Hallo allemaal,
Sinds afgelopen zaterdag ben ik in het bezit van mijn eerste Saab, een vierdeurs 99 uit '82. Ik vind hem prachtig en hij rijdt heerlijk, maar de vorige eigenaar heeft 'm enorm verwaarloost... Om een idee te krijgen van wat er alemaal moet gebeuren heb ik wat vragen aan meer ervaren Saab rijders:
- De aandrijflijn is behoorlijk luidruchtig (suizen), zijn saabs relatief luidruchtige auto's of ligt dat aan die van mij?
- De motor lijkt olie te lekken langs de koppakking, is het vervangen hiervan veel werk, kan de motor in de auto blijven?
- Bij remmen met achteruit rijden maakt de rem een 'klonk' geluid, waarover ik al ergens anders in dit forum iets las. Wat is dit, en is het ernstig?
Groeten Vincent
Sinds een week mijn 1e Saab
-
Hannes
- Forum Admin
Re: Sinds een week mijn 1e Saab
Als eerste gefeliciteerd natuurlijk.
De luidruchtige aandrijving kan eigenlijk van alles zijn, wiellagers, versnellingsbak enz enz
Om de koppakking te vervangen hoeft de motor niet uit de auto. Is natuurlijk verder wel wat werk. Lekt die niet langs de kleppendeksel(pakking)?
Het klonken van de remmen is of zich een saab (classic) kwaal en kan niet veel kwaad. De dealer heeft het bij mij vrijwel opgelost, door vooral de pen die de blokken borgt op de goede manier te verbuigen.
groeten
Hannes
De luidruchtige aandrijving kan eigenlijk van alles zijn, wiellagers, versnellingsbak enz enz
Om de koppakking te vervangen hoeft de motor niet uit de auto. Is natuurlijk verder wel wat werk. Lekt die niet langs de kleppendeksel(pakking)?
Het klonken van de remmen is of zich een saab (classic) kwaal en kan niet veel kwaad. De dealer heeft het bij mij vrijwel opgelost, door vooral de pen die de blokken borgt op de goede manier te verbuigen.
groeten
Hannes
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik vind mijn 99 ook een vrij luidruchtige auto. Ik heb 99's gezien met extra geluiddempingsmateriaal in de motorruimte. Verder vind in de ventilatie suizen, en op de snelweg heb ik ook wel "last" van windgeruis. Ik denk dat het suizen van je auto normaal is. Bedenk ook: je rijdt in een ontwerp uit de jaren 60 rond!
Bij mij lekt de pakking onder mijn benzinepomp, daardoor heb ik nogal wat olie op mijn blok waarvan ik eerst dacht dat het ergens anders vandaan kwam. Tip: ga even langs de zelfwasstraat en spuit het blok/motorruimte schoon. Dan kan je daarna goed in de gaten houden waar de olie vandaan komt. Tip2: probeer niets wat met de ontsteking te maken heeft, te raken tijdens het afspuiten
En de klonk...... tsja....... dat doen ze he
@Hannes: denk je dat je wat meer info kan geven over het verbuigen?
Voor de rest veel plezier

Bij mij lekt de pakking onder mijn benzinepomp, daardoor heb ik nogal wat olie op mijn blok waarvan ik eerst dacht dat het ergens anders vandaan kwam. Tip: ga even langs de zelfwasstraat en spuit het blok/motorruimte schoon. Dan kan je daarna goed in de gaten houden waar de olie vandaan komt. Tip2: probeer niets wat met de ontsteking te maken heeft, te raken tijdens het afspuiten
En de klonk...... tsja....... dat doen ze he
Voor de rest veel plezier
-
panhead
- Geregistreerd lid
Ik heb ook een lekkende pakking van de benzinepomp. Ik had al een nieuwe pakking gemaakt en met vloeibare pakking gemonteerd, maar dat heeft niet veel geholpen. Losse pakkingen zijn volgens mij niet te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee/oplossing voor?
-
Vinc
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de tips, ik heb toevallig vandaag het blok schoon gemaakt en omdat er ook olie boven de koppakking zit (inderdaad bij de benzinepomp) had ik al zo'n vermoeden dat het daar vandaan komt. In ieder geval minder alarmerend dan de koppakking..
En het ruisen en suisen begint al te wennen..
Zijn er trouwens geen universele pakkingen te koop die je zelf kan uitsnijden in de gewenste vorm? Ik meen dat ik daar ooit van gehoord heb..
Vincent
En het ruisen en suisen begint al te wennen..
Zijn er trouwens geen universele pakkingen te koop die je zelf kan uitsnijden in de gewenste vorm? Ik meen dat ik daar ooit van gehoord heb..
Vincent
-
panhead
- Geregistreerd lid
Je kan pakkingpapier kopen, wat ik ook gedaan heb en dan op maat knippen. Helaas toch nog een lichte lekkage.
-
DV
- Geregistreerd lid
Tip voor het verminderen van transmissiegeluiden;
Koop een "Versnellingsbakolie additief" .
Er zijn meerdere varianten in de handel, Wynn's is bijvoorbeeld een goede keuze.
De resultaten zijn verbluffend. Als je bak een beetje fluit, dan is de kans groot dat dat vrijwel verdwijnt na het toevoegen van dit additief.
Als het geluid bij bijvoorbeeld je aandrijfassen vandaan komt, dan helpt dit middeltje uiteraard niet.
Maar het is zowieso een nuttige investering voor je bak!!
Zit bij mij standaard in m'n handgeschakelde Saabjes.....Zijn ze alletwee duidelijk stiller van geworden.
Veel plezier met je 99
!!
Koop een "Versnellingsbakolie additief" .
Er zijn meerdere varianten in de handel, Wynn's is bijvoorbeeld een goede keuze.
De resultaten zijn verbluffend. Als je bak een beetje fluit, dan is de kans groot dat dat vrijwel verdwijnt na het toevoegen van dit additief.
Als het geluid bij bijvoorbeeld je aandrijfassen vandaan komt, dan helpt dit middeltje uiteraard niet.
Maar het is zowieso een nuttige investering voor je bak!!
Zit bij mij standaard in m'n handgeschakelde Saabjes.....Zijn ze alletwee duidelijk stiller van geworden.
Veel plezier met je 99