Dubbele carburateurs??
-
ss50marc
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
Heb dit zelf ook overwogen maar niet gedaan want:
-verbruik gaat hard omhoog
-moeilijk af te stellen
dus bij dezelfde rijstijl zou je verbruik omhoog gaan en het is nog maar de vraag of je die 8 pk echt krijgt ivm afstellen.
Zelf dus geen ervaring mee maar dit van meerdere mensen gehoord, zie wat je er mee doet
-verbruik gaat hard omhoog
-moeilijk af te stellen
dus bij dezelfde rijstijl zou je verbruik omhoog gaan en het is nog maar de vraag of je die 8 pk echt krijgt ivm afstellen.
Zelf dus geen ervaring mee maar dit van meerdere mensen gehoord, zie wat je er mee doet
-
ss50marc
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
wat wel en niet past weet ik niet maar zomaar een ander luchtfilter monteren hoeft niet altijd positief (meer vermogen) uit te pakken. Het gaat er om dat je mengsel goed is. Met een ´openluchtfilter´ wordt je mengsel theoretisch iets armer wat in sommige gevallen zorgt voor iets meer vermogen maar bij het monteren van een ander luchtfilter moet je eigenlijk ook je carb. opnieuw afstellen.
Hoe een saabblok specifiek op veranderingen in het luchtinlaatsysteem reageert weet ik niet en kan ook per blok (die op papier exact hetzelfde zijn) weer verschillen.
Hoe een saabblok specifiek op veranderingen in het luchtinlaatsysteem reageert weet ik niet en kan ook per blok (die op papier exact hetzelfde zijn) weer verschillen.
-
Hannes
- Forum Admin
Re: Dubbele carburateurs??
Een aantal mensen hebben wel goede ervaringen met een weber vervangings carb. Die zijn dacht ik ook voor de 99 te krijgen. Op mijn vroegere A112 scheelde het behoorlijk.
Dubbele carb's zijn geloof ik eerder af dan aan te raden of je moet een echt goed adres weten voor de al eerder genoemde afstelling.
groeten
Hannes
ps: dan maar injectie inbouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou toch moeten kunnen gewoon de hele kop plus injectie systeem van een 900i
Dubbele carb's zijn geloof ik eerder af dan aan te raden of je moet een echt goed adres weten voor de al eerder genoemde afstelling.
groeten
Hannes
ps: dan maar injectie inbouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou toch moeten kunnen gewoon de hele kop plus injectie systeem van een 900i
-
ss50marc
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
nee zijn niet dezelfde. Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij zit op de EMS een K-jettronic en op de latere 16-kleppers de LH-jettronic, verschil in luchtmassa meting.
Zomaar even een injectie erop zetten gaat volgens mij nooit goed, maar daar zullen anderen meer over kunnen vertellen.
Laat je niet teveel leiden door verschilletjes als 162Nm en 167Nm, 500 toeren verschil in max. koppel daarentegen zul je idd wel eerder merken.
succes
Zomaar even een injectie erop zetten gaat volgens mij nooit goed, maar daar zullen anderen meer over kunnen vertellen.
Laat je niet teveel leiden door verschilletjes als 162Nm en 167Nm, 500 toeren verschil in max. koppel daarentegen zul je idd wel eerder merken.
succes
-
ss50marc
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
ben niet zo op de hoogte van geleverde 4 en 5 bakken bij 99 en 900´s maar stel dat die 99 een 5 bak had en die 900 een 4 bak dan zal die 5 bak een stuk levendiger over kunnen komen.
injectiesystemen van 16 kleppers zijn ontwikkeld om ideaal te werken in combinatie met je raad het al 16 kleppen. Hele andere flow, etc. Denk dus dat je niet heel veel opschiet met het monteren van deze onderdelen als je een wat soepeler motor wilt.
injectiesystemen van 16 kleppers zijn ontwikkeld om ideaal te werken in combinatie met je raad het al 16 kleppen. Hele andere flow, etc. Denk dus dat je niet heel veel opschiet met het monteren van deze onderdelen als je een wat soepeler motor wilt.
-
Thom
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
De vermogenswinst bij een dubbele carburateur weegt m.i. niet op tegen de extra afstellingsproblemen. Een injectie zou goed kunnen, maar dan een injectiesysteem van een 900 8V zou ik zeggen. Je zit met de 16V met een ander systeem, andere bedradingen etc. dat lijkt mij heel veel uitzoekwerk. Wel heb ik een keer een 16V turbo gezien met K-jtronic injectie, dus alles is mogelijk lijkt mij.
Met een injectie moet je trouwens wel een andere benzinetank monteren (met electrische benzinepomp), de bedrading aanpassen en bij de oudere 99's ook nog een retourleiding voor de benzinepomp aanleggen. De tank is niet makkelijk meer te vinden omdat er maar weinig 99's met injectie zijn gemaakt.
