Lekkage achterbak, versleten carburateur en de ventilator
-
panhead
- Geregistreerd lid
Lekkage achterbak, versleten carburateur en de ventilator
Ik heb lekkage in de achterbak, waar kan het water naar binnen komen?
Verder is de carburateur (de enkele Zenith) versleten. Een revisieset is te koop, maar voor het afstellen van de CO is speciaal gereedschap nodig. Is dat te koop en zo ja, waar en wat kost dat?
Verder had ik gisteren een kokende motor, ikvermoed dat de ventilator niet aanslaat. Een kwestie van vervangen van de thermostatische schakelaar?
Dat is zelf te doen?
Tips en advies welkom!
Groet, Pieter
Verder is de carburateur (de enkele Zenith) versleten. Een revisieset is te koop, maar voor het afstellen van de CO is speciaal gereedschap nodig. Is dat te koop en zo ja, waar en wat kost dat?
Verder had ik gisteren een kokende motor, ikvermoed dat de ventilator niet aanslaat. Een kwestie van vervangen van de thermostatische schakelaar?
Dat is zelf te doen?
Tips en advies welkom!
Groet, Pieter
-
Ranja
- Geregistreerd lid
Re: Lekkage achterbak, versleten carburateur en de ventilato
Het water kan binnenkomen door de achterlichten of doordat de rubber van de kofferbak niet aansluit. Misschien door de ventilatorbaken achter de achterbank, je weet wel dat rooster aan de buitenkant voor je benzinedop. En heel misschien door het gat van de antenne.
Kijk voor het koken van de motor of alle kabels zijn aangesloten, was ik vergeten met het ombouwen van de motor.
Voor de carberateur, er zijn voldoende gebruikte te koop als je dat revisie setje te duur vind. Ik kan je wel helpen zoeken met een andere carberateur, moet je me effe een PBtje sturen.
Succes,
Ran Nelissen
Kijk voor het koken van de motor of alle kabels zijn aangesloten, was ik vergeten met het ombouwen van de motor.
Voor de carberateur, er zijn voldoende gebruikte te koop als je dat revisie setje te duur vind. Ik kan je wel helpen zoeken met een andere carberateur, moet je me effe een PBtje sturen.
Succes,
Ran Nelissen
-
panhead
- Geregistreerd lid
De revisieset voor de Zenith is 27,50 Euro bij Elferin, dat lijkt me het proberen wel waard. Ik zal de tuinslang op de genoemde delen zetten (als het wat minder koud is). Bedankt voor de tips.
-
Erik
- Lid van verdienste
Bij de 99 die ik ooit had kwam water naar binnen omdat een van de bakjes die achter de roosters zitten half los zat. Daardoor regende het naar binnen.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik heb mijn co-afstelsleutel voor 8 euro (incl verz) van ebay gehaald. Waarom denk je dat je carburateur versleten is?
Ik had water in mijn kofferbak door het missen van kuststof bakjes achter de roosters in de c-stijl. Geloof dat Ranja dat ook bedoeld. Verder is bij mij de wielkast doorgeroest en kan tijdens het rijden water van mijn wielen mijn kofferbak in spetteren. (klusje voor deze zomer....)
De thermostatische schakelaar in de radiator kan je testen door de stekkertjes eraf te halen en deze door te verbinden. De koelventilator moet dan aanslaan. Tenminste dat heb ik een keer gelezen. Als je koelventilator gewoon aanslaat dat is het de thermostatische schakelaar en deze is heel simpel te vervangen. Heb je nog wel voldoende koelvloeistof?
Succes ermee, Paul
Ik had water in mijn kofferbak door het missen van kuststof bakjes achter de roosters in de c-stijl. Geloof dat Ranja dat ook bedoeld. Verder is bij mij de wielkast doorgeroest en kan tijdens het rijden water van mijn wielen mijn kofferbak in spetteren. (klusje voor deze zomer....)
De thermostatische schakelaar in de radiator kan je testen door de stekkertjes eraf te halen en deze door te verbinden. De koelventilator moet dan aanslaan. Tenminste dat heb ik een keer gelezen. Als je koelventilator gewoon aanslaat dat is het de thermostatische schakelaar en deze is heel simpel te vervangen. Heb je nog wel voldoende koelvloeistof?
