niet te vergeten de en bak motor gewisseld.
Dit alles 'Rally style' onder een tent in de achtertuin (soms in de stromende regen)
Maar het resultaat mag er zijn! de auto word niet al te veel gebruikt gezien
we nog 3 andere hebben en mijn vader hem probeert te sparen, maar ik
kan je wel vertellen dat hij rijd als een droom.
Hoop snel wat fotos te posten (hoe maak ik een gallerij?) en dan deel ik
ook de plaatjes met jullie!
Ciao Robert
Edit: Ik heb eindelijk de fotos, eigenlijk heb ik het verzuimd tijdens de restauratie maar we hebben wel wat Voor-Na vergelijkingen...
Ook heeft mijn vader nog een stuk geschreven om me aan te vullen, want dat doen vaders nou eenmaal graag:
"Goede dag lezers van het Saab forum,
Mijn zoon heeft zich ingeschreven bij het Saab forum en al iets verteld van het opknappen van onze Saab 99, eigenlijk een familie stuk. Mijn vader kocht deze auto op de valreep, september 1984, toen eigenlijk de 90 al op de markt was. Hij heeft de auto toen uit laten rusten met een handbediend Hollandia stalen schuif kantel dak en een gasinstallatie.
Robert heeft al gezegd wie er allemaal al met de auto gereden heeft en dat de auto daarna een tijdje in opslag heeft gestaan.
We hebben de auto dit voorjaar opgehaald bij mijn schoonmoeder om hem op te knappen. Eerst zijn we eens goed gaan shoppen op het internet. We hebben flink gebruik gemaakt van “new old stock”om zo voldoende onderdelen te verzamelen. We hebben onder andere aangeschaft:
- nieuwe schokbrekers
- nieuwe radiator, (een ritje naar Friesland)
- nieuwe koppeling.
Hierna hebben we bij 2 Saab specialisten nog enkele onderdelen gekocht, o.a:
- nieuwe versnellingsbak, (de bak van de 90 schakelde toch niet helemaal jofel)
- nieuwe remslangen
- stuurkogels en fusee kogels
- nieuwe remslangen
- nieuwe schijven en blokken
- nieuwe aandrijfas rubbers
- stuurhuis rubbers (deze laten zich lastig monteren)
- nieuwe pakkingen en keerringen
- nieuwe waterpomp
De velgen zijn gestraald en gepoedercoat, waarna ze voorzien zijn van nieuwe banden,
(uit de tijd dat ik nog met Saab reed, bevielen Michelins het beste, dus daar maar weer voor gekozen).
Ook hebben we een Saab 90 gekocht die als donor gediend heeft, deze heeft z’n (of is het haar) voor- en achteras afgestaan en de motor.
Bij een plaatselijk bedrijf zijn de dynamo en startmotor gereviseerd en hebben we een nieuwe accu aangeschaft.
In de zomervakantie heeft de grote ombouw plaatsgevonden, onder een tentje zoals gezegd. Hierna is de auto voorzien van een gasinstallatie en is de auto APK gekeurd. (meteen goedgekeurd!)
Hoewel de carrosserie nog hard is, zitten er wel enkele deukjes in. We hebben al een afspraak met een goede kennis, die de auto wil overspuiten, dit is gepland in januari. Ook wil ik nog een RVS uitlaat monteren, dit omdat we de auto niet al te vaak willen gaan gebruiken, (weet iemand hoe ik hier aan kan komen?)
Alles bij elkaar hebben we nu een leuke Saab 99 die rijdt als een nieuwe.
Bij al het zoeken op internet, zijn we ook nog tegen een Saab 900 cabriolet aangelopen, een turbo 16 klepper uit 1987. Een import auto met werkelijk alle opties, deze willen we over +/- 2 jaar gaan opknappen en weer in bedrijf nemen.
Voorlopig geen gebrek aan werk,
Met vriendelijke groet, Freek Jansen (de vader van Robert)
"
Ik lees al enige tijd met plezier de discussies op het forum
En nou leek het mij wel eens tijd om zelf eens een woordje te doen!