Wat betreft het verschil tussen en 4 en 5 bak vind ik de verschillen klein. Ik heb zelf een 99 met 4 bak altijd gereden, bij 110 maakt deze 3000 toeren. Bij mijn 99T met 900 5-bak rijdt deze tegen de 120 bij 3000 toeren. Ik geloof wel dat de 4 bakken wat sterker zijn. De meesten vinden een 5 bak echter veel fijner, mij maakt het weinig uit.
Het pittig zijn of niet heeft ook veel te maken met hoe de auto bereden is. Een 99 is trouwens een stuk lichter, dat scheelt ook. Gezien de extra herrie in een 99 tov een 900 heb je misschien ook wel de indruk dat je harder rijdt!
Met een injectie moet je trouwens wel een andere benzinetank monteren (met electrische benzinepomp), de bedrading aanpassen en bij de oudere 99's ook nog een retourleiding voor de benzinepomp aanleggen. De tank is niet makkelijk meer te vinden omdat er maar weinig 99's met injectie zijn gemaakt.
Wat betreft het verschil tussen en 4 en 5 bak vind ik de verschillen klein. Ik heb zelf een 99 met 4 bak altijd gereden, bij 110 maakt deze 3000 toeren. Bij mijn 99T met 900 5-bak rijdt deze tegen de 120 bij 3000 toeren. Ik geloof wel dat de 4 bakken wat sterker zijn. De meesten vinden een 5 bak echter veel fijner, mij maakt het weinig uit.
Het pittig zijn of niet heeft ook veel te maken met hoe de auto bereden is. Een 99 is trouwens een stuk lichter, dat scheelt ook. Gezien de extra herrie in een 99 tov een 900 heb je misschien ook wel de indruk dat je harder rijdt!
-
gert
- Geregistreerd lid
Re: Dubbele carburateurs??
Thom schreef:
"De tank is niet makkelijk meer te vinden omdat er maar weinig 99's met injectie zijn gemaakt.
Wat betreft het verschil tussen en 4 en 5 bak vind ik de verschillen klein. Ik heb zelf een 99 met 4 bak altijd gereden, bij 110 maakt deze 3000 toeren".
Bij mijn weten hadden bijna alle 99's die naar de USA gingen injectie. Dat kunnen er toch niet weinig zijn geweest...?
Een 99 met 3,89:1 eindoverbenging en 165-15 of 185/70-15 banden rijdt in de prise directe ca. 31,4 km/u per 1000 rpm. Met 185/65-15 banden is dat ca. 30 km/u per 1000 rpm. Een Saab 90 met 3,67:1 eindoverbrenging rijdt weliswaar ca. 110 km/u bij 3000 rpm maar dan wel in de 5e versnelling. Was je snelheidsmeter niet wat te optimistisch?
"De tank is niet makkelijk meer te vinden omdat er maar weinig 99's met injectie zijn gemaakt.
Wat betreft het verschil tussen en 4 en 5 bak vind ik de verschillen klein. Ik heb zelf een 99 met 4 bak altijd gereden, bij 110 maakt deze 3000 toeren".
Bij mijn weten hadden bijna alle 99's die naar de USA gingen injectie. Dat kunnen er toch niet weinig zijn geweest...?
Een 99 met 3,89:1 eindoverbenging en 165-15 of 185/70-15 banden rijdt in de prise directe ca. 31,4 km/u per 1000 rpm. Met 185/65-15 banden is dat ca. 30 km/u per 1000 rpm. Een Saab 90 met 3,67:1 eindoverbrenging rijdt weliswaar ca. 110 km/u bij 3000 rpm maar dan wel in de 5e versnelling. Was je snelheidsmeter niet wat te optimistisch?
-
ss50marc
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
[/quote]Bij mijn weten hadden bijna alle 99's die naar de USA gingen injectie. Dat kunnen er toch niet weinig zijn geweest...?
Hoeveel Amerikaanse 99´s kom je tegen op sloop om de hoek?
-
Thom
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
het kan zijn dat de kmteller wat afwijkt van de werkelijke snelheid, kan het nu voorlopig niet meer controleren want de betreffende 99 is geschorst. Wat ik met de benzinetank bedoelde is dat je de tank van de 99 met ingebouwde benzinepomp bijna niet meer kunt vinden, althans in Nederland. Zeker de tank van de cc wordt een probleem.
-
Thom
- Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
ik dacht dat dat niet kon maar weet niet meer precies waarom
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Re: Dubbele carburateurs??
Sorry, kom hier eigenlijk nooit...
