jammer

1967-1984
Jantje
Geregistreerd lid

jammer

Bericht door Jantje » wo 21 sep, 2005 13:11

we hebben alles er eindelijk inzitten, alles aangesloten, starten..? homaar :?

het lijkt wel alsof ie hem amper rond krijgt.. 2rondjes per seconden ofzo.(ook als ie aan eextr accu hangt)

dit hebben we al geprobeerd.

1 bougie eruit gehaald.. die vonkte
2 bougie eruit gehald om te kijken of er olie in de cilinders zat, zat er niet

hij start normaal op gas maar aangeizen dat op is starten we op benzine, kweet niet of dat iets uitmaakt

iemand suggesties?

would be nice.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 21 sep, 2005 13:52

Klinkt wel een beetje als een stroomtekort. Heb je wel dikke kabels (+/- 1cm in doorsnee) om over te starten?

Hoe lang heeft de auto niet op benzine gelopen/ hoe oud is de benzine? De lichte bestanddelen verdampen na verloop van tijd uit de benzine en dan hou je de zware over die best willen verbranden, maar erop starten is een 2e. Heb je trouwens een carburateur of injectie?

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » wo 21 sep, 2005 14:21

hmm ze zijn niet +- 1 cm, zou dat schelen? ennuh het is een cabarateur, en ik denk dat de bezine niet echt nieuw is maar dat ga ik vanavond even navrage..
hij doet echt helemaal niks.. plopt ook niet eens ofzo

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 21 sep, 2005 15:06

Stroom is als water: door een dikke leiding stroomt het makkelijker/ kan meer. Dus hoe dunner de kabel, hoe meer weerstand => verlies => misschien net niet lekker starten.

De motor krijgt wel benzine? (Slangetje tussen benzinepomp en carb los en dan starten)

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: jammer

Bericht door RoccoH » wo 21 sep, 2005 15:08

Jantje schreef:....
1 bougie eruit gehaald.. die vonkte....
Helder blauw of zwak gelig?

Enne de startkabels zijn de dikste kabels in de auto. Met reden! Te dunne kabels kunnen nooit voldoende stroom leveren en kunnen zelfs smelten!

Denk toch echt aan een electrisch probleem, aarding bijvoorbeeld in orde? Pas als de motor flink ronddraait op de startmotor zou ik pas gaan zoeken naar andere oorzaken...

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » wo 21 sep, 2005 17:23

paul99gl83 schreef:.

De motor krijgt wel benzine? (Slangetje tussen benzinepomp en carb los en dan starten)
Ja komt benzine uit,
en vonkte blauw helder, volgens mij kan ik nog een keer testen, wat als ie geel zwak vonkten?

toch maar is met betere start kabels proberen dan maar.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 21 sep, 2005 22:52

blauw helder is goed! als ie zwak geel vonkt dan krijgt 'ie niet genoeg stroom. hoe blauwer hoe heter en hoe geler hoe kouder een vlam is ;)

Ik denk dat:
a) je startmotor niet voldoende stroom krijgt omdat de kabels te dun zijn (worden ze erg warm? zo ja dan zijn ze te dun.) bij de classic 900 zijn dit draden van 16 en 25 mm2. (25mm2 is ongeveer 6 mm draaddikte)
b) ergens kortsluiting optreedt. even het voltageverschil (en dan hebben we het over 0,1 V. verschillen) meten met een digitale voltmeter. mag geen verschil zijn met de accuspanning. gecorrodeerde contactpunten? ff schuurpapiertje gebruiken, vaseline om de roest verder tegen te gaan ;)
b) je accu overleden is (dat 'ie nog 14,2 V geeft wil nog niet zeggen dat 'ie nog voldoende vermogen heeft en dus overleden kan zijn)
c) je startmotor overleden is.

bij de 900 is het startcircuit het enige directe circuit in de auto, dus buiten de zekeringskast om omdat de stroom zo hoog wordt. Ik neem aan dat deze opzet ook in de 99 gebruikt wordt

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 22 sep, 2005 10:34

de aansluiting op de startmotor ziet er zo uit:

Afbeelding

klopt dat? of moet die gele op de rechter aansluiting?

o en (schaam schaam) kom er net achter dat de regulator niet aangesloten was....