Mijn opa heeft 23 jaar geleden een Admiraalblauwe Saab 99GL 2 deurs gekocht.
Deze auto is vervolgens van mijn vader geweest, en daarnaa van een oom.
In de tussentijd kwam er een sportstuur, werden de velgen verbreed en
een economy meter werd geplaatst.
Nadat de auto 350000km erop had was het einde verhaal.
In een zeldzame vlaag van sentiment van mijn vader is de auto toen in
een schuur bij mijn oma op het erf beland waar hij de afgelopen 10 jaar winterslaap had.
Na enige jaren zeuren van mij en mijn moeder was het afgelopen koninginnnendag zo ver...
De Saab kwam naar ons huis!
We hadden afgelopen jaar met oog op de restaratie een
bruine 90 gekocht met de helft minder kilometers en toen het zo ver was
en mijn vader vakantie had hebben we onze Admiraal weer tot leven gewekt!
De restauratie was een flink karwei waarbij de bitak onder de auto uit moest,
de bekleding en vloerbedekking gerepareerd, veel bijgespoten en geschilderd
moest worden, oude LPG instalatie eruit en een niewe erin roestplekken
gelastmoesten worden en niet te vergeten de en bak motor gewisseld.
Dit alles 'Rally style' onder een tent in de achtertuin (soms in de stromende regen)
Maar het resultaat mag er zijn! de auto word niet al te veel gebruikt gezien
we nog 3 andere hebben en mijn vader hem probeert te sparen, maar ik
kan je wel vertellen dat hij rijd als een droom.
Hoop snel wat fotos te posten (hoe maak ik een gallerij?) en dan deel ik
ook de plaatjes met jullie!
Ciao Robert
Edit: Ik heb eindelijk de fotos, eigenlijk heb ik het verzuimd tijdens de restauratie maar we hebben wel wat Voor-Na vergelijkingen...
Ook heeft mijn vader nog een stuk geschreven om me aan te vullen, want dat doen vaders nou eenmaal graag:
"Goede dag lezers van het Saab forum,
Mijn zoon heeft zich ingeschreven bij het Saab forum en al iets verteld van het opknappen van onze Saab 99, eigenlijk een familie stuk. Mijn vader kocht deze auto op de valreep, september 1984, toen eigenlijk de 90 al op de markt was. Hij heeft de auto toen uit laten rusten met een handbediend Hollandia stalen schuif kantel dak en een gasinstallatie.
Robert heeft al gezegd wie er allemaal al met de auto gereden heeft en dat de auto daarna een tijdje in opslag heeft gestaan.
We hebben de auto dit voorjaar opgehaald bij mijn schoonmoeder om hem op te knappen. Eerst zijn we eens goed gaan shoppen op het internet. We hebben flink gebruik gemaakt van “new old stock”om zo voldoende onderdelen te verzamelen. We hebben onder andere aangeschaft:
- nieuwe schokbrekers
- nieuwe radiator, (een ritje naar Friesland)
- nieuwe koppeling.
Hierna hebben we bij 2 Saab specialisten nog enkele onderdelen gekocht, o.a:
- nieuwe versnellingsbak, (de bak van de 90 schakelde toch niet helemaal jofel)
- nieuwe remslangen
- stuurkogels en fusee kogels
- nieuwe remslangen
- nieuwe schijven en blokken
- nieuwe aandrijfas rubbers
- stuurhuis rubbers (deze laten zich lastig monteren)
- nieuwe pakkingen en keerringen
- nieuwe waterpomp
De velgen zijn gestraald en gepoedercoat, waarna ze voorzien zijn van nieuwe banden,
(uit de tijd dat ik nog met Saab reed, bevielen Michelins het beste, dus daar maar weer voor gekozen).
Ook hebben we een Saab 90 gekocht die als donor gediend heeft, deze heeft z’n (of is het haar) voor- en achteras afgestaan en de motor.
