koprevisie
-
bberends
- Geregistreerd lid
koprevisie
Gistermorgen mijn auto bij de onderhoudsmonteur gebracht. Bij starten maakte hij een vreemd geluid en soms leek het of het vermogen helemaal wegviel. Wat blijkt er zit geen compressie op cilinder twee: lekkende klep. Ook blijkt er op verschillende kleppen teveel ruimte te zitten. De klepstoters zitten te ruim in hun jasje. Momenteel wordt de kop dus gereviseerd. Volgens mijn onderhoudsman is het waarschijnlijk niet nodig om direct harde klepzetels te monteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het betreft een B-blok van een GLE uit 78.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
Bart M
- Geregistreerd lid
De cilinderkop is van aluminium; dit betekent dat er al geharde klepzittingen in zitten. Het enige dat opgemerkt kan worden is dat in moderne motoren waarschijnlijk nóg hardere zittingen zitten gemonteerd. Het probleem met LPG is dat de verbranding wat heter is waardoor de uitlaatkleppen harder slijten. Bij een normale rijstijl zouden ze toch ongeveer 150.000 km mee moeten kunnen gaan, voor een 70-er jaren auto niet iets om je voor te schamen. Het is natuurlijk wel zo dat je met LPG de klepspeling wat vaker moet controleren. Te kleine klepspeling door slijtage van klep en zitting leidt tot het niet goed sluiten van een klep. Deze kan daardoor zijn warmte niet afvoeren en zal als gevolg hiervan verbranden.
Ik weet niet hoeveel je blok gelopen heeft, maar het is best mogelijk dat de kop gewoon eens aan een revisie toe is. De speling in de klepgeleiders wordt tegenwoordig vaak opgelost door ze uit te boren en er bronzen busjes in te persen. Dit materiaal geeft betere smeereigenschappen die gewenst is door de afwezigheid van lood in de moderne benzine (en LPG).
Of je zittingen vernieuwd moeten worden is afhankelijk van visuele inspectie. Het zou mij niet verbazen als het niet echt nodig is en je onderhoudsman dus heel goed weet waar hij het over heeft. Ik zou wel de klepgeleiders van de uitlaatkleppen voorzien van bronzen busjes en de uitlaatkleppen vervangen door de natriumgekoelde uit een EMS of turbo.
Ik weet niet hoeveel je blok gelopen heeft, maar het is best mogelijk dat de kop gewoon eens aan een revisie toe is. De speling in de klepgeleiders wordt tegenwoordig vaak opgelost door ze uit te boren en er bronzen busjes in te persen. Dit materiaal geeft betere smeereigenschappen die gewenst is door de afwezigheid van lood in de moderne benzine (en LPG).
Of je zittingen vernieuwd moeten worden is afhankelijk van visuele inspectie. Het zou mij niet verbazen als het niet echt nodig is en je onderhoudsman dus heel goed weet waar hij het over heeft. Ik zou wel de klepgeleiders van de uitlaatkleppen voorzien van bronzen busjes en de uitlaatkleppen vervangen door de natriumgekoelde uit een EMS of turbo.
-
Thom
- Donateur

99
Bastiaan,
Jouw GLE heeft toch nog maar 100.000 gelopen? Da's nog wel erg weinig voor dergelijke problemen. Heb je wel kleppen gesteld, of de speling gecontroleerd? Zo niet dan is de kans groot dat dat je kleppen heeft aangetast. Te kleine klepspeling (ligt dus in principe niet aan je kleppen zelf)
En Bart, wat noem jij geharde zittingen? De zittingen van een 99 GLE noem ik niet gehard, ze kunnen niet tegen LPG. Bij een revisie dus altijd je zittingen vervangen. De kleppen zijn normaliter geen probleem, indien de juiste klepspeling is aangehouden. Hoewel kleppen van een turbo bijv. wel beter bestand zijn tegen de hitte.
Als jouw onderhoudsmonteur is wie ik denk dat het is, dan zou hij toch ook tot deze conclusie moeten komen denk ik, die heeft ervaring genoeg.
Als je je klepspeling nu controleert en hij is beroerd dan weet je meteen zeker wat de oorzaak is. Ik zou je gasinbouwer dan eens vragen wat dat druppelsysteem voor effect gehad heeft, daar was ik sowieso benieuwd naar.
Jouw GLE heeft toch nog maar 100.000 gelopen? Da's nog wel erg weinig voor dergelijke problemen. Heb je wel kleppen gesteld, of de speling gecontroleerd? Zo niet dan is de kans groot dat dat je kleppen heeft aangetast. Te kleine klepspeling (ligt dus in principe niet aan je kleppen zelf)
En Bart, wat noem jij geharde zittingen? De zittingen van een 99 GLE noem ik niet gehard, ze kunnen niet tegen LPG. Bij een revisie dus altijd je zittingen vervangen. De kleppen zijn normaliter geen probleem, indien de juiste klepspeling is aangehouden. Hoewel kleppen van een turbo bijv. wel beter bestand zijn tegen de hitte.
