16V in 99

1967-1984
Plaats reactie
Veeude49
Geregistreerd lid

16V in 99

Bericht door Veeude49 » ma 05 sep, 2005 12:42

Is er iemand op het forum die eens een 16V in een 99 heeft gestopt?
Ik zit vooral met de uitlaat. Volgens mij komt die net boven het subframe uit, en kan ik dus moeilijk de pijp die onder de auto gaat aansluiten.

Reinier

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 05 sep, 2005 17:51

16V, met of zonder turbo? Op internet staan een aantal projecten om een 16V turbo in een 99 te lepelen. google op "saab 99 turbo 16v" en je krijgt er meerdere te zien.

Verder vraag ik me af of de diameters van de uitlaatpijp wel gelijk zijn. 16V voorpijp icm 99 pijp. Of heb je daar al een oplossing voor?

Verder: te gek dat je dit doet. Ik vind mijn 99 erg "underpowered" en sluit niet uit dat ik ook eens zo'n project ga starten. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en foto's???

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » di 06 sep, 2005 9:20

Zonder turbo.
Ik heb een schade 16V 900 waarvan de motor/bak nog top is en rij op LPG. Het gaat mij vooral om het niet meer kleppenstellen en een nieuw leuk auto project starten.

Wat betreft de uitlaat diameter, daar heb ik nog niet aan gedacht.

Ik overweeg ook nog de remmen om te zetten, eventueel met hubs zodat ik nieuwe wielen kan monteren en afben van dat gekloink als ik achteruit rij en rem. Daarbij moet ik alleen de handrem naar achter verplaatsen. Weet nog niet wat ik daarbij nog meer tegen kom.

We zien wel, de auto is pas in 2008 wegenbelastingvrij, dus dit project heeft geen haast.

Reinier

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 19 okt, 2005 18:03

ik heb in 1995 al eens een 16 klepper turbo in mn 99 gebouwd, voor eventuele vragen sta ik open. de auto rijdt nog steeds en is in het bezit van iemand uit hasselt (ov), rijd er al 8 jaar zonder problemen mee, was een leuk project toen.

groeten, bas

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » do 20 okt, 2005 11:29

Bas,

ik heb net de 16V uit de 900 gehaald, en wil volgende week eens gaan beginnen. Weet jij nog of je een beetje uitkwam met de motorsteunen?

Reinier

richard
Geregistreerd lid

99 turbo

Bericht door richard » vr 21 okt, 2005 22:26

Ook een project waar ik al jaren van droom, moet er echt eens aan beginnen. Het probleem met de uit laat kun je ondervangen door de accu te verplaatsen naar de kofferbak.
Informeer bij de RDW of het kenteken de vermogens toename toelaat, je rijdt anders onverzekerd rond.

Richard

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Re: 99 turbo

Bericht door dpw_vd_wijk » vr 21 okt, 2005 22:48

richard schreef:Ook een project waar ik al jaren van droom, moet er echt eens aan beginnen. Het probleem met de uit laat kun je ondervangen door de accu te verplaatsen naar de kofferbak.
Informeer bij de RDW of het kenteken de vermogens toename toelaat, je rijdt anders onverzekerd rond.

Richard
Inderdaad een project om van te dromen, al zou ik zelf kiezen voor een 16 klepper turbo voor zo'n projectje. Best of both worlds naar mijn mening. Een felle motor en voor mij nog altijd het mooiste Saab-model samen met de 92/93. De perfecte samenstelling voor mij zou een 99 uit 1983/1984 (2-deurs) zijn met een 16 klepper turbo van de laatste serie en met zo min mogelijk km's op de teller.
In het ergste geval kan je toch de auto laten herkeuren bij de RDW en dan krijg je volgens mij een nieuw kenteken.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » vr 21 okt, 2005 23:50

Leuk project, ook een van mijn wensen (ooit..)

Ergens op het www staat dat Saab tot 160 pk geschikt acht voor de 99. Eén van de aanpassingen is de achteras van een 900. M.i. zijn stabilisatorstangen ook wel wenselijk i.v.m. het overhellen bij hoge bochtsnelheden.

Succes,

Rob

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » za 22 okt, 2005 0:20

keukenschrijver schreef:Leuk project, ook een van mijn wensen (ooit..)

Ergens op het www staat dat Saab tot 160 pk geschikt acht voor de 99. Eén van de aanpassingen is de achteras van een 900. M.i. zijn stabilisatorstangen ook wel wenselijk i.v.m. het overhellen bij hoge bochtsnelheden.

Succes,

Rob
Maar 240 PK is kennelijk ook mogelijk...
http://www.demeis.com/motorsport/hardwa ... story.html

Al zou ik daar persoonlijk nooit aan beginnen in een auto zonder 4x4 of achterwielaandrijving. Bij Topgear had men het er eens over (tijdens een onderwerp over de Saab 9-5 Aero) dat een voorwielaangedreven auto niet meer dan 225 pk kan hebben om het nog enigszins zinnig te kunnen gebruiken. Alle overige PK's kan je tijdens het optrekken toch niet kwijt via de banden. Inhalen wordt wel natuurlijk een stuk leuker met 240 pk :)
Het lijkt me alleen niet al te best voor de gemiddelde Saab 99 of 900 classic koppeling... en andere onderdelen die het zwaar te verduren hebben bij zo'n krachtige motor.

Plaats reactie