Bij een plaatselijk bedrijf zijn de dynamo en startmotor gereviseerd en hebben we een nieuwe accu aangeschaft.
In de zomervakantie heeft de grote ombouw plaatsgevonden, onder een tentje zoals gezegd. Hierna is de auto voorzien van een gasinstallatie en is de auto APK gekeurd. (meteen goedgekeurd!)
Hoewel de carrosserie nog hard is, zitten er wel enkele deukjes in. We hebben al een afspraak met een goede kennis, die de auto wil overspuiten, dit is gepland in januari. Ook wil ik nog een RVS uitlaat monteren, dit omdat we de auto niet al te vaak willen gaan gebruiken, (weet iemand hoe ik hier aan kan komen?)
Alles bij elkaar hebben we nu een leuke Saab 99 die rijdt als een nieuwe.
Bij al het zoeken op internet, zijn we ook nog tegen een Saab 900 cabriolet aangelopen, een turbo 16 klepper uit 1987. Een import auto met werkelijk alle opties, deze willen we over +/- 2 jaar gaan opknappen en weer in bedrijf nemen.
Voorlopig geen gebrek aan werk,
Met vriendelijke groet, Freek Jansen (de vader van Robert)
"
Laatst gewijzigd door Robert Jansen op ma 23 nov, 2009 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Welkom welkom, en wat een leuk verhaal.
Wees er maar zuinig op, zo'n wagen-met-geschiedenis is onvervangbaar.
Ik koester de door wijlen mijn vader 21 jaar geleden gekochte Admiraalblauwe 90, en heb daar erg veel plezier van.
Ben benieuwd naar de plaatjes (lees ik daar: 'verbrede velgen"?
Yummie! )
Wees er maar zuinig op, zo'n wagen-met-geschiedenis is onvervangbaar.
Ik koester de door wijlen mijn vader 21 jaar geleden gekochte Admiraalblauwe 90, en heb daar erg veel plezier van.
Ben benieuwd naar de plaatjes (lees ik daar: 'verbrede velgen"?
Yummie! )
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- dasdaas
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3126
- Lid geworden op: vr 30 jul, 2004 23:39
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
zal niet lang meer duren voor je in je 99 de echte daily driver ontdekt! lekker rap naar kruissnelheid en icm lpg zeker niet te duur om er veel km's mee te maken
en om em nog leuker te maken, veel van de c900 gadgets passen zonder veel problemen ook in de 99!
en om em nog leuker te maken, veel van de c900 gadgets passen zonder veel problemen ook in de 99!
Turbo spins, bullshit ends
[url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=dasdaas&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]album[/url]
www.retroll.nl
[url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=dasdaas&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]album[/url]
www.retroll.nl
- Robert Jansen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3214
- Lid geworden op: di 23 okt, 2007 15:13
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Haha ja ik weet het! ik probeer er ook zo vaak mogenlijk mee naar Nijmegendasdaas schreef:zal niet lang meer duren voor je in je 99 de echte daily driver ontdekt!
(waar ik studeer) te glippen..
En bedankt voor de welkomsten!
Weet iemand hoe dat zit met die foto albums? zou jullie graag de auto laten zien!
- Robert Jansen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3214
- Lid geworden op: di 23 okt, 2007 15:13
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Robert Jansen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3214
- Lid geworden op: di 23 okt, 2007 15:13
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Vond het wel ff leuk om verder te gaan in dit eerste topic van me, heftige tijden heeft deze 99 gekend waaronder vorige week.
Veel gesleuteld aan de 99, hij is gespoten, motor 3 keer eruit, twee keer voor keringen en een keer de bak wisselen en dat was vorige week.
We kregen namelijk pech met een revisie bak die we zomer 2007 hadden gekocht, het differentieel was moe...
Je kan je voorstellen dat mijn pa een beetje baalde van de korte levensduur, dus hij bellen naar de leverancier en die dacht er net zo over.
Ik ben toen het forum op gedoken om een andere bak te vinden en in no time had ik Lennard per PB te pakken.