Succes ermee, Paul
-
panhead
- Geregistreerd lid
Hoe kan ik bij die bakjes achter de roosters komen? De auto is mooi hard (uit Zweden geimporteerd), dus nergens doorgeroest.
De auto is gisteren bij de garage geweest, vandaar de opmerking over de carburateur.
Heb je het onderdeelnummer van die CO afstelsleutel?
Ik zal het doorverbinden morgen proberen. En koelvloeistof heb ik nu niet meer genoeg, dat heeft 'ie er gisteren uitgegooid......
Bedankt weer, Pieter
De auto is gisteren bij de garage geweest, vandaar de opmerking over de carburateur.
Heb je het onderdeelnummer van die CO afstelsleutel?
Ik zal het doorverbinden morgen proberen. En koelvloeistof heb ik nu niet meer genoeg, dat heeft 'ie er gisteren uitgegooid......
Bedankt weer, Pieter
-
Ranja
- Geregistreerd lid
Om bij de bakjes te komen (en ja die bedoelde ik) moet je eerst de vloer uit de kofferbak halen, dan de kartonnen platen langs de wand rustig los pakken, kijk uit deze scheuren snel. En daarachter zit links en rechts een bakje.
-
panhead
- Geregistreerd lid
Dank je, ga ik doen.
-
BenS
- Geregistreerd lid
Waar je ook even zou kunnen kijken is bij het achterruit. De mijne lekt rechtsonder bij het raam.
Groeten, Ben
Groeten, Ben
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ha die Paul! 
Zo was er op de voorlaatste onderdelendag iemand die dacht dat zijn fan kapot was, maar dat bleek uit eindelijk in de connector aan de fan-zijde te zitten. Door corrosie, in dit geval.
Om de thermoswitch zelf te testen, dien je deze door te meten. 1x onder de 80-90 graden Celcius (weet ik even niet meer exact uit mijn hoofd) en een keer daarboven. Hiervoor even wat water koken en de thermoswitch er kort inleggen.
Als je toch aan het meten bent: op de twee connectoren die op de thermoswitch zijn aangesloten moet je ongeveer 12V meten. Zelfs zoder sleutel in het contact slot. De fan kan immers ook pas aanslaan als je de motor al hebt afgezet en bij je auto weg bent. De warmte afgifte van je blok aan het koelwater gaat natuurlijk gewoon door.
Weet er iemand trouwens een goed adres voor nieuwe rubberen kofferbakafsluitprofielen. Dit moet toch per meter ergens worden verkocht, lijkt mij.
Ja en nee. Je conclusie klopt in de meeste gevallen wel (corrosie en kabelbreuk liggen wat minder voor de hand) maar de test die beschrijft test de bedrading naar de fan en de fan zelf. (vooropgesteld dat er spanning op de stekkers staat)paul99gl83 schreef:
De thermostatische schakelaar in de radiator kan je testen door de stekkertjes eraf te halen en deze door te verbinden.
Zo was er op de voorlaatste onderdelendag iemand die dacht dat zijn fan kapot was, maar dat bleek uit eindelijk in de connector aan de fan-zijde te zitten. Door corrosie, in dit geval.
Om de thermoswitch zelf te testen, dien je deze door te meten. 1x onder de 80-90 graden Celcius (weet ik even niet meer exact uit mijn hoofd) en een keer daarboven. Hiervoor even wat water koken en de thermoswitch er kort inleggen.
Als je toch aan het meten bent: op de twee connectoren die op de thermoswitch zijn aangesloten moet je ongeveer 12V meten. Zelfs zoder sleutel in het contact slot. De fan kan immers ook pas aanslaan als je de motor al hebt afgezet en bij je auto weg bent. De warmte afgifte van je blok aan het koelwater gaat natuurlijk gewoon door.
Idem, Stevenpaul99gl83 schreef: De koelventilator moet dan aanslaan. Tenminste dat heb ik een keer gelezen. Als je koelventilator gewoon aanslaat dat is het de thermostatische schakelaar en deze is heel simpel te vervangen. Heb je nog wel voldoende koelvloeistof?
