Achteruitrijlichten naast de koplampen

1967-1984
Plaats reactie
bberends
Geregistreerd lid

Bericht door bberends » vr 11 nov, 2005 12:09

Ik werd er laatst door een ex-99GLE eigenaar op geattendeerd dat er achter de zijlichten (onder de knipperlichten) aan beide zijden een lampje behoort te gaan branden zodra de auto in de achteruit wordt gezet. Een vluchtige inspectie leerde dat er inderdaad aan de achterkant van het lamphuis een lampje aanwezig is waarvan de functie tot op heden bij mij niet bekend was. Het lukt me echter niet om het werkend te krijgen. Heeft er iemand ervaring met deze bijzondere optie ? Hoort het inderdaad zo te werken dat ze gaan branden zodra de achteruit wordt ingeschakeld?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 11 nov, 2005 12:11

dit is in het 900 subforum ook al eens 'belicht'... (USA verlichting)

het is een kenmerk dat vooral in de VS te zien is op de Saabs.

bberends
Geregistreerd lid

Bericht door bberends » vr 11 nov, 2005 12:20

Integenstelling tot wat ik lees op het 900 subforum, is bij mijn (europese) 99 de bedrading al helemaal compleet en zit er zelfs een lampje in. Het lijkt erop dat het gewoon af fabriek werkend is geweest. Maar dat weet ik niet zeker. Ervaringen van andere 99 GLE-rijders?

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 15 nov, 2005 10:54

Ik had een 99 GL ('82) waarin die lampjes ook aangesloten waren, maar daarbij was het voor zover ik weet niet af-fabriek zo. Kan zijn dat het op de GLE wel standaard was. Ik vond ze wel erg handig eigenlijk, bij krappe bochtjes achteruit in het donker :D

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 15 nov, 2005 11:11

Nou moet ik dus ook eens even controleren hoe het bij mij zit :naughty:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 15 nov, 2005 11:20

ME TOO :smilie:

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » di 15 nov, 2005 11:29

Het voorgelegd probleem is mij niet helemaal duidelijk, maar probleempje ik ervaar met mijn 99 is dat zowel bij de schakel naar zijn 3 als in achteruit, de witte achteruit lichten aankomen.

Ik vindt het nogal irritant, om rijdend vanaf 2 naar 3 te schakelen, en de indruk te creeren alsof ik de auto in zijn achteruit benader. Echter is (denk ik) een of ander contact bij de pook te gevoelig ingesteld.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 15 nov, 2005 15:11

Dit ondwerp is een poosje terug ook al eens gepasseerd. Ikzelf heb destijds (1983) bij mijn saab 99 deze lampjes er in gefabriekt (ruimte ervoor was loos) en aangesloten op de reeds aanwezige bedrading. In sommige landen waren saabs 99 en 900 voorzien van deze achteruitrijverlichting, in NL niet (niet standaard in ieder geval voor zover ik weet). Ze gingen inderdaad branden als de achteruit werd ingeschakeld.

Shearwater

bberends
Geregistreerd lid

Bericht door bberends » wo 16 nov, 2005 11:49

Uit het ontbreken van de lampjes kan ik concluderen dat het bij jou in 1983 niet standaard was. Mijn vraag is echter of het op een 99 GLE van 1978 standaard was. Ik heb reden dat aan te nemen omdat er bij mij wel armatuurtjes, bedrading en lampjes aanwezig zijn.

900 turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door 900 turbo S » wo 16 nov, 2005 12:08

Deze optie zal volgens mij standaard op de 99 turbo

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 16 nov, 2005 12:28

Het zou idd wel eens een kenmerk van de GLE (turbo/EMS?) kunnen zijn. Ik gisteren even gekeken: mijn GL uit 83 heeft niets voorbereid. De armaturen die ik op reserve heb liggen zijn ook niet voorbereid. Ik zie wel waar de fitting zouden moeten komen, maar dan moet ik gaan breken en slijpen om een fitting te plaatsen.

Ik heb even op de Saab99 tips page gekeken bij de schema's van een 99GLE '78. Daar staan de lampen niet op. Vreemd......

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » wo 16 nov, 2005 13:43

De achteruitrijlampen waren alleen standaard op bep. exportversies van de 99. Ik heb de units destijds geprobeerd te bestellen, maar ze waren niet meer leverbaar. Alleen gebruikt nog te vinden dus. Ik heb bij mijn 99 GL (1982) er extra draden voor getrokken en andere knipperlichtunits gemonteerd. De stroomdraad heb ik afgetakt bij de schakelaar bij de pook. Op mijn 99 GLE (Zweedse uitvoering) en 99 turbo (1980, in restauratie) zitten ze bijv. ook niet. Voor de liefhebber: ik heb er nog wel 2 over.

Gr

Thom

bberends
Geregistreerd lid

Bericht door bberends » wo 16 nov, 2005 13:48

Ah, nu gaat mij een licht op (hoe toepasselijk). Mijn auto komt oorspronkelijk uit Oostenrijk. Daar zal het wellicht standaard zijn geweest op de GLE.

sonett
Geregistreerd lid

Bericht door sonett » do 17 nov, 2005 0:52

Toen SAAB die hoek en bocht lichten introduseerde
(ja zo werden ze genoemd)
kwam er al snel door verschillende landen een verbod om deze lichten
standaard aan te bienden op nieuwe wagens
het probleem werd op gelost door gewoon het lanpje te verwijderen
als eigenaar kon je dan gewoon weer een lampje plaatsen
en van deze (voorste achteruitrij) lichten gebruik maken
deze lichten waren zo wel op L , GL, GLE , EMS als Turbo's te vinden

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 17 nov, 2005 14:07

Ik zal bij gelegenheid de kappen van de pinkers van de 90 ook eens losschroeven, jullie maken me nieuwsgierig...

Lian

Plaats reactie