Dubbele carburateur maakt op zich niet zo heel veel uit en veroorzaakt inderdaad wat extra, eh, 'uitdagingen' qua afstellen (synchronisatie), maar het is toch de enige manier om relatief goedkoop een aantal extra pk's (luchtvolume) te 'ondersteunen' met de bijbehorende brandstof. Als je zover gaat het hele zaakje naar K-Jetronic om te bouwen (brandstoftank, kabelboom) dan ben je m.i. gek wanneer je er niet direct een turbomotor inhangt - het enige 'extra' werk betreft het uitlaatsysteem...
Voor een simpeler oplossing wil ik je twee dingen voorleggen.
1) Ik kan me herinneren dat ene Thom van der Wiel ooit eens voor Saaberichten op bezoek was bij Sweedspeed Racing in Neer, en die vertelde in het verhaal dat hij een 99 carburatiemotor met vrij simple ingrepen naar zo'n 140 pk trok...
2) Het volgende houdt direct een motorrevisie in, maar dat lijkt me gezien de combinatie van autoleeftijd, kilometrage en de wens naar meer vermogen (=hogere belasting) so wie so niet zo'n verkeerd idee.
Hier is wat de Zweedse 'folkracers' doen (folkracing is een race/rallyklasse waarbij deelnemers verplicht zijn na afloop hun auto te verkopen voor 500 euro of zo aan idereen die dat wil. Low budget dus):
* Blok opboren naar 94 mm (2,2 liter) met overmaat (maar relatief goedkope) zuigers. Zie www.tsmotor.com en zoek naar 'engines' -> 'price list Saab' en verbaas je over de mogelijkheden en verhoudingsgewijs belachelijk lage prijzen t.b.v. de achtkleps non-turbomotor.
* Inlaatspruitstuk van twin carburator versie. Volgens mij gebruiken ze daarop 2 x de CD175 van de enkele carb. versie.
* Kop vlakken voor hogere compressie. Eventueel wat poorten met de Dremel (zie Project Saabine op www.web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe ). Scherpe nokkenas monteren (zie weer www.tsmotor.com - Trent Saab kan je misschien anders nog aan een Piper nokkenas helpen).
* Klaar is Karl! Met een goede uitlaat en afstellen van de carburateurs op de rollentestbank haal je hiermee naar het schijnt zo'n 160-165 pk...
Dubbele carburateur maakt op zich niet zo heel veel uit en veroorzaakt inderdaad wat extra, eh, 'uitdagingen' qua afstellen (synchronisatie), maar het is toch de enige manier om relatief goedkoop een aantal extra pk's (luchtvolume) te 'ondersteunen' met de bijbehorende brandstof. Als je zover gaat het hele zaakje naar K-Jetronic om te bouwen (brandstoftank, kabelboom) dan ben je m.i. gek wanneer je er niet direct een turbomotor inhangt - het enige 'extra' werk betreft het uitlaatsysteem...
Voor een simpeler oplossing wil ik je twee dingen voorleggen.
1) Ik kan me herinneren dat ene Thom van der Wiel ooit eens voor Saaberichten op bezoek was bij Sweedspeed Racing in Neer, en die vertelde in het verhaal dat hij een 99 carburatiemotor met vrij simple ingrepen naar zo'n 140 pk trok...
2) Het volgende houdt direct een motorrevisie in, maar dat lijkt me gezien de combinatie van autoleeftijd, kilometrage en de wens naar meer vermogen (=hogere belasting) so wie so niet zo'n verkeerd idee.
Hier is wat de Zweedse 'folkracers' doen (folkracing is een race/rallyklasse waarbij deelnemers verplicht zijn na afloop hun auto te verkopen voor 500 euro of zo aan idereen die dat wil. Low budget dus):
* Blok opboren naar 94 mm (2,2 liter) met overmaat (maar relatief goedkope) zuigers. Zie www.tsmotor.com en zoek naar 'engines' -> 'price list Saab' en verbaas je over de mogelijkheden en verhoudingsgewijs belachelijk lage prijzen t.b.v. de achtkleps non-turbomotor.
* Inlaatspruitstuk van twin carburator versie. Volgens mij gebruiken ze daarop 2 x de CD175 van de enkele carb. versie.
* Kop vlakken voor hogere compressie. Eventueel wat poorten met de Dremel (zie Project Saabine op www.web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe ). Scherpe nokkenas monteren (zie weer www.tsmotor.com - Trent Saab kan je misschien anders nog aan een Piper nokkenas helpen).
* Klaar is Karl! Met een goede uitlaat en afstellen van de carburateurs op de rollentestbank haal je hiermee naar het schijnt zo'n 160-165 pk...
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: Dubbele carburateurs??
zou je ook niet een 16v blok van een triumph dolomite (eerste 16v in serieproductie) integraal kunnen overpakken? In basis namelijk t zelfde. Of ben ik nu ge-mis-informeerd?