waterpomp/ratelend geluid
-
Jantje
- Geregistreerd lid
waterpomp/ratelend geluid
Wij hebben onlangs een saab 99 uit 1975 aangeschaft. Nu is de waterpomp kapot(wat vaker gebeurt zag ik hier).De vorige eigenaar heeft m namelijk vervangen en na instalatie van de nieuwe deed hij het nog steeds niet en maakt hij een ratelend geluid..
Nu hebben we er nieuw blok bij geleverd gekregen. Nu is mijn vraag heeft het uberhaupt zin om het blok te vervangen(i.vm. de kapotte waterpomp) of is het net zo makkelijk of logisch om de hulpas?/waterpomp te repareren?
alvast bedankt
Nu hebben we er nieuw blok bij geleverd gekregen. Nu is mijn vraag heeft het uberhaupt zin om het blok te vervangen(i.vm. de kapotte waterpomp) of is het net zo makkelijk of logisch om de hulpas?/waterpomp te repareren?
alvast bedankt
-
Jantje
- Geregistreerd lid
Re: waterpomp/ratelend geluid
Het ratelende geluid komt zou van de kapote balans as kunnen komen? als het blok toch uitelkaar moet is het waarschijnlijk net zo makkelijk om het "nieuwe"blok erin te hangen. iig bedankt
Jan
Jan
-
richard
- Geregistreerd lid
Hoi,
Als je toch overweegt er een ander blok in te leggen, waarom dan niet gelijk een H blok. Deze hebben onmiskenbaar voordelen t.o.v. de B motor.
Heb dit zelf ook gedaan in mijn 99 uit 1975, dar ligt nu een H motor in met 5 bak en electrische ontsteking.
Tenzij je de boel orgineel wil houden.
Succes
Als je toch overweegt er een ander blok in te leggen, waarom dan niet gelijk een H blok. Deze hebben onmiskenbaar voordelen t.o.v. de B motor.
Heb dit zelf ook gedaan in mijn 99 uit 1975, dar ligt nu een H motor in met 5 bak en electrische ontsteking.
Tenzij je de boel orgineel wil houden.
Succes
-
Jantje
- Geregistreerd lid
hmmzz... jah een h motor, maarja er ligt hier een b motor te wachten om ingebouwd te worden... Als iemand toevallig voor weinig binnenafzienbare tijd aan hmotor kan komen
. Voor de arme student is er altijd nog een verschil tussen willen en "kunnen". Maar iig bedankt voor de reacties.
ennuh ff o.t.r. :
sander is het zo gegaan:?:
ennuh ff o.t.r. :
sander is het zo gegaan:?:
nike schreef:
Als je de waterpomp in z'n geheel, met brute kracht, rechtopstaand van de balanas trekt, dan gaat dat mis. Als het toch goedgegaan is, door het geheel al draaiend omhoog eruit te halen, is het niet zo eenvoudig de gereviseerde pomp terug te krijgen d.w.z. zonder het speciale gereedschap. De as van de pomp is breekbaarder dan de balansas. De kans dat deze stuk is, of dat de tanden een opdoffer hebben gehad, is het grootst. Zolang je niet weet of de balansas en tanden erop heel zijn is het monteren van alleen een nieuwe pomp risicovol
Nike
-
Hannes
- Forum Admin
Bij gespot staat dacht ik een hele 90 (incl H, moter) te koop voor 250,- euri's.
Dus das niet duur.
Hannes
Dus das niet duur.
Hannes
-
richard
- Geregistreerd lid
Hoi student,
Ik heb hier een H motor staan die mij gruwelijk in de weg staat incl 5 bak, maak mij blij en doe een leuk bod.
Richard
Ik heb hier een H motor staan die mij gruwelijk in de weg staat incl 5 bak, maak mij blij en doe een leuk bod.
Richard
-
Jantje
- Geregistreerd lid
ok ok, als jullie het zo graag willen
,
maar zijn daar veel bijkomende kosten bij? inbouwen van een H motor? en ook niet onbelangrijk is dat zonder garage in een week te doen?
groeten
Jan
maar zijn daar veel bijkomende kosten bij? inbouwen van een H motor? en ook niet onbelangrijk is dat zonder garage in een week te doen?
groeten
Jan
-
richard
- Geregistreerd lid
Hoi student,
Wij hebben het zonder garage binnen 2 dagen gedaan. Het H blok wat ik hier heb staan komt uit een 90, dus de start motor aan de goede kant (makkelijker te verwijderen) en heeft geharde kleppen (oudere 99 blokken hebben dit niet).
Je zal uit moeten kijken naar een pook + pookhuis voor een 5 bak, de rest wat je nodig hebt heb ik ( andere klepbeugel).
Ik wacht een paar dagen op je bod mocht je interesse hebben, anders leg ik het blok in onderdelen weg.
Groet,
Richard
Wij hebben het zonder garage binnen 2 dagen gedaan. Het H blok wat ik hier heb staan komt uit een 90, dus de start motor aan de goede kant (makkelijker te verwijderen) en heeft geharde kleppen (oudere 99 blokken hebben dit niet).
Je zal uit moeten kijken naar een pook + pookhuis voor een 5 bak, de rest wat je nodig hebt heb ik ( andere klepbeugel).
Ik wacht een paar dagen op je bod mocht je interesse hebben, anders leg ik het blok in onderdelen weg.
Groet,
Richard
-
Jantje
- Geregistreerd lid
hallo arbeiders
wij gaan toch voor de b motor inbouwen, H motor kan altijd nog... tenminste dat is onze gedachte. in iedergeval bedankt voor de moeite.
groeten
Jan
wij gaan toch voor de b motor inbouwen, H motor kan altijd nog... tenminste dat is onze gedachte. in iedergeval bedankt voor de moeite.
groeten
Jan
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Hoi Jan,Jantje schreef:hallo arbeiders![]()
![]()
groeten
Jan
De waterpomp is er met "rustige" kracht uitgehaald hoor! Een H-motor inbouwen is een optie, maar in jullie geval zou ik liever de B-motor gaan gebruiken
groeten Sander
-
Jantje
- Geregistreerd lid
we hadden niet anders verwachtspeektuning schreef: De waterpomp is er met "rustige" kracht uitgehaald hoor!
groeten Sander
-
Jantje
- Geregistreerd lid
hallo,
ik heb de waterpomp eraf gehaald en zag dat er iig scheurtjes in de kopere ring zitten, en dat er een bruingrijsachtige substantie zich in de waterpomp bevindt(olie met koelvloeistof??)
, nu een paar vraagjes:
-hoe kan ik checken of alles nog heel is? assen?
-is er een mogelijkheid om de kopere ring eruit te krijgen?
alvast bedankt
groeten
Jan
ik heb de waterpomp eraf gehaald en zag dat er iig scheurtjes in de kopere ring zitten, en dat er een bruingrijsachtige substantie zich in de waterpomp bevindt(olie met koelvloeistof??)
, nu een paar vraagjes:
-hoe kan ik checken of alles nog heel is? assen?
-is er een mogelijkheid om de kopere ring eruit te krijgen?
alvast bedankt
groeten
Jan