Succes ermee, Paul
Weet er iemand trouwens een goed adres voor nieuwe rubberen kofferbakafsluitprofielen. Dit moet toch per meter ergens worden verkocht, lijkt mij.
-
Jessy
- Geregistreerd lid
Ook ter overweging:
Met mijn 90 heb ik ook een paar keer met een kokende motor gestaan omdat de ventilator niet aansloeg. Dit bleek te komen doordat de stekkertjes van de thermostaat wat corrosie hadden en daardoor geen goed contact maakten. Fan bleef dus uit. Even loshalen & schoonkrabben en probleem is opgelost. (mocht dit het zijn, dan scheelt dat weer sleutelen
)
Met mijn 90 heb ik ook een paar keer met een kokende motor gestaan omdat de ventilator niet aansloeg. Dit bleek te komen doordat de stekkertjes van de thermostaat wat corrosie hadden en daardoor geen goed contact maakten. Fan bleef dus uit. Even loshalen & schoonkrabben en probleem is opgelost. (mocht dit het zijn, dan scheelt dat weer sleutelen
-
panhead
- Geregistreerd lid
Na doorverbinden werkt de fan wel. Ik weet niet wat een schakelaar kost maar ik denk dat ik 'm maar uit voorzorg vervang.
Midlock heeft een afstelsleutel in het assortiment om de carburateur af te stellen (Eur 5,95).
Midlock heeft een afstelsleutel in het assortiment om de carburateur af te stellen (Eur 5,95).
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Dan is het de schakelaar want je hebt nu zelf voor schakelaar gespeeld, en de rest van het systeem werkt dus wel. Bij Elferink kost de schakelaar 10 euro.panhead schreef:Na doorverbinden werkt de fan wel.
@Steve: Ok, ok. Als je tot op de letter bekijkt, dan is jou verhaal volediger. Ik heb het meer vanuit een practisch oogpunt gedaan aangezien de schakelaar 9 van de 10 x de oorzaak is. Ik had er bij moeten zetten: als de fan niet gaat draaien dan kan je schakelaar kapot zijn. Het kan dat ook 1 van de andere onderdelen in het systeem. Zo beter?
Let op de bouwjaren! tot 1978 = 5,95, na 1978 is 12,50. Handige site trouwens (http://www.midlock.nl. Kende ik nog niet.panhead schreef:Midlock heeft een afstelsleutel in het assortiment om de carburateur af te stellen (Eur 5,95).
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik hou er nogal van om de puntjes op de i te zetten. Sommige mensen vinden dit wel eens irritant, maar gelukkig ken ik jou en wist ik dat je wel hetwel sportief zou opvatten.paul99gl83 schreef:
@Steve: Ok, ok. Als je tot op de letter bekijkt, dan is jou verhaal volediger. Ik heb het meer vanuit een practisch oogpunt gedaan aangezien de schakelaar 9 van de 10 x de oorzaak is. Ik had er bij moeten zetten: als de fan niet gaat draaien dan kan je schakelaar kapot zijn. Het kan dat ook 1 van de andere onderdelen in het systeem. Zo beter?![]()
Het is zo zonde om (stel dat het corrosie was geweest) onnodig geld te spenderen aan zulke onderdelen.
Kan je beter in je tank stoppen denk ik dan.
Mijn teller heb ik vervangen. Heerlijk gevoel als alles werkt. Ook de afgelopen dagen voor het eerst met correct ontstekingstijdstip lange afstanden gereden. Zo soepel nu.
Oh ja, nieuwe accu (nou ja een extra zware varta van de sloop voor 15 euro helpt ook mee, "wel eerst effe checke" zegt die man, "daar hebben we een speciale machine voor", en houdt even twee sleutels op de polen om te kijken welke nog stevig vonkt.)
Er zat trouwens ook een indicator op die aangaf dat 'ie ok was. Maar goed sommige mensen repareren hun TV ook met een fikse klap op de kast.
We zijn trouwens weer erg off-topic met zijn allen.
-
panhead
- Geregistreerd lid
Dat off-topic valt wel mee vind ik, een hoop tips om naar te kijken.