efficiente automaat??
-
janwillem
- Geregistreerd lid
efficiente automaat??
Weet iemand of er ooit (relatief) efficiente automatische versnellingsbakken zijn geleverd die ook in en 99 passen. Misschien van de laatste jaren van de 900 classic?
-
verde900
- Donateur

Re: efficiente automaat??
Helaas! ook de laatste klassieke 900´s waren voorzien van een niet efficiente Borg Warner 3traps automaat
-
gert
- Geregistreerd lid
Re: efficiente automaat??
De automaatbakken van de Saab 99 en 900C types waren in principe allemaal gebaseerd op de Borg Warner 35 drietraps, die in tal van klassiekers is gebruikt.
Dit is een redelijk bedrijfszekere automaat die meestal weinig problemen geeft, maar natuurlijk heeft niets het eeuwige leven. Het grote nadeel van oudere automaten (dwz niet elektronisch gestuurde exemplaren) en deze BW35 in het bijzonder, is dat de koppelomvormer veel vermogen vreet. De topsnelheid is daarom lager dan met eenzelfde auto die handgeschakeld is en de acceleratie trager, met name het wegrijden vanuit stilstand. Zo heb je in een 99 automaat van 0 naar 100 km/u ongeveer 4 seconden extra reistijd nodig. En uiteraard is het benzineverbruik iets hoger. Een viertraps automaat is in het moderne verkeer absoluut efficienter, maar die kwam bij Saab pas in de 9000.
Voor mij persoonlijk woog het comfort van mijn '73er 99 automaat net even zwaarder dan genoemde nadelen, met name in het drukke verkeer van vandaag de dag, en heb hem daarom aangeschaft. Het gebrek aan vermogen is echter wel even slikken, eigenlijk elke dag weer... De vraag met betrekking tot de efficiency moet je op basis van het vorenstaande zelf maar beantwoorden.
Dit is een redelijk bedrijfszekere automaat die meestal weinig problemen geeft, maar natuurlijk heeft niets het eeuwige leven. Het grote nadeel van oudere automaten (dwz niet elektronisch gestuurde exemplaren) en deze BW35 in het bijzonder, is dat de koppelomvormer veel vermogen vreet. De topsnelheid is daarom lager dan met eenzelfde auto die handgeschakeld is en de acceleratie trager, met name het wegrijden vanuit stilstand. Zo heb je in een 99 automaat van 0 naar 100 km/u ongeveer 4 seconden extra reistijd nodig. En uiteraard is het benzineverbruik iets hoger. Een viertraps automaat is in het moderne verkeer absoluut efficienter, maar die kwam bij Saab pas in de 9000.
Voor mij persoonlijk woog het comfort van mijn '73er 99 automaat net even zwaarder dan genoemde nadelen, met name in het drukke verkeer van vandaag de dag, en heb hem daarom aangeschaft. Het gebrek aan vermogen is echter wel even slikken, eigenlijk elke dag weer... De vraag met betrekking tot de efficiency moet je op basis van het vorenstaande zelf maar beantwoorden.
-
verde900
- Donateur

Re: efficiente automaat??
deze 3 traps automaat laat ook de indruk achter dat je in de "verkeerde" versnelling rijdt, hij maakt best veel toeren in de hoogste versnelling
-
gert
- Geregistreerd lid
Re: efficiente automaat??
Het toerental bij een gegeven snelheid in III-automaat is lager dan bij dezelfde snelheid in IV-handbak, althans bij bv de 99 van 1973/74 vanwege een andere eindoverbenging (3,89:1 bij een automaat en 4,22:1 bij een handbak). Bij latere bouwjaren zal er wat dat betreft niet zoveel zijn gewijzigd.
-
janwillem
- Geregistreerd lid
Re: efficiente automaat??
Bedankt voor de info!
groeten,
janwillem
groeten,
janwillem