Als jouw onderhoudsmonteur is wie ik denk dat het is, dan zou hij toch ook tot deze conclusie moeten komen denk ik, die heeft ervaring genoeg.
Als je je klepspeling nu controleert en hij is beroerd dan weet je meteen zeker wat de oorzaak is. Ik zou je gasinbouwer dan eens vragen wat dat druppelsysteem voor effect gehad heeft, daar was ik sowieso benieuwd naar.
-
bberends
- Geregistreerd lid
Re: 99
106.000. Maar over de eerste 70.000 heeft hij 24 jaar gedaan. De laatste jaren steeds 800 km per jaar. Misschien wel heel veel heel kleine ritjes. Niet goed voor een auto.Jouw GLE heeft toch nog maar 100.000 gelopen?
Mijn onderhoudsmonteur is inderdaar wie jij denkt: Rein van de Pol. Volgens eigen zeggen wil hij nog niet koken op gas. Hij heeft overigens een andere mening over de hardheid van de klepzetels van mijn GLE. Volgens hem zijn die wel gehard, maar nog niet zo goed als latere types. Redelijk geschikt voor LPG.
Dit is inderdaad wat er nu gaat gebeuren met de klepgeleiders. De speling die erop zat komt volgens Rein niet van vandaag of gisteren, maar zit er al veel langer. Ik vraag me af of ik hier eerder achter had kunnen komen. Is deze speling op de klepgeleiders te meten? Met klepspeling wordt toch iets anders bedoeld dan speling op klepgeleiders? Anders vind ik het wel vreemd. Want de klepspeling is niet zo lang geleden nog gecontroleerd.De speling in de klepgeleiders wordt tegenwoordig vaak opgelost door ze uit te boren en er bronzen busjes in te persen. Dit materiaal geeft betere smeereigenschappen die gewenst is door de afwezigheid van lood in de moderne benzine (en LPG).
-
Thom
- Donateur

gas
Het blijft dan interessant om te kijken hoe je die verbrande klep hebt gekregen. Als de kop nog niet uit elkaar is zou je eigenlijk de klepspeling moeten controleren.
Ik vind het trouwens jammer dat wel eens gezegd wordt dat gas is om op te koken. Ik vind het zelf ideaal. Nog afgezien van de besparing van ca. 7 ct per km (op ruim 50.000 km/jaar).
Ik vind het trouwens jammer dat wel eens gezegd wordt dat gas is om op te koken. Ik vind het zelf ideaal. Nog afgezien van de besparing van ca. 7 ct per km (op ruim 50.000 km/jaar).
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Oudere motoren hebben vaak nog een gietijzeren cilinderkop. Hierin hoefden geen speciale klepzittingen worden gemonteerd, de klepzitting werd gewoon in het gietijzer uitgefreesd. Na het verdwijnen van gelode benzine bleek dat het gietijzer niet hard genoeg was om de hetere verbranding en de verminderde smering door de afwezigheid van loodaanslag te verdragen. Bij ombouw naar LPG werd indertijd dan ook bij deze motoren altijd geadviseerd om een speciale 'gaskop'te monteren.En Bart, wat noem jij geharde zittingen? De zittingen van een 99 GLE noem ik niet gehard, ze kunnen niet tegen LPG
In een aluminium kop moesten altijd al geharde klepzittingen worden gemonteerd, het moedermateriaal is natuurlijk veel zachter dan gietijzer. Deze standaard klepzittingen moeten bij normaal gebruik ook voldoende bestand zijn tegen het gebruik van loodvrije benzine. In de Amerikaanse uitvoeringen (sinds begin jaren 70 loodvrij) zaten tenslotte dezelfde zittingen.
Het onderhoudsvoorschrift van Saab adviseert om de klepspeling iedere 30.000 km te controleren. Bij gebruik van moderne brandstoffen of LPG zou ik het een vast onderdeel maken van de grote beurt (iedere 10.000 km).
De verbranding van LPG is nog onvriendelijker dan die van loodvrij. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar het is best mogelijk dat de standaard zittingen onder deze omstandigheden een beperkte levensduur hebben. Wil je nog lang met je Saab doen dan kan het zin hebben om zittingen van een modern materiaal te laten monteren. Ik kan mij nog wel herinneren dat eind jaren 80 de sloop vol lag met 99's die ongeveer 150.000 km op LPG hadden gelopen. Meestal kon je zien dat of de kop of de waterpomp (B20 motor) was gedemonteerd. Ik denk dan ook dat je dit zonder extra aanpassingen aan je motor als de normale levensduur kunt beschouwen
-
bberends
- Geregistreerd lid
-
bberends
- Geregistreerd lid
Alle uitlaatkleppen zijn en een inlaatklep zijn vervangen. Koppakking ook. De oude was trouwens bijna door. De eerste bevindingen na een flinke rit zijn erg positief. Voorheen liep de motor nogal onregelmatig. Vanaf het begin dat ik hem heb is dat zo. Dat is helemaal over. Zowel op benzine als op LPG, koud of warm, loopt hij als een zonnetje.
