hoog, zoemend geluid uit de motor
-
99GL!
- Geregistreerd lid
hoog, zoemend geluid uit de motor
Hallo Saabfans,
Sinds enige tijd maakt de motor van mijn 99 (1983) 2.0 soms een hoog zoemend geluid (stationair draaiend en rijdend), dat ergens bij het blok wegkomt.
Wat kan dat zijn, of beter; hoe krijgen we dat weg?
Alvast bedankt!
Sinds enige tijd maakt de motor van mijn 99 (1983) 2.0 soms een hoog zoemend geluid (stationair draaiend en rijdend), dat ergens bij het blok wegkomt.
Wat kan dat zijn, of beter; hoe krijgen we dat weg?
Alvast bedankt!
-
utan
- Geregistreerd lid
Re: hoog, zoemend geluid uit de motor
Nou, dat heb ik ook. Het lijkt net of er een motor langs komt scheuren. Daar trap ik ook elke keer weer in (rij ik vlak langs het TT-circuit
).
Ik denk dat het iets te maken heeft met een van de meters (snelheid of economy klokje) die niet helemaal lekker draait. Mijn snelheidsmeter deed het ineens niet meer helemaal goed, dat is nu zonder dat ik daar iets aan gedaan heb weer in orde (winter voorbij?) maar nu maakt het zo'n hoog gillend geluid.
Weet iemand of dit met bijv een drupje olie is op te lossen?
Utan
Ik denk dat het iets te maken heeft met een van de meters (snelheid of economy klokje) die niet helemaal lekker draait. Mijn snelheidsmeter deed het ineens niet meer helemaal goed, dat is nu zonder dat ik daar iets aan gedaan heb weer in orde (winter voorbij?) maar nu maakt het zo'n hoog gillend geluid.
Weet iemand of dit met bijv een drupje olie is op te lossen?
Utan
-
99GL!
- Geregistreerd lid
Als jij het kunt verwarren met de TT is het bij mij, denk ik, toch een ander soort geluid, Utan!
PS: Wie weet het juiste toerental voor een stationair draaiende H-motor?
PS: Wie weet het juiste toerental voor een stationair draaiende H-motor?
-
GmV
- Geregistreerd lid
Heb er volgens mij ook last van, alleen niet bij stationair. Soort van "straal-jager" - geluid. Komt bij mij volgens mij achter de "clutch-cover" vandaan.
Geen idee hoe het op te lossen... dus als iemand een idee heeft...
grt
tycho
Geen idee hoe het op te lossen... dus als iemand een idee heeft...
grt
tycho
-
jelger
- Geregistreerd lid
is het alleen bij koppeling ingetrapt? of ook bij gekoppeld?
in het 1e geval is het de drukgroep die je hoort.
in het 1e geval is het de drukgroep die je hoort.
-
GmV
- Geregistreerd lid
Hmmm... heb hem ontkoppeld lopen, maar mijn koppelingsplaten zijn niet meer je van het... zijn aan vervanging toe; dus wanneer ze vervangen zijn kan het euvel verhopen zijn?
grt
tycho
grt
tycho
-
jelger
- Geregistreerd lid
het druklager is wat dat jankende geluid maakt als je je koppeling ingetrapt hebt. volgens mij wordt dat niet automatisch bij het vervangen van je platen gedaan - maar kan je wel vragen natuurlijk. het is een goedkope reparatie. (tientjes werk materiaal) en als ze dan toch bezig zijn...
-
99GL!
- Geregistreerd lid
Voor de duidelijkheid, bij mij is het niet het druklager dat ik bedoel. Die hoor ik ook, maar dat geeft niets. Het is in principe normaal bij oudere Saabs en het gaat niet stuk. Alleen kan het geluid na verloop van tijd toenemen. Als je de platen toch vernieuwt, zou ik het lager inderdaad gelijk meepakken).
De druklager hoor je op verschillende hoogte en volume naar gelang het toerental hoger of lager is (bijv. met de choke uit is het veel harder). Mijn 'zoem' is gelijkmatig en (als hij het doet) continu. Ik heb al gedacht aan iets electronisch als bijv. de benzinepomp, maar het kan ook iets anders zijn.
De druklager hoor je op verschillende hoogte en volume naar gelang het toerental hoger of lager is (bijv. met de choke uit is het veel harder). Mijn 'zoem' is gelijkmatig en (als hij het doet) continu. Ik heb al gedacht aan iets electronisch als bijv. de benzinepomp, maar het kan ook iets anders zijn.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Het druklager hoor je alleen als je het koppelinspedaal hebt ingetrapt. Ik snap dus niet helemaal wat je bedoeld met de afhankelijkheid van het toerental.99GL! schreef: De druklager hoor je op verschillende hoogte en volume naar gelang het toerental hoger of lager is (bijv. met de choke uit is het veel harder). Mijn 'zoem' is gelijkmatig en (als hij het doet) continu. Ik heb al gedacht aan iets electronisch als bijv. de benzinepomp, maar het kan ook iets anders zijn.
Verder je benzinepomp is mechanisch.
Het zoemende geluid zou ook uit je dynamo kunnen komen. Even de v-snaar loshalen, motor laten draaien en je weet het. (alhoewel de waterpomp ook op die v-snaar zit)
-
richard
- Geregistreerd lid
Hallo medesaabisten,
Het kan verschillende oorzaken hebben, het kan zijn dat de snaar de kilometerteller kabel raakt, de vijf kan gieren (pignonlagers), de waterpomp (H motor) maakt dit geluid als ie zijn einde aankondigd, het lager in de dynamo maakt ditzelfde geluid en soms zijn het gewoon de snaren. In het laatste geval, gewoon wat silicone op de snaar spuiten met draaiende motor, de waterpomp en de dynamo kun je testen door de snaar er even af te halen en dan de boel met je hand rond te draaien. Dit moet in beide gevallen geluidsloos gaan, hoor je een ruis dan is het lager naar de eeuwige jachtvelden.
In het geval van de waterpomp, ga niet lopen emmeren met een gebruikt exemplaar, zet er direct een nieuwe in, in het geval van de dynamo, stuur mij een mailtje, ik heb er nog wel een paar liggen.
Kijk eerst naar de km kebel en de snaar.
Succes,
Richard
Het kan verschillende oorzaken hebben, het kan zijn dat de snaar de kilometerteller kabel raakt, de vijf kan gieren (pignonlagers), de waterpomp (H motor) maakt dit geluid als ie zijn einde aankondigd, het lager in de dynamo maakt ditzelfde geluid en soms zijn het gewoon de snaren. In het laatste geval, gewoon wat silicone op de snaar spuiten met draaiende motor, de waterpomp en de dynamo kun je testen door de snaar er even af te halen en dan de boel met je hand rond te draaien. Dit moet in beide gevallen geluidsloos gaan, hoor je een ruis dan is het lager naar de eeuwige jachtvelden.
In het geval van de waterpomp, ga niet lopen emmeren met een gebruikt exemplaar, zet er direct een nieuwe in, in het geval van de dynamo, stuur mij een mailtje, ik heb er nog wel een paar liggen.
Kijk eerst naar de km kebel en de snaar.
Succes,
Richard