scherpe nokkenas

1967-1984
Plaats reactie
Thom
Donateur
Donateur

scherpe nokkenas

Bericht door Thom » zo 16 okt, 2005 14:49

heeft er iemand hier ervaring met scherpe nokkenassen voor een Saab 99 turbo (op LPG)? Ik heb er 1 gekocht in de VS (nieuw, er staat Saab op maar ook Crowler), maar als ik hem monteer wordt mijn klepspeling ineens ca. 0,7 mm groter. Dat kan ik niet meer compenseren met klepstelplaatjes.
Nu heb ik ook een nokkenas van een 99 GLE, die schijnt ook al effect te hebben. Het nummer op de nokkenas is gelijk aan de gekochte nokkenas. Er staat op beide een C, op de turbonokkenas staat een B.
Iemand enig idee waarom het verschil met de nieuwe nokkenas zo groot is? Ik heb zolang nu de GLE nokkenas gemonteerd.

Thom
Donateur
Donateur

nokkenas

Bericht door Thom » zo 23 okt, 2005 22:43

Heeft hier nu niemand ervaring mee???

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 24 okt, 2005 1:05

ken alleen deze info van www.900aero.com over Saab nokkenassen, maar dat betreft alleen maar de 16V-motoren. De 8V-Bentley gaat niet over B-blokken en in de vraagbaak zie ik zo snel ff niet een verschil tussen klepspeling bij B en H-blokken. moet de speling misschien niet op een andere manier gemeten worden bij deze nokkenas?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 24 okt, 2005 13:22

Voor zover ik weet heeft een niet-turbo nokkenas meer lift en 'duration'

Misschien vind je hier meer info
http://www.catcams.be/800x600/NAVpages/saab_nav.htm

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » ma 24 okt, 2005 17:05

Tom,

Ik weet niet of je Bart M kent. Heeft heel veel verstand waarvan een groot deel is ingeruimd voor de kennis van een 99. Hij heeft zijn 99 turbo 2 jaar geleden geheel gereviseerd.
Misschien heeft hij je topic wel gelezen hoor. Eventueel heb ik een email adres voor je.

Andy

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » ma 24 okt, 2005 18:19

Bij Bart M er bij mij nog niet direct een lichtje branden. Ik heb wel het gevoel dat ik naar niet alledaagse info zoek. Die website geeft wat nummers en maten - ik zal eens kijken wat ik hiermee kan. Vast bedankt voor de info tot nu toe.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » do 27 okt, 2005 19:58

Nu moet ik toch een reactie geven en ik weet het eigenlijk ook niet.

Er zijn maar drie oorzaken voor een te grote klepspeling mogelijk:
1. Je klepstelen zijn te kort
2. Je klepzittingen liggen te hoog
3. De basiscirkel van je nokken op nokkenas hebben een te kleine diameter

Ad 1. Inkorten van klepstelen wordt soms gedaan als "beun" om versleten zittingen te maskeren. Lijkt mij bij jou onwaarschijnlijk.

Ad 2. Zou kunnen maar is alleen van toepassing bij een net gereviseerde kop met nieuwe klepzittingen. Remedie is terug naar het revisiebedrijf en de zittingen laten nabewerken zodat ze wat lager komen te liggen.

Ad 3. Lijkt mij waarschijnlijker want je had geen problemen met de originele nokkenas. Een wat grotere klepspeling wordt soms wel toegepast bij hoog opgevoerde motoren vanwege de te verwachten hitteontwikkeling. Hierdoor zetten de klepstelen meer uit. 0,7 mm lijkt mij echter wel heel erg veel. Ik ben ook benieuwd hoe het met de lichthoogte is. Een snellere nokkenas heeft behalve een langere klepopening (duration) vaak meer lichthoogte waardoor de klep wat verder open gaat. Het is mogelijk dat de fabrikant extra lichthoogte heeft gezocht in het verkleinen van de basiscirkel van de nok. Op deze manier is het mogelijk een standaard nokkenas wat sneller te maken. De meeste tuners lassen de nokkenas hiervoor overigens op waarna ze de nokken nabewerken.

Ik zou beginnen met de basiscirkel van de nok en de lichthoogte op te meten, dan weet je meer.

Bovenstaande zegt overigens niet dat je nokkenas niet bruikbaar is. Ik zou de kop aanpassen door de klepzittingen na te laten bewerken (iets lager te maken dus)

O, en trouwens, meneer 'Wentelwiek', leuk dat je zo onder de indruk bent van hoe mijn 99 rijdt. Het is echter geen Turbo, maar een nederige GL met een paar Carb's en wat truukjes. Ik voel mij gevleid.