Nu hopen dat dit zo blijft. Het is natuurlijk een oude auto waar van alles aan kapot kan gaan.
Nu hopen dat dit zo blijft. Het is natuurlijk een oude auto waar van alles aan kapot kan gaan.
-
Thom
- Donateur

99
Mooi dat hij het weer goed doet Bastiaan. Jammer dat Rein de oorzaak niet heeft aangegeven.
Interessant verhaal trouwens Bart. Dat van die gietijzeren kop wist ik niet - dat is trouwens ook van ver voor mijn tijd. Maar tot 1984 hebben ook de aluminiumkoppen van Saab (m.u.v. de turbo) geen geharde zittingen gehad- van mijn kop uit 1983 bijv. gaat nu de klepspeling hard achteruit - al bijna 1 mm op 2 kleppen na 35000 km op LPG te hebben gereden. Dat gaat dus niet lang meer goed ... Ik moet elke 10.000 km fors bijstellen - maar ik heb dan ook een forse rijstijl.
Ik stel uitgaand op 50, ingaand verandert niet zoveel. Na 10.000 km staat hij dan op ong. 30. Op mijn vorige motor had ik een kop uit 1987 gemonteerd, daar hoefde ik nauwelijks aan te stellen (om de 50.000 km controleerde ik nog maar). Deze kop had de originele kop uit 1982 vervangen, waar ik ook elke 10.000 km moest stellen.
Interessant verhaal trouwens Bart. Dat van die gietijzeren kop wist ik niet - dat is trouwens ook van ver voor mijn tijd. Maar tot 1984 hebben ook de aluminiumkoppen van Saab (m.u.v. de turbo) geen geharde zittingen gehad- van mijn kop uit 1983 bijv. gaat nu de klepspeling hard achteruit - al bijna 1 mm op 2 kleppen na 35000 km op LPG te hebben gereden. Dat gaat dus niet lang meer goed ... Ik moet elke 10.000 km fors bijstellen - maar ik heb dan ook een forse rijstijl.
Ik stel uitgaand op 50, ingaand verandert niet zoveel. Na 10.000 km staat hij dan op ong. 30. Op mijn vorige motor had ik een kop uit 1987 gemonteerd, daar hoefde ik nauwelijks aan te stellen (om de 50.000 km controleerde ik nog maar). Deze kop had de originele kop uit 1982 vervangen, waar ik ook elke 10.000 km moest stellen.
-
Injectie
- Moderator
Ik geloof dat gas CA 100 graden warmer verbrand als benzine. Dus je kunt je voorstellen dat de thermische belasting op gas vele maalen hoger is.
Nou Thom die koprevisie van jou is echt nodig. En ik denk snel ook als ik zo hoor wat jij bijstelt ben je snel aan de beurt. OVerigens Ik heb van mijn collegas geleerd af stellen op 45 niet op 50 maar das een kleinigheid.
Nou Thom die koprevisie van jou is echt nodig. En ik denk snel ook als ik zo hoor wat jij bijstelt ben je snel aan de beurt. OVerigens Ik heb van mijn collegas geleerd af stellen op 45 niet op 50 maar das een kleinigheid.
-
Thom
- Donateur

99
ja ik weet dat ze op 45 stellen. Heeeeeel lang geleden heb ik geregeld kleppen laten stellen bij Mulder. Ik doe het op 50 want de klepspeling wordt zo snel minder dat ik anders veel te vaak kan stellen. 50 is trouwens de bovengrens waaronder de speling dient te staan voordat de kleppen gaan ratelen. Nu doe ik het 1x in de 2 maanden, ik baal er echt van elke keer. Met ook nog een kopvervanging op komst ..... Gelukkig heb ik nog een kop liggen, van mijn vorige motor, daar hoef ik dan(nauwelijks) meer iets aan te doen gelukkig.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Over interessante verhalen gesproken, kijk eens wat ik gevonden heb: Saab 99 and 90... The Whole StoryThom schreef:...
Interessant verhaal trouwens Bart. Dat van die gietijzeren kop wist ik niet - dat is trouwens ook van ver voor mijn tijd. ...
Injectie schreef:Is dat al wel een gaskop?
dus een gaskopThom schreef:...Op mijn vorige motor had ik een kop uit 1987...
-
bberends
- Geregistreerd lid
En als je dan ook nog een 3-traps automaat hebt (GLE) en wel gewoon 120 wilt rijden op de snelweg, dan zijn preventieve maatregelen niet overbodig.Injectie schreef:Ik geloof dat gas CA 100 graden warmer verbrand als benzine. Dus je kunt je voorstellen dat de thermische belasting op gas vele maalen hoger is.