De restauratie van een 99 uit 1977 met rechts stuur

1967-1984
BenS
Geregistreerd lid

De restauratie van een 99 uit 1977 met rechts stuur

Bericht door BenS » zo 05 dec, 2004 13:20

Dames en heren,

Voor het geval het nog niet bekend was, de eerste foto's van de 99 staan inmiddels in de fotogallerij.

Er zullen er meer volgen naargelang het een en ander vordert.

Groeten, Ben

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Re: De restauratie van een 99 uit 1977 met rechts stuur

Bericht door dpw_vd_wijk » zo 05 dec, 2004 21:33

BenS schreef:Dames en heren,

Voor het geval het nog niet bekend was, de eerste foto's van de 99 staan inmiddels in de fotogallerij.

Er zullen er meer volgen naargelang het een en ander vordert.

Groeten, Ben
Je bent zo te zien al aardig begonnen met strippen van de auto. Ik wacht met spanning af naar meer foto's in de toekomst!

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » ma 06 dec, 2004 1:03

Er zal nog veel meer uit en af gaan. ;-) Daarna begint de restauratie en eventuele revisie van bepaalde onderdelen. Ik zal iedereen op de hoogte houden met foto's en eventuele beschrijvingen.

Groeten, Ben

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » di 07 dec, 2004 1:06

Het valt inderdaad heel erg mee. Er zitten wel wat plekken zoals op de deuren, maar daar staan ze om bekend. Minder is dat het LV spatbord doorgerrot is, dat wordt lassen. En de motorkap zal ik waarschijnlijk gaan vervangen.

Ben en Nikki

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 07 dec, 2004 20:27

Ziet er goed uit voor een restauratie-project (straight-forward, zoals de Engelsen zouden zeggen). Is die bekleding orgineel? Valt een beetje uit de toon vergelijken met de rest van de auto. Veel succes in ieder geval, elke restauratie heeft wel een paar verborgen duiveltjes. :wink:

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » di 07 dec, 2004 22:43

De bekleding is inderdaad origineel. Het is alleen een beetje verbleekt hier en daar en er zitten een paar scheuren in. Repareren is een optie en als dat niet werkt dat maar overnieuw bekleden.

Groeten, Ben

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » di 07 dec, 2004 22:49

Nope, ik laat het stuur zitten waar het zit. Maakt de auto wel apart vind ik.;-)

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » wo 08 dec, 2004 18:56

Vandaag de accu maar eens teruggeplaatst na het opladen en geprobeerd te starten. Na even proberen sloeg de motor aan en hij loopt als een zonnetje. Stiekum even proefgereden om te kijken of er nog vreemde dingen waren. :O: De remmen bleken een beetje aan te lopen, dus ben ik maar begonnen met het demonteren en reinigen van het hele spul. Omdat ik toch bezig was, gelijk maar de wiellagers achter opnieuw afgesteld. (hier zat wat ruimte op). Ook bleek de uitlaat te lekken, maar dat is zo opgelost. Waarschijnlijk is ook de thermokoppel van de radiator defect want de koelvin slaat maar heel even aan en gaat dan weer uit. Resultaat: kokende koelvloeistof. ;-|+ Al met al een succesvolle dag en ik weet tenminste wat ik de komende dagen kan doen.
Inmiddels hebben we ook de hemel uit de auto gehaald omdat de bekleding nogal doorhing. Van de week komen de foto's met en zonder hemel nog op het forum te staan.

Groeten Ben en Nikki

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » wo 08 dec, 2004 19:27

Weet iemand trouwens of deze 99 op super 98 of loodvrij (95) loopt?

Ben

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 08 dec, 2004 19:36

Volgens mij heeft de fabriek bedacht dat je loodhoudend RON 95 erin moet/mag gooien. Maar ja..... Volgens mij rijdt het merendeel van het saabforum op loodvrij. Als ik kan kiezen bij de pomp dan tank ik loodhoudend 98, maar vaak is het euro 95.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 08 dec, 2004 19:37

BenS schreef:Weet iemand trouwens of deze 99 op super 98 of loodvrij (95) loopt?
Loodvrij 95 met additief.

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » wo 08 dec, 2004 19:38

Dus dat houdt in dat ik bij iedere keer tanken een flesje troep erbij mag gooien? :lol:

Ben

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 08 dec, 2004 19:51

misschien geldt voor jou: als ik toch bezig ben.....

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 08 dec, 2004 19:58

Bij mij zit op de hoek van de straat een pomp die brandstof met loodvervanger verkoopt, hoefde er dus zelfs niks bij te gooien.
Heeft Hendriks in Vijfhuizen dat niet voor je?

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » wo 08 dec, 2004 20:21

Ik voel er weinig voor om de motor open te trekken als dat niet nodig is. Ik ben niet echt een hele rustige rijder, maar ik denk dat ik mijn rijstijl wel aan zal passen op de klassieker waar ik mee ga rijden. :lol:

Ik denk dat Hendriks dat inderdaad wel zal hebben. Anders kan ik in Hoofddorp ook wel terecht als ik me niet vergis.

Groeten, Ben

Plaats reactie