Op Saabnet stond laatst trouwens een leuke topic van iemand die een gewone carb. nokkenas zocht voor zijn Turbo. Schijnt een leuke vermogenswinst op te leveren en ze zijn in de VS natuurlijk zeldzaam (hier niet hi, hi). Dezelfde tip maar dan andersom (turbo op carb.) heb ik ook wel eens gekregen. Zou meer koppel geven. Wie weet het nog?

De meest betrouwbare tip die ik ooit heb gekregen voor een Carburateur B20 is een nokkenas (nr. 8352254) uit een '75 er te monteren. Deze heeft iets meer lift en duration maar is helaas maar minder dan een jaar gemonteerd. De kleptiming is later wat tammer gemaakt waarschijnlijk om emissie redenen. Wie er nog een heeft liggen mag contact opnemen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 27 okt, 2005 20:06

het zou kunnen dat rekening gehouden is met het feit dat de klep warmer en dus langer wordt, maar het blijft een groot verschil... Persoonlijk denk ik ook dat er een verschil in basiscirkel zit.

Thom
Donateur
Donateur

nokkenas

Bericht door Thom » do 27 okt, 2005 22:36

Bedankt voor de antwoorden! Ben ik weer iets verder mee! Ondertussen had ik ook even op saabnet geinformeerd, ik vind toch dat mmen daar weer andere technische kennis heeft dan hier. Dit is een antwoord dat ik kreeg:

"If the cam was reground, then the base circle will be smaller than stock. To compensate, you will need a spacer as well as the shim. Jack Lawrence (Motor Sport Service) used to sell these spacers or "compensating shims" with little studs on them so they would stay put under there. He probably still does sell them. I can't remember exactly what was drilled out on the other side for the stud to fit into. In any case, if you install the compensating shim, you then you use stock shims for adjusting clearances."

Ik heb nu tijdelijk een injectienokkenas gemonteerd, dit is in feite al een scherpe nokkenas. Maar degene die ik aanvankelijk wilde monteren schijnt nog extremer te zijn. Ik heb volgens het advies hierbij bepaalde afstandplaatjes nodig, ik denk in combinatie met klepstelplaatjes. Ik zal eens informeren bij MSS, ben benieuwd.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 27 okt, 2005 23:24

ik begrijp dat Nutcase op saabcentral ook wel het één-en-ander afweet van de 99T inclusief de daarbij horende verschillende nokkenassen (camshafts)... een search daarop van hem zou een tip zijn denk ik ;)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 07 nov, 2005 9:03

Deze link kwam ik ook nog tegen op Saabnet. Eigenlijk dezelfde vraag van een duitse 99T rijder. Misschien is hij intussen verder met experimenteren/informatie inwinnen.

http://saabnet.com/tsn/bb/99/index.html?bID=4162

Ik kom op verschillende plaatsten de tip EMS nokkenas tegen. Onderstaand een lijstje van modificaties om een 99-rallyauto te bouwen.

Saab's Sport & Rally department built many 99 turbo rally cars during 1978-80 for Per and Stig. As with previous rally cars, it was a continous development in progress and no two cars were completely alike. While US 99T-78 production cars all had a 4-cyl CIS fuel distributor, the EURO cars came with a 6-cyl distributor (two blocked off), and the 99T rally cars even got an 8-cyl CIS fuel distributor from a Porsche 928, to supply enough fuel. Some other differences from the production cars are:

Compression Ratio 6.5:1
Steel welded plenum style exhaust header with separate large wastegate
Garret T4 turbo
EMS camshaft
Four valve inline throttlebody mounted between head and intake manifold
Individual water injection for each cylinder on intake manifold runners
Steel welded intake manifold with large plenum
2 x dual CIS fuel pumps in sequence!
Ported head with copper O rings
8-cog waterpump
Fuel mileage during competition: 4 mpg
Max boost: 24 psi

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 14 nov, 2005 17:01

Thom
Donateur
Donateur

mokkenas

Bericht door Thom » ma 14 nov, 2005 18:50

Interessant Paul. Bedankt voor de tips! Ik ben er nog niet uit, maar ik weet wel dat je een EMS/GLE nokkenas kunt gebruiken en als je het extreem aan wilt pakken een nokkenas van een carburateurmotor. Ik heb er nu een van een GLE opgezet. De nokkenas die ik aanvankelijk had gekocht geeft teveel klepspeling, daar ben ik nog niet verder mee gegaan. Hij is nu bovenin sneller (als de snelheidsmeter tegen het onderste pinnetje komt meld ik mij weer)

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: mokkenas

Bericht door RoccoH » di 15 nov, 2005 9:52

Thom schreef:...als de snelheidsmeter tegen het onderste pinnetje komt meld ik mij weer...
Dat doet 'ie al als je stilstaat voor het stoplicht... ;)

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » wo 16 nov, 2005 13:52

haha!!! Die zit!

Ik heb het trouwens wel over de km-teller type 1980 en niet daarvoor, dat pinnetje is onderhand krom.

Plaats reactie