Toen hebben we vrijdag avond in de regen in een dikke 3 uur de kapotte bak uit de 99 gehaald.
Volgende dag zijn we naar Heiloo gescheurd, met de kapotte bak achterin om onderweg af te geven bij de leverancier.
Bij de leverancier aangekomen zijn we super geholpen (nieuwe pakking en kleine dingen voor niets) bak afgegeven die ze onder garantie wilden maken.
Niets dan lof over hoe dit tot nu toe loopt.
Daarna lekker doorgekachelt naar Lennard, die had nog een mooie bak die door hemzelf al was voorzien van nieuwe pakkingen etc.
Zelfs een nieuw spietje erbij nog in de verpakking, echt mooi om te zien dat mensen zo bereid zijn tijd en geld in het helpen van andere hobbyisten te steken.
Nou wij weer naar huis, bak ingebouwd, weer dikke 3 uur verder.
Volgende dag olie etc er in en rijden maar.
Gevolg; gezellig weekendje gesleuteld met pa, ervaring met motoren eruit halen, en een admiraal met een kortere primair + pa en ma met glimlach op hun kop.
Veel gesleuteld aan de 99, hij is gespoten, motor 3 keer eruit, twee keer voor keringen en een keer de bak wisselen en dat was vorige week.
We kregen namelijk pech met een revisie bak die we zomer 2007 hadden gekocht, het differentieel was moe...
Je kan je voorstellen dat mijn pa een beetje baalde van de korte levensduur, dus hij bellen naar de leverancier en die dacht er net zo over.
Ik ben toen het forum op gedoken om een andere bak te vinden en in no time had ik Lennard per PB te pakken.
Toen hebben we vrijdag avond in de regen in een dikke 3 uur de kapotte bak uit de 99 gehaald.
Volgende dag zijn we naar Heiloo gescheurd, met de kapotte bak achterin om onderweg af te geven bij de leverancier.
Bij de leverancier aangekomen zijn we super geholpen (nieuwe pakking en kleine dingen voor niets) bak afgegeven die ze onder garantie wilden maken.
Niets dan lof over hoe dit tot nu toe loopt.
Daarna lekker doorgekachelt naar Lennard, die had nog een mooie bak die door hemzelf al was voorzien van nieuwe pakkingen etc.
Zelfs een nieuw spietje erbij nog in de verpakking, echt mooi om te zien dat mensen zo bereid zijn tijd en geld in het helpen van andere hobbyisten te steken.
Nou wij weer naar huis, bak ingebouwd, weer dikke 3 uur verder.
Volgende dag olie etc er in en rijden maar.
Gevolg; gezellig weekendje gesleuteld met pa, ervaring met motoren eruit halen, en een admiraal met een kortere primair + pa en ma met glimlach op hun kop.
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Goeie aktie!!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- Freek Jansen
- Donateur
- Berichten: 279
- Lid geworden op: zo 24 mei, 2009 22:46
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe Saab 99, Nu met fotos
zo vandaag maar weer eens gesleuteld aan de Admiraal.
Een tijdje geleden hebben we geventileerde schijven gekocht oude steek, compleet met naven, want ook die zijn dan anders bij geventileerde schijven.
Deze zijn er onder gekomen, samen met een nieuwe hoofdremcilinder.
Helaas was de hoofdremcilinder een ander type dan er opzat, dus ook maar een ander bekrachtiger van zolder geplukt (een van een 900).
Wat een vervelende klus is dat, maar goed alles gelukt.
Helaas is de bekrachtiger wat groter dan van een 99, dus liep deze aan tegen de dynamo.
Een deukje in de bekrachtiger bracht soelaas.
Een tijd geleden heb ik de auto voorzien van turbo veren rondom. Achter (met LPG tank) lag die precies goed, maar voor lag de auto nog relatief hoog.
De Kilen voorveren die ik gekocht had van Brinky eronder, het resultaat is precies goed,
De vrijgekomen turbo voorveren gaan naar Jacky Brown deze heeft nog geen bewegende veerschotels voor dus met turbo veren komt die laag genoeg. De Kilen achterveren zitten al op Jacky Brown, ligt mooi.