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 22 sep, 2005 11:21

Jantje schreef:de aansluiting op de startmotor ziet er zo uit:

Afbeelding

klopt dat? of moet die gele op de rechter aansluiting?...
heb je nou de rode + en bruine - kabel op hetzelfde punt aangesloten?!? lijkt me niet dat het zo hoort

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 22 sep, 2005 11:35

Het hele probleem en wat je precies gedaan hebt is me nog niet helder, wel dat ie niet starten wil.
De gele draad lijkt goed te zitten, het is de bediening voor het intrekken van het relais (losgekoppeld en bij het omdraaien van de sleutel van het contactslot moet je hier de boordspanning op kunnen meten) De rechter aansluiting heeft een smaller schuifje (mannetje) en is waarschijnlijk een contact waar spanning op staat indien het relais tijdens het starten is ingetrokken. Aan de binnenkant van de relaiskap zit een lipje dat dan met een koperen plaat wordt verbonden.
Voor alles geldt: meten is weten, schema is handig net als goed kijken bij (de-)montage.
Ennuh, is je startmotor naast je accu wel helemaal in orde? Een hoog energieverbruik door bijv een slechte starter kan de klemspanning/startsnelheid doen zakken. De ontsteking heeft daarvan te lijden, de bobine kan niet zoveel vonkenergie opbouwen. Vonken onder invloed van de druk in de cilinder is moeilijker dus buiten de cilinder moet de vonk sterk (lang) en mooi blauw van kleur zijn.
Check ook alle verbindingen ivm dit probleem (spanning en massa) met een multimeter..
Cornell

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 22 sep, 2005 13:13

RoccoH schreef:

heb je nou de rode + en bruine - kabel op hetzelfde punt aangesloten?!? lijkt me niet dat het zo hoort

zo zat ie origineel, weet ook niet waar die anders zou moeten zitten...

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 22 sep, 2005 13:15

sb153b schreef:Het hele probleem en wat je precies gedaan hebt is me nog niet helder, wel dat ie niet starten wil.
We hebben de motor "onlangs" vervangen, alles weer ingebouwd. en proberen nu te starten maar de motor wil amper rond.

De gele draad lijkt goed te zitten, het is de bediening voor het intrekken van het relais (losgekoppeld en bij het omdraaien van de sleutel van het contactslot moet je hier de boordspanning op kunnen meten) De rechter aansluiting heeft een smaller schuifje (mannetje) en is waarschijnlijk een contact waar spanning op staat indien het relais tijdens het starten is ingetrokken. Aan de binnenkant van de relaiskap zit een lipje dat dan met een koperen plaat wordt verbonden.
dus die mis ik?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 22 sep, 2005 15:41

als ik naar je foto kijk, dan lijkt het als er rechts onder nog een stekkertje gemonteerd kan worden. De rest is vies en die is schoon, dus zat er ook een gemonteerd :?:

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 22 sep, 2005 19:27

paul99gl83 schreef:als ik naar je foto kijk, dan lijkt het als er rechts onder nog een stekkertje gemonteerd kan worden. De rest is vies en die is schoon, dus zat er ook een gemonteerd :?:
maar ik heb geen stekkertjes mee rover :oops:

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » do 22 sep, 2005 20:19

zo, andere accu doet wonderen, hij draait nu iig gewoon lekker rond, en hij vonkt heerlijk helder blauw :) alleen hij doet voor de rest niks, geen plof niks. We proberen wel op oude benzine te starten, misschien morgen even naar de benzine pomp slepen en gas erin pompen...

Plaats reactie