Slechte start en niet goed stationair lopen

1967-1984
Plaats reactie
GmV
Geregistreerd lid

Slechte start en niet goed stationair lopen

Bericht door GmV » vr 11 nov, 2005 16:37

Beste mensen,

Sinds een tijdje heb ik last van een slechte start. Ik rijd een saab 99 uit 1975 op lpg. Nu starte ze vroeger (ik heb haar een jaar) bijzonder goed op gas, tot een tijdje geleden. Door op benzine te starten lukt het wel, maar heeft ze een tijdje stil gestaan dan wordt het weer wat lastiger. Ook het stationair draaien gaat niet mooi zoals het hoort. Fluctuaties in het toerental. De luchtfilter heb ik gecheckt en is nog brandschoon. Nu heb ik het idee dat het aan de carborateur ligt. (Wanneer ik bij stilstand het gas goed indruk krijg ik ook doffe "ploppen" te horen uit mijn uitlaat..)
(Daarnaast lijkt het mij ook een keer noodzakelijk om de kleppen en cilindertijd te updaten...)
Heeft iemand een idee? Is het verstandig om een revisieset voor mijn carbo te kopen (en is dat na een bepaald aantal km gebruikelijk? Nu ong. 170K op de teller) of zijn er bepaalde afstellingsmogelijkheden die dit euvel kunnen verhelpen?

bvd.
grt
Tycho

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Slechte start en niet goed stationair lopen

Bericht door Steve-O » vr 11 nov, 2005 21:39

Je kunt de carburateur ook eerst eens schoonmaken en het resultaat uittesten.

Had je alle bougiekabels, contactpuntjes, bobine, ontstekings relais en contact puntjes gecontroleerd?

richard
Geregistreerd lid

afstellen

Bericht door richard » vr 11 nov, 2005 23:53

Kijk eens of je ontsteking nog op tijd staat en of het membraam in je carburatuer nog heel is.

Richard

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 12 nov, 2005 15:10

Yep ontsteking. Wanneer heb je voor het laatst de contactpuntjes vervangen?

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » za 12 nov, 2005 15:34

Als hij op benzine goed loopt zou ik kijken naar dingen die specifiek invloed hebben op het rijden op LPG. Maakt de kabel van de bobine naar je verdeler contact met iets? Doe er eens een beschermende hoes omheen. Op gas beinvloedt dit de ontsteking eerder dan op benzine. Ook contactpunten die niet goed staan of versleten geven op gas eerder problemen dan op benzine.

Vergeet niet de klepspeling te controleren, je zult niet de eerste zijn die dit te lang laat zitten en een verbrande klep krijgt.

Plaats reactie