99 naar 900, geen revolutie maar evolutie

1967-1984
Leonardo da Vinci

99 naar 900, geen revolutie maar evolutie

Bericht door Leonardo da Vinci » zo 22 mei, 2005 12:01

Ik heb zelf ooit voor ongeveer 8 jaar een 900 gereden, die auto zelfs geimporteerd uit de VS, en die is met all mijn mooiste herrineringen weg gedaan na vandalisme.
(wat is overigens mooier aan een Saab behalve de herrineringen die je op gegeven moment over houdt, van alle meisjes wie in de passagiers stoel naast je gezeten hebben, waardoor de auto nostalgie behoudt. En voordat ik mij herriner altijd iedereen in de Saab wilde meerijden.)

Maar nu geloof ik de echte originele, is de 99, wat binnenkprt mijn nieuwe auto wordt. Het lijkt een beetje een "Dinkie Toy" met die brede bumpers, die origineel duurzame kap (wat tegenwoordig alleen op een 9-5 te waarderen is, en dat schattig kontje, en in tegenstelling tot de evolutie, een auto minder ontworpen voor de efficiente wereld productie. De qualiteit van de eerdre modellen blijken altijd degelijker.

Dus wat past allemaal, en komt allemaal goed overheen me de 900?,.. Zijn b.v. de wielen precies hetzelfde formaat (wat wel so lijkt)? Het interieur, de stoelen, blijken ook hetzelfde.

Maar wat lijkt hetlzelfde maar past dus eigenlijk niet. B.V. de vooruit is ietswat kleiner. Wie heeft deze ervaring en kennis?,.. eentje van, sh*t! Ik dacht het wel zoe passen maar kennelijke dus niet!

Dit is mijn eerste bericht, en aangezien ik al een Apple heb met Airport card (wireless), is het zeer waarschijnlijk ik de Saab in combo met de laptop veel zal gebruiken. Iets waar ik noch 10 jaar geleden met dromende gedachte naar keek in James Bond films.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 99 naar 900, geen revolutie maar evolutie

Bericht door RoccoH » zo 22 mei, 2005 13:05

moet je topictitel dan niet: "Van 900 naar 99" zijn? ;)

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » zo 22 mei, 2005 14:08

Dat zou dus geen "evolutie" zijn. Maar anderzijds is de 99 inderdaad de "revolutie" waar ik nu op af ga (al heeft het decennia geleden plaatsgevonden).

Echter constateer ik de werkelijkheid, dat al vondt ik de 99 in eerste instantie altijd een mindere Saab, voordat ik een prachtige donker blauwe 900 had, denk ik er nu anders over. Die 900 is namelijk een echte massaprodukt. En de 99, het originele model wat een evolutie kende naar de 900, voordat men er toch al gauw waarde in zag, is iets wat al gauw richting progress gaat in de trend van goedkoper "cost cutting marketing".

Maar bedankt voor de tip, en volgende keer dat jij je uitspreekt zal ik ook vervelende opmerkingen maken en je gelijk in het defensief prikkelen!

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 22 mei, 2005 17:14

:? sorry hoor, maar uit je verhaal begreep ik dat je eerst acht jaar een 900 had en daarna pas een 99...

ik neem aan dat je geen "native dutch speaker" bent?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 22 mei, 2005 18:04

Hé Leo, hold your horses!

het zal de nieuwigheid van het posten op dit forum zijn dat je je gelijk in het 'defensief geprikkeld' voelt maar zoals ik het lees bedoelde Rocco er verders niets mee behalve dan het intepreteren van je ietwat poetisch en niet super duidelijke epos/verhaal/post.
Na lezing van jouw post destilleerde ik overigens dezelfde modelswap als Rocco. Dus zo raar was die reactie niet.
Voor de duidelijkheid.... jij hebt jouw eerste 900 niet meer en overweegt nu de aanschaf van de 99 omdat dat een 'puurder model' is?

Anyway... welkom op het forum! Altijd fijn om een groot kunstenaar in ons midden te hebben.

PS Gezien je woonplaats zou jouw nickname eigenlijk Leonardo da Utecht ipv dat kleine Itliaanse dorpje Vinci moeten zijn. Of ben je, net als vele Saabs, een import Italiaan?