Een tijdje geleden hebben we geventileerde schijven gekocht oude steek, compleet met naven, want ook die zijn dan anders bij geventileerde schijven.
Deze zijn er onder gekomen, samen met een nieuwe hoofdremcilinder.
Helaas was de hoofdremcilinder een ander type dan er opzat, dus ook maar een ander bekrachtiger van zolder geplukt (een van een 900).
Wat een vervelende klus is dat, maar goed alles gelukt.
Helaas is de bekrachtiger wat groter dan van een 99, dus liep deze aan tegen de dynamo.
Een deukje in de bekrachtiger bracht soelaas.
Een tijd geleden heb ik de auto voorzien van turbo veren rondom. Achter (met LPG tank) lag die precies goed, maar voor lag de auto nog relatief hoog.
De Kilen voorveren die ik gekocht had van Brinky eronder, het resultaat is precies goed,
De vrijgekomen turbo voorveren gaan naar Jacky Brown deze heeft nog geen bewegende veerschotels voor dus met turbo veren komt die laag genoeg. De Kilen achterveren zitten al op Jacky Brown, ligt mooi.
Saab 99 blauw '84, momenteel geschorst, wordt turbo, nieuw gekocht door mijn vader
Saab 9-3 Cabrio Aero V6 wit '09, dagelijkse auto
Saab 900 cabrio rood '87, hobby auto
Saab 9-3 station Aero V6 LPG grijs '09, dagelijkse auto
Saab 9-3 Cabrio Aero V6 wit '09, dagelijkse auto
Saab 900 cabrio rood '87, hobby auto
Saab 9-3 station Aero V6 LPG grijs '09, dagelijkse auto
- Rik Tuin
- Donateur (2x)
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuwe Saab 99, Nu met fotos
Aangezien ik eveneens een admiraalblauwe 99 heb, 4-drs van 07-84 ben ik reuze benieuwd naar de foto's van Robert. Ik kan ze echter niet openen op het forum. Ik krijg alleen vierkantjes te zien met een rood kruisje. Uit de reacties van andere forumleden af te leiden kunnen zij ze wel zien.
Hoe kan dat?
Rik Tuin
Hoe kan dat?
Rik Tuin
Saab 9-3 Aero Cabrio, bj. 2001
Volvo S80 2.5T, bj. 2004
BMW R850R, bj. 1995
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Volvo S80 2.5T, bj. 2004
BMW R850R, bj. 1995
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
- Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1116
- Lid geworden op: di 02 jun, 2009 10:23
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuwe Saab 99, Nu met fotos
ik kan ze ook niet zien!
Heb al eens een paar keren een poging ondernomen... lukt nooit
Heb al eens een paar keren een poging ondernomen... lukt nooit
Saab 99, 1975, T16
GSXR 600 K6
GSXR 600 K6
- Freek Jansen
- Donateur
- Berichten: 279
- Lid geworden op: zo 24 mei, 2009 22:46
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe Saab 99, Nu met fotos
goede dag,
foto's waren al oud en zijn verwijderd, ik zelf ben niet zo handig in dit soort dingen. Ik zal mijn zoon vragen nog wat foto's te plaatsen
foto's waren al oud en zijn verwijderd, ik zelf ben niet zo handig in dit soort dingen. Ik zal mijn zoon vragen nog wat foto's te plaatsen
Saab 99 blauw '84, momenteel geschorst, wordt turbo, nieuw gekocht door mijn vader
Saab 9-3 Cabrio Aero V6 wit '09, dagelijkse auto
Saab 900 cabrio rood '87, hobby auto
Saab 9-3 station Aero V6 LPG grijs '09, dagelijkse auto
Saab 9-3 Cabrio Aero V6 wit '09, dagelijkse auto
Saab 900 cabrio rood '87, hobby auto
Saab 9-3 station Aero V6 LPG grijs '09, dagelijkse auto