Ruitenwissers bij een 99 uit 1970????

1967-1984
Plaats reactie
wil16V
Geregistreerd lid

Ruitenwissers bij een 99 uit 1970????

Bericht door wil16V » di 18 okt, 2005 12:04

Heeft iemand ervaring om de ruitenwissers aandrijving te reparen :?:
afgelopen maandag de stroom op de auto gezet om alle electrisch componeneten te ckecken, alles doet het behalve het starten maar dat is een ander verhaal, bij het testen van de ruitenwissers ging 1 ruitenwisser wel (rechts), tevens een beetje gekraak, je kon de stang horen vallen. :cry:
De stang zit achter de kachel, motor zit op schutbord voor bestuurder.
Moet ik nu via de kachel erbij of via het dashbord weet iemand hier een goede manier voor :?:

Alvast bedankt Wil

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 19 okt, 2005 11:12

Hoi Wil!
Hoe dat bij zo'n vroege 99 zit weet ik niet maar bij een 90 (99 neus)heb ik het al eens losgemaakt. Het zit het misschien wat verstopt onder de rand onder de vooruit en achter de ventilatorbox langs.
Alle werkzaamheden vinden plaats via de motorruimte en het ruitenwisserarmplateau.
Je kunt de verbindingsbout van de kabel bij de motor loshalen. (bij jouw auto is die waarschijnlijk al los of ergens onderbroken), maak de elektrische verbinding aan de ruitenwissermotor los en ook de bevestigingsbeugel die eromheen zit.
Nu haal je de ruitenwisserarmen eraf (vooraf juiste ruststand bekijken). Denk met de sterke veer om lak en vingers! Dan de grote moer eraf halen en evt busje en ringen.
Het kan na zo'n 35 jaar nooit kwaad of alles even goed na te kijken, evt stof en corrosie uit de motor, controle van borstellengte en lagering en draai- en scharnierpunten te smeren met juist vet of olie.
Op naar de volgende 35 jaar :wink: !
Cornell :O:
Ps. ik heb nog een kaartje van iemand die vroege 99 onderdelen waaronder een goede versnellingsbak aanbiedt. Interesse?

wil16V
Geregistreerd lid

Bedankt voor julie response....

Bericht door wil16V » wo 19 okt, 2005 19:53

Ik kom vrijdag weer bij de auto en ga ook nog ff foto's maken en kijk hoe ik inderdaad het beste erbij kan komen met jullie tips ik hou julie op de hoogte... :D

PS: bij deze 99 is recentelijk een gereviseerde versnellingsbak gemonteerd dus daar ben ik al in voorzien bedankt alvast :)

gegroet Wil

wil16V
Geregistreerd lid

ff wachten.....

Bericht door wil16V » vr 21 okt, 2005 19:11

De ruitenwisser aandrijving is er uit en nu nog op zoek naar staalkabeltjes om de boel weer vast te zetten, het past inderdaad maar net via de rechterkant, volgens autobedrijf Jansen waren ze nog te bestellen, nu afwachten of ze geleverd worden.
Ik hou jullie op de hoogte...
bedankt voor julie tips :wink:

wil16V
Geregistreerd lid

inderdaad nieuwe staalkabeltjes...

Bericht door wil16V » zo 30 okt, 2005 12:01

afgelopen weekend de boel weer in elkaar gezet met nieuwe staalkabeltjes, het enige nadeel is dat de nieuwe dikker zijn als de oude dus na 4 pogingen en 3 keer de boel ontspoord te zijn zit het nu vast (ook met behulp van kleine tirepjes).
Nu is de vingers gekruisd houden bij de eerste regenbui..... :)

Plaats reactie