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 22 mei, 2005 19:21

Nou zal een retrorevolutionaire 90 rijder dan maar even tussenbeide komen??.... Hey Style & CO, volgens mij sta jij nu hierbuiten voor mijn deur geparkeerd.... Ware het niet dat de zwarte 3 deurs turbo die buiten bivakkeert, worstevelgen heeft.

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » zo 22 mei, 2005 19:23

Ja, dat klopt inderdaad. Maar daadwerkelijk kom ik uit een dorp wat zich relateerd aan Utrecht. En deze plek is te relativeren aan een plaatselijk dorpje beter bekend als Vinci.

Native Dutch Speaker. Eigenlijk wel.

En ik ben inderdaad eerst een 900 enthousiast geweest voordat ik mij nu intereseer voor een 99.

Je hebt helemaal gelijk!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 22 mei, 2005 19:30

Leonardo da Vinci schreef:Die 900 is namelijk een echte massaprodukt. En de 99, het originele model wat een evolutie kende naar de 900, voordat men er toch al gauw waarde in zag, is iets wat al gauw richting progress gaat in de trend van goedkoper "cost cutting marketing"
Beide modellen gehad hebbende vind ik de term massaproduct t.a.v de C900 niet echt op zijn plaats,
zowel aan de 99 als aan de C900 zat (te) veel handwerk, ze zijn zeer verwant aan elkaar en die term
"cost cutting" is zeker op een C900 niet van toepassing, de C900 is imho toch echt een stapje hoger als een 99.

De vorm van e.e.a. is natuurlijk persoonlijk.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 22 mei, 2005 19:32

hmmm als dat zo is dan heeft een autodief vannacht mijn auto uit de parkeergarage gehaald en worstevelgen gemonteerd om m vervolgens in Haarlem te parkeren.

Ik ga zo maar ff kijken of de mijne er nog staat :lol: Denk van niet... ik heb aero's eronder. Binnenkort trouwens Ronal turbovelgen.

Afbeelding

staan niet opgenomen in de bekende saabvelgen sites maar met name in Duitsland zie je ze nog wel es voorbij komen. Velgen op deze foto lijken verchroomd/bling-bling. De mijne zijn normaal zilvergrijs gespoten. Persoonlijk vind ik ze bloedjemooi!
Afbeelding

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » zo 22 mei, 2005 19:50

Ja dat klopt ook wel en ook jij hebt helemaal gelijk.

Toch is de 900 ietswat te lang naar mijn gevoel.
De 900 is zeer praktisch en dusdanig afgestemd op een bepalende invalshoek voor de marketing van die auto. Volvo had de 240 en de station. De 900 is praktisch dezelfde in een. Het is een zeer origineel model binnen de keuze mogelijkheden van soort autos.

Van dit Scandinavia product zal ik die klep inderdaad toch wel moeten missen. Maar qua productie, is de 99 wel moeilijker te fabriceren volgens mij. Die kap is noch als in de oude tijd gebogen. Ook aan de achterzijde, in tegenstelling tot de 90.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 22 mei, 2005 19:52

tering!... :shock: wat een mooie velgen!

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 22 mei, 2005 19:52

En ze passen ook nog onder een 90.................. :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 22 mei, 2005 19:53

dudes ... 8)

maar het is wel erg 80s... wow!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 22 mei, 2005 19:56

Leonardo da Vinci schreef:Toch is de 900 ietswat te lang naar mijn gevoel. De 900 is zeer praktisch en dusdanig afgestemd op een bepalende invalshoek voor de marketing van die auto. Volvo had de 240 en de station. De 900 is praktisch dezelfde in een. Het is een zeer origineel model binnen de keuze mogelijkheden van soort autos
Er zijn idd paralellen, maar..... een 99 rijdt veeeeeeel beter dan een 144, en een 900 rijdt ook veel beter als een 240.
En qua productie? je neemt een staalplaat een pers en een mal, en.......... met een klap heb je dat plaatdeel wat je nodig hebt, in iedere perverse vorm die je kunt bedenken, daar zit het probleem dus niet.

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » zo 22 mei, 2005 19:59

Wat ik ook mooi vindt is die vrouw die in die andere Saab ligt te slapen.

Plaats reactie