Motor vervangen

1967-1984
Plaats reactie
Jantje
Geregistreerd lid

Motor vervangen

Bericht door Jantje » di 28 jun, 2005 15:01

Hallo,

Wij zijn vandaag begonnen met het vervangen van onze motor (volgens het boekje).
We hebben de motor met versnellingsbak en al uit de auto. Maar nu zijn we op het punt dat we de 'clutch shaft' moeten removen. Ter verduidelijking heb ik er een foto bij gedaan, de clutch shaft is volgens ons dat ding waar die bout in zit. Maar in de beschrijving staat niets over die lager. Weet iemand van jullie of die lager kan blijven zitten of dat die eruit moet?

Afbeelding

Verder willen wij zo het blok van de versnellingsbak halen. In principe zijn alle bouten los, op de twee bouten onder de koppeling na, hoe kunnen we daarbij komen?

Alvast bedankt!

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Motor vervangen

Bericht door SpeekTuning » di 28 jun, 2005 21:50

Jantje schreef:Hallo,

Wij zijn vandaag begonnen met het vervangen van onze motor (volgens het boekje).
We hebben de motor met versnellingsbak en al uit de auto. Maar nu zijn we op het punt dat we de 'clutch shaft' moeten removen. Ter verduidelijking heb ik er een foto bij gedaan, de clutch shaft is volgens ons dat ding waar die bout in zit. Maar in de beschrijving staat niets over die lager. Weet iemand van jullie of die lager kan blijven zitten of dat die eruit moet?

Afbeelding

Verder willen wij zo het blok van de versnellingsbak halen. In principe zijn alle bouten los, op de twee bouten onder de koppeling na, hoe kunnen we daarbij komen?

Alvast bedankt!
Ik neem aan dat je er al bent gekomen, maar voor de zekerheid toch maar even een antwoord. Het lager kan blijven zitten. Je trekt alleen het asje er uit.

groeten Sander

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » wo 29 jun, 2005 8:16

Kan je een beetje vertellen hoeveel tijd/geld alles heeft gekost. Ik ben op zoek naar een reeel plaatje over het demonteren van de motor en versnellingsbak....

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » wo 29 jun, 2005 14:29

Reindah schreef:Kan je een beetje vertellen hoeveel tijd/geld alles heeft gekost. Ik ben op zoek naar een reeel plaatje over het demonteren van de motor en versnellingsbak....
als we klaar zijn geef ik een seintje

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » wo 29 jun, 2005 15:24

We hebben inmiddels de motor weer in de Saab liggen en alles weer aangesloten. Op het moment dat wij er koelvloeistof in gooiden, zagen wij op een gegeven moment dat er koelvloeistof bij de waterpomp 'lekt'.
Betekent dit dat hij vol zit, of is de waterpomp dan defect?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 29 jun, 2005 17:53

Helaas :cry: :cry: :cry:

Het beruchte Saab-B-motor-syndroom......

Als ik goed heb begrepen, kan je de motor er wel weer uit halen....

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » wo 29 jun, 2005 18:44

paul99gl83 schreef:Helaas :cry: :cry: :cry:

Het beruchte Saab-B-motor-syndroom......

Als ik goed heb begrepen, kan je de motor er wel weer uit halen....
ik hoop dat je het niet goed begrepen hebt ;-(+

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 29 jun, 2005 19:56

mooie cliffhanger man... onheilstijding brengen en dan niet het hoe en waarom :lol:

wedden dat Jantje morgen weer kijkt naar 'Saabforum nieuws' :P

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 30 jun, 2005 12:45

Oh sorry hoor...

Ik nam aan dat iedereen zelf wel kan bedenken dat een koelvloeistof lekkende waterpomp niet goed is. En bij B-motoren is de waterpomp DE zwakke plek. Dat wetende lijkt me de conclusie: onderdelen kapot => dus moet gerepareerd worden, niet zo vreemd.

En ik heb me laten vertellen dat een motor uitgebouwd moet worden om een goede waterpomp-reparatie uit te voeren.

Ok heb even gekeken. http://uk.geocities.com/saab99tips/Engi ... erpump.htm
Motor hoeft er dus niet uit.

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 30 jun, 2005 17:48

fijn, denk je leuk goedkoop saabje gekocht te hebben:) maar we hadden het kunnen weten... oldtimers zijn niet goedkoop :D.

Maar waarom niet gewoon ff die waterpomp vervangen?

richard
Geregistreerd lid

Bericht door richard » do 30 jun, 2005 19:10

Hallo Jantje,

Waterpompen van B motoren die langere tijd sltil gestaan hebben lekken altijd, dit hoeft niet het einde van de waterpomp te betekenen, Gewoon een tijdje laten draaien zodat de nu ingedroogde pakking zich weer kan vullen. Grote kans dat wanneer de pakking weer verzadigd is hij vanzelf stopt met lekken.
Houd wel je temperatuur in de gaten.

Succes,

Richard

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 30 jun, 2005 20:03

richard schreef:Hallo Jantje,

Waterpompen van B motoren die langere tijd sltil gestaan hebben lekken altijd, dit hoeft niet het einde van de waterpomp te betekenen, Gewoon een tijdje laten draaien zodat de nu ingedroogde pakking zich weer kan vullen. Grote kans dat wanneer de pakking weer verzadigd is hij vanzelf stopt met lekken.
Houd wel je temperatuur in de gaten.

Succes,

Richard
Komt ie nu mee :lol: :lol: , ik heb me nu uit elkaar gelooft, ga denk ik morgen ff langs elferink met 2 waterpompen, kijken of ze er daar nog iets van kunnen maken.

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 07 jul, 2005 15:12

aaaaargggggggghhhh

vandaag naar elferink geweest. Hebben ze onze versie van de waterpomp niet meer:S(saab 99, uit 1975 b-motor, waterpomp met messing-ring, 8 tanden).
Maar hij had nog wel een adres waar ik m wel kon krijgen(van der laan in Overschild)
Ik die gasten gebeld.... kost dat ding 150euro ;-(+ ;-(+ ;-(+

iemand suggesties???(nee geen H-motor :) daar hebben we geen geld voor, maarja ook geen geld voor een waterpomp :( :) )

alvast bedankt

Jantje

richard
Geregistreerd lid

Bericht door richard » do 07 jul, 2005 19:51

Hoi Jantje,

Ik heb twe weken terug een 99 uit 1975 naar de sloop gebracht met een goede waterpomo. Ik zal kijken of het blok er nog staat. Zo ja, dan stuur ik je een PBtje met het adres va nde sloop.

Richard

Plaats reactie