In verband met het inbouwen van een moderne gasinstallatie in een 99 GLE uit 78 heb ik het orginele gasklephuis zonder gasklepsensor vervangen door eentje met. Alleen... het is geen sensor maar een switch. Het geeft dus alleen maar door of de gasklep open staat of dicht. Voor een optimaal gebruik van de computer van de gasinjectie is het beter om een sensor te gebruiken. Weet iemand of er ook een model gasklephuis bestaat met een gasklepsensor (TPS = throttle position sensor) in plaats van een gasklepswitch?
Alvast bedankt voor de tips.
Gasklepsensor/switch
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Re: Gasklepsensor/switch
Op de 900S (LPT) zit er een. Mogelijk dat deze past.
Kan je er niet gewoon een potmeter op zetten?
Kan je er niet gewoon een potmeter op zetten?
-
bberends
- Geregistreerd lid
Hoewel hij er bijna hetzelfde uitziet past hij toch net niet helemaal. Het wordt dus een potmeter.
-
Hannes
- Forum Admin
Ik heb de foto's bekeken in de galerij. Ziet er goed uit. Maar waarom heb je gekozen voor de ingewikkelde G3 gas oplossing?
groeten
Hannes (90 G1)
groeten
Hannes (90 G1)
-
bberends
- Geregistreerd lid
G3 is niet direct een type LPG-systeem. Het is een "subsidieregeling" om
korting op de wegenbelasting (LPG) te krijgen. Dus voor klassiekers waar
je toch al geen belasting voor betaald niet van toepassing.
Het systeem op mijn auto is wel voor bepaalde merken als G3 goedgekeurd, maar dat is hier niet van toepassing want mijn auto is van voor 1996 en heeft geen katalysator (eis voor G3 goedkeuring). Desondanks is de uitstoot van CO2 een stuk minder dan op benzine omdat er een geregeld systeem van is gemaakt met een nauwkeurige dosering. Het milieu is er dus mee gebaat.
Het voordeel t.o.v. oudere systemen: Een conventioneel systeem wordt afgesteld middels stelschroeven. En is niet geregeld en heeft dus een hoger verbruik en verloopt in de loop van de tijd waardoor het verbruik en de kans op backfire toenemen. Het vermogen neemt af door een lagere vullingsgraad door de vernauwing van een mengstuk en extra volume van het gas in het inlaatspruitstuk. Tevens kan de schade behoorlijk zijn bij backfire. Dit laatste was voor mij doorslaggevend.
Tevens is het niet zo heel veel duurder meer dan een "ouderwets" systeem.
korting op de wegenbelasting (LPG) te krijgen. Dus voor klassiekers waar
je toch al geen belasting voor betaald niet van toepassing.
Het systeem op mijn auto is wel voor bepaalde merken als G3 goedgekeurd, maar dat is hier niet van toepassing want mijn auto is van voor 1996 en heeft geen katalysator (eis voor G3 goedkeuring). Desondanks is de uitstoot van CO2 een stuk minder dan op benzine omdat er een geregeld systeem van is gemaakt met een nauwkeurige dosering. Het milieu is er dus mee gebaat.
Het voordeel t.o.v. oudere systemen: Een conventioneel systeem wordt afgesteld middels stelschroeven. En is niet geregeld en heeft dus een hoger verbruik en verloopt in de loop van de tijd waardoor het verbruik en de kans op backfire toenemen. Het vermogen neemt af door een lagere vullingsgraad door de vernauwing van een mengstuk en extra volume van het gas in het inlaatspruitstuk. Tevens kan de schade behoorlijk zijn bij backfire. Dit laatste was voor mij doorslaggevend.
Tevens is het niet zo heel veel duurder meer dan een "ouderwets" systeem.