Vraag over temperatuur!!!

1967-1984
arnoud
Geregistreerd lid

Vraag over temperatuur!!!

Bericht door arnoud » di 26 apr, 2005 23:12

Hallo beste mensen,

Ik had een vraag aan jullie, Ik wil graag met mijn 99 naar kroatie gaan rijden volgende week, en nu begon ik me dus steeds meer zorgen te maken over mijn koelvloeistoftemeperatuur.

Die is namelijk tijdens het rijden ietsje boven het midden, maar als ik even stil heb gestaan en de auto daarna weer aanzet dan staat ie bijna in het rood, hij zakt dan wel weer in een 1km ofzo. oja als ie bijna in het rood staat slaat m'n fan niet aan, maar als ie lang stationair staat te draaien doet ie dat wel netjes

En bij stadsverkeer wil ie wel eens zo'n beetje op 3/4de staan

Ik heb wat zitten zoeken hier op het forum hierover, en daar staan mensen die een koudere thermostaat erin doen, of zorgen dat de fan eerder aanslaat, heeft iemand hier ervaring mee?

Oja en m'n koelvloeistof had een beetje belletjes zoals bij de afwas :D

Maar met olie geen enkel probleem, gewoon mooi en schoon (denk ik)

Helpt het om koelvloeistof te vervangen (geen idee waneer dit voor het laatst is gedaan) of de thermostaat vervangen? of moet ik gewoon niet zo zeiken?

Help me aub om niet met de 9-3 van m'n ouders naar kroatie te gaan, wat dat is eigenlijk wel erg zwak en ik vind dat de 99 het best moet kunnen!!!

Alvast bedankt!!!

arnoud
Geregistreerd lid

Re: Vraag over temperatuur!!!

Bericht door arnoud » di 26 apr, 2005 23:14

Euh sorry, maar het gaat om een 99 uit 1984! Met de triumpf-99 durf ik nouwelijks naar de supermarkt te rijden :cry:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 27 apr, 2005 7:59

Hoi Arnoud,

Ik heb ongeveer de zelfde symptonen. Vooral over de belletjes/schuimachtige laag maakte ik mij in het begin zorgen. Was bang dat dat met drukopbouw te maken zou hebben en vreesde voor mijn koppakking. Inmiddels rij ik er al een tijdje mee rond sta nu dagelijks in de file, en het gaat nog steeds goed. Mijn tempmeter staat tijdens het rijden precies horizontaal. Ik zou als ik jou was wel even de vloeistof vervangen. Baat het niet dan schaad het niet. Ik denk dat de gevoelig temp-meter een van de 99-charmes is :wink:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 27 apr, 2005 8:09

Inderdaad wil de koelvloeistof vervangen goed helpen de temperatuur wat lager te krijgen. Ik zou dan meteen ook de thermostaat vervangen.

Voor de rest herken ik het beeld. Tijdens het rijden als een streep in het midden, na stil zetten 3/4 ofzo en als je start meteen weer gaan zakken richting midden. En na wat langer stadsverkeer wisselend tussen net boven midden en 3/4.

Hannes

ps: ik zit nog wel te overwegen een koudere temp sensor voor de radiatorfan te kopen zodat die iets eerder aanslaat, maar ik weet niet of die bestaat.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 27 apr, 2005 8:58

en anders kun je makkelijk een schakelaar in het dashboard erbij zetten (er zit tenslotte nog een voorbereid gat) die handmatig de fan aanzet over de thermo-schakelaar heen. Kun je altijd vroegtijdig bijblazen.

verder herken ik het wel. ben nog traumatisch door wat voorvallen..haha

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » wo 27 apr, 2005 11:22

Jelger,

Kan je iets meer toelichting geven op het handmatig aanzetten van de fan? Hoe moet je de bedrading doen? Waar kan je het door het schutbord heen voeren?
(ik heb ook al een keer met kokende motor gestaan en dat is niet goed voor het vertrouwen!)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 27 apr, 2005 11:34

ik heb zelf geen schakelaar gebruikt, maar heb destijds quick'n dirty een noodbruggetje gemaakt over de thermocontacten die 'permanent' was (en dus moest ik de zekering eruit halen om de fan te stoppen)

door het schutbord is als het goed is ergens een passage aan de bestuurderskant . Het enige wat je nodig hebt naar mijn idee is genoeg autobedrading om 2 draden naar de cabine te trekken vanaf het thermocontact, en dan dat te verbinden aan een extra tuimel schakelaar (met de fan erop :lol: gelijk aan de ventilatie) - aan de linkerzijde in de houtnerf sticker zit een extra gat voorbereid als je geen extra toeters en bellen hebt geplaatst. (dus in standaard toestand)

Ben zelf niet zover gekomen om het uit te voeren, maar had het wel zo uitgedacht. lijkt me simpel en uitvoerbaar.

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » wo 27 apr, 2005 12:04

Ik zal het eens proberen uit te werken. Jaren geleden toen ik nog een 99 EMS had had ik hetzelfde probleem (alleen toen de auto op een gegeven moment weggedaan, stom, stom!)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 27 apr, 2005 16:06

Zou zelf de twee contacten van de thermoschakelaar via een relais verbinden als je een handmatige schakeling wilt maken. Voordeel is dat je dan ook maar een draad naar binnen hoeft te trekken. En de "hoofd"stroom niet via de schakelaar loopt.

groeten

Hannes

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » wo 27 apr, 2005 16:18

Hannes,

Kan je dat uitleggen? Als ik het goed begrijp verbind je de twee aansluitingen van de thermoschakelaar via een relais aan elkaar en hoe loopt die ene draad naar het dashboard dan?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 27 apr, 2005 16:23

Misschien ook interessant om te weten:

http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... torFan.htm

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 27 apr, 2005 16:29

Zeker intressant, ik ging uit van de situatie zoals bij mijn 90 maar het is bij een oudere 99 dus nog gemakkelijker, zoals beschreven op die site

succes

Hannes

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » wo 27 apr, 2005 17:10

Dat zocht ik dus, bedankt.

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » wo 27 apr, 2005 18:15

Weet iemand ook welke aansluiting 85 is (degene het meest aan de buitenkant?) (ik bedoel niet op het plaatje......)

Afbeelding

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » wo 27 apr, 2005 18:48

Heel erg bedankt alvast voor alle antwoorden!!! Ik ga iig de koelvoeistof maar vervangen dan

Ik weet niet of ik nog genoeg tijd heb om een knopje te maken op m'n dashboard

Maar heeft iemand al eens een koudere thermostaat erin gezet? ik dacht aan iets van 82 graden?? en weet iemand of deze een beetje te krijgen zijn??

Oja heeft iemand vereder nog tips wat ik nogg kan nalopen voor de reis??

ik ga iig olie+filter, boegies, luchtfilter en koelvoeistof dus vervangen
en k ga morgen m'n kleppen laten stellen!

Maar verder nog ideeen? en dat ie echt bijna tegen het rood aanloopt als je een flink stuk gereden hebt en hem dan weer op kontact zet? is dat nog een probleem? of is dat gewoon?? ik bedoel dat ie echt net een mm onder het rood staat, maar als ik hem dan start zakt ie wel weer heel snel terug. als ie op 3/4de zou staan kon ik er nog wel mee leven maar dit is toch altijd wel weer een stress momentje :shock:

Groeten Arnoud

Plaats reactie