"nieuwe" 99

1967-1984
utan
Geregistreerd lid

"nieuwe" 99

Bericht door utan » di 23 aug, 2005 8:54

Voor mij althans,

Kom net terug van een heerlijk tripje naar Zweden en daar ben ik bijna letterlijk tegen een mooie 99 aangelopen. Ziet er schitterend uit, technisch in goede staat, mooie donkerbruin metallic lak. het interieur is als nieuw en het hemeltje ziet er nog prachtig uit. Alleen de onderkant verdient zo hier en daar wat aandacht. Hij heeft nog een Zweedse apk en rijdt verukkelijk!

Het is een GLE uit '76, automaat dus met oa electrische spiegels. 175.000 km op de teller. Heeft er op het forum nog iemand zo'n Saab om wat ervaringen mee uit te wisselen?

Ik heb foto's gemaakt en zou die best in de galerij willen plaatsen als mensen dat leuk vinden.

Binnenkort ga ik em ophalen en dat wordt dan dus de vuurdoop. Het voordeel van het Zweedse systeem is dat je zo na kunt kijken wat de historie is en wie de vorige eigenaren waren dus ik heb veel vertrouwen in de echtheid van de km.

Dit is echt een hele andere auto dan de GL uit '81 die ik al had. Die is net naar de garage geweest voor een totale check en is prima in orde. Hoe ik dat met 2 saabs moet gaan doen weet ik nog niet precies......

Ik hoop op nuttige reacties,

Utan (nu met 2)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 23 aug, 2005 19:30

Kan niet anders zeggen dan gefeliciteerd..................... (jaloers!)

Hannes

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 23 aug, 2005 20:11

GLE... is dat niet de enige 99 (en 90) ooit geleverd mét stuurbekrachtiging?
Is een GLE de afkorting van Grande Luxe Einspritz... ergo een 99 full options en met injectiemotor?
Wat voor koets is het? 2 of 4 deus? Of waren er toen ook al 3 deurs hb's van?

Gas erin gooien en genieten maar!!! (vanuit liefhebbers- en economisch oogpunt bezien).

Inbouw van een Lpg installatie voor zo'n oud/eenvoudig type zal niet meer dan 1500 kosten denk ik. Na 15.000 km heb je dus de inbouwkosten er al weer uit (prijsverschil momenteel 1 euro per liter, geschat verbruik 1 op 10... misschien zelfs wel meer en dus eerder breakeven). Wb verschil hoef je niet te verrekenen ivm klassiekerstatus.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 23 aug, 2005 20:29

idd, een Saab 99 GLE is de enige 99 met stuurbekrachtiging en full options... 8)

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » di 23 aug, 2005 20:31

oh ja, was ik dat vergeten? ............servo!
Het is een 4-deurs (en ik heb er een vijfde bijgekregen omdat de linkervoordeur een beetje roest vertoont, misschien dat die nieuwe saab fabrieksdeur nog eens te koop komt want overspuiten lijkt me in mijn geval duurden dan een stukje lassen.

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » di 23 aug, 2005 21:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft er iemand nog een originele tankdop te koop?

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » di 23 aug, 2005 22:55

Zie ik een stekker bij de bumper en een stopcontact bij de passagiersstoel?

koen

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 24 aug, 2005 8:34

Mooie wagen :wow:

ik denk dat ik nog wel een tankdop heb liggen. ik weet niet zeker of het voor jou bouwjaar een originele is. ik zal even een fototje nemen. misschien heb jij (of iemand) een foto van de dop die er op hoort.

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » wo 24 aug, 2005 9:03

Koen, de stekkers zijn voor de standverwarming van motor en interieur.

Paul, ik heb nog geen tijd gehad te onderzoeken welke dop er op hoort misschien dat iemand van het forum dat weet.

Utan

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 24 aug, 2005 9:28

utan schreef:Koen, de stekkers zijn voor de standverwarming van motor en interieur.

Paul, ik heb nog geen tijd gehad te onderzoeken welke dop er op hoort misschien dat iemand van het forum dat weet.

Utan
Volgens mij zo'n ronde zwarte met chromen hart en geribbelde rand

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 24 aug, 2005 10:05

en die goudkleurige soccerballvelgen zijn alleen geleverd op de GLE, zijn origineel dus... :P

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » wo 24 aug, 2005 10:40

Erg leuk al die info, weet iemand hoe je die goudkleurige soccers weer helemaal mooi glimmend krijgt? Ik heb wel begrepen dat er eigenlijk zilveren lijstjes rond de wielkasten horen. Heb ook begrepen dat daar erg moeilijk aan te komen is.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 24 aug, 2005 10:50

nee hoor, valt wel mee.

Voor een paar tientjes worden ze zeer regelmatig (nieuw) te koop aangeboden op Ebay (geloof .de maar kan ook .com) zijn. Chrome wheelfenders oid

Origineel tankdopje heeft Ferry Haarman in Raalte wel liggen (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 24 aug, 2005 10:54

gefeliciteerd ! mooi versie ...
Wat voor koets is het? 2 of 4 deus? Of waren er toen ook al 3 deurs hb's van?
alleen geleverd als 4 en 5 deurs. de 2-drs had de EMS als sportieve 'equivalent' van deze luxe machien.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 25 aug, 2005 9:35

verde900 schreef:
utan schreef:Koen, de stekkers zijn voor de standverwarming van motor en interieur.

Utan
Volgens mij zo'n ronde zwarte met chromen hart en geribbelde rand
Deze?

Afbeelding

Zou mooi zijn want deze heb ik liggen :wink:

Plaats reactie