Koelvloeistof of water met antivries

1967-1984
Plaats reactie
Denis
Geregistreerd lid

Koelvloeistof of water met antivries

Bericht door Denis » za 28 mei, 2005 19:30

Hallo allemaal

Ik wil van mijn Saab 99 de koelvloeistof vervangen echter n zit er water in wat is de beste optie volgens jullie koelvloeistof of water en antivries
:?:
groeten

Denis

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Koelvloeistof of water met antivries

Bericht door Robbert » za 28 mei, 2005 20:46

Denis schreef:Hallo allemaal

Ik wil van mijn Saab 99 de koelvloeistof vervangen echter n zit er water in wat is de beste optie volgens jullie koelvloeistof of water en antivries
:?:
groeten

Denis
Ik zou er nooit water in gooien maar koelvloeistof.

In water zit kalk: niet goed voor het koelsysteem.

Bovendien zitten er in koelvloeistof ook nog eens middelen die zorgen voor een betere flow van de vloeistof: Hoe dat werkt weet ik niet maar het schijnt uit te maken!

Denis
Geregistreerd lid

Bericht door Denis » za 28 mei, 2005 20:58

Dat dacht ik al maar de ***** :evil: van wie de auto was heeft er water ingegooid. Is het slim om eerst een reinigingsmiddel te gebruiken om het system schoon te maken of zou spoelen genoeg zijn.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 28 mei, 2005 21:06

Denis schreef:Dat dacht ik al maar de ***** :evil: van wie de auto was heeft er water ingegooid. Is het slim om eerst een reinigingsmiddel te gebruiken om het system schoon te maken of zou spoelen genoeg zijn.
Ik denk dat spoelen voldoende is, maar de techneuten op dit forum hebben hier misschien meer info over.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 28 mei, 2005 21:13

Als je het systeem toch helemaal gaat spoelen zou ik er in ieder geval eerst een goede reiniger in gooien.
Iets meer werk maar zou zonde zijn om over te slaan.

Op zich is water met antivries niet slecht,,,mits er voldoende antivries en dus anti corosiemiddel door zit en er regelmatig ververst wordt.
Kant en klaar koelvloeistof is pas de laatste jaren gemeengoed dacht ik.

Groet

John

Denis
Geregistreerd lid

Bericht door Denis » za 28 mei, 2005 21:17

Ok ik ga eerst maar spoelen en dan afvullen met koelmiddel leuke klus voor de nieuwe week
allemaal bedankt voor de info

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » zo 29 mei, 2005 12:45

(overigens is het in de VS b.v. zo dat men geconcentreert koelvloeistof koopt en het met 60% water moet verdunnen in de zomertijd en 40% in de wintertijd.) Om het te spoelen, gebruikt men gewoon water. En heb je geen vloeistof, dan ook. Koelvloeistof zorgt voor een gelijke temperatuur, met name dat het niet vriest en dus uitzet.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 29 mei, 2005 12:57

Je kunt het beste koelvloeistof gebruiken. Dit beschermd het blok en de kop het beste. Zeker als je aluminium onderdelen hebt. Kalk en kalkachtige oplossingen kunnen aluminium aantasten, zeker als er lucht bij komt (oudere niet gesloten systemen).

Plaats reactie