Raamkit

1967-1984
Plaats reactie
Paul99
Geregistreerd lid

Raamkit

Bericht door Paul99 » di 22 nov, 2005 23:31

Ik heb op dit moment mijn achteramen eruit om de roest onder de rubbers aan te pakken. In de rubbers zit nu een zwarte kit. Wat is dit voor kit? Of beter: welke soort kit moet ik straks gebruiken om mijn raampjes er weer mooi waterdicht in te krijgen?

:offtopic:

Wat kan een prima rijdende auto snel veranderen in een "project"
Afbeelding

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » wo 23 nov, 2005 12:44

Ah Paul,

Je haalt er iets af, je komt wat tegen, je haalt er nog meer af...............

Ga je zelf spuiten?

Gr.

Om even bij de topic te blijven, dat van die kit weet ik niet maar ben wel benieuwd naar het antwoord want mijn rubbertjes slaan groen uit. Tevens loopt het water nu bij mij de deur in omdat het rubber golvende neigingen gaat vertonen.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » wo 23 nov, 2005 14:25

We hebben van de 90 onlangs de beschadigde voorruit vervangen, het water kwam binnen, er zat een blaas onder het ruitrubber en de rand van de ruit werd op plaatsen wit, en toen werd dus ook een rottig hoekje ontdekt :? dat tot in de dashboard-plaat reikte. Je komt inderdaad wel eens wat tegen...

De nieuwe ruit is na het nodige laswerk en getectyleer terug in z'n sponning gezet met het oude rubber, rubber wel eerst hélemaal schoongemaakt (een zogenoemde "kit-met-roest"-klus, met z'n tweeën ca 2 uur met 't schoonmaken bezig geweest maar het was dus wel een groot rubber met diverse randjes en hoekjes), en met speciale ruitenkit voor ruiten met ruitrubbers, gehaald bij de Brezan; let op: er zijn 2 soorten kit, ook voor plakruiten, en die moet je dus niet hebben!

Wat die kitkoker gekost heeft weet ik zo gauw niet, maar als je toch bezig bent: niet te zuinig doen, het restant is makkelijker weggeveegd dan het tekort er bij gestopt...

De oplossing voor groene, lekkende of stugge deurrubbers? Keertje schoonmaken en goed in de vaseline zetten of zo?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 23 nov, 2005 20:58

utan schreef:Ah Paul,

Je haalt er iets af, je komt wat tegen, je haalt er nog meer af...............

Ga je zelf spuiten?
Ik kom idd veel meer tegen dan de bedoeling was.... :cry: Schiet voor geen meter op. Ik ga idd zelf spuiten. Het zijn kleine stukjes dus dat durf ik wel aan.

@sb129h: Bedankt! :D

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 24 nov, 2005 0:20

@sb129h: Heb je nog iets gedaan om de hemel te beschermen tegen die zwarte troep of viel het wel mee?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 24 nov, 2005 17:46

Hoi Paul!
Ik heb de auto van Lian onder handen genomen.
Las- slijp-, lak en kitwerk voor de voorruit inclusief reparatie van de randen en het dashbord zo'n 3 dagen hard werken. Da's overigens wel met het oog op nog jaren probleemloos gebruik nadien. :wink:
De kit is van 3M (net als de lijm die je nodig hebt voor een hangend hemeltje)
Voor een mooier (lees plaatselijker resultaat) houdt ik het op zorgvuldig ontroesten (met een dremel oid), primeren met zinkspray met de penseel en het lakken met een lakstift (metallic lak ook met blanke lak overtrekken). Na droger de metalen rand waarop het rubber houdt met tectyl ML insmeren (alleen de haakse rand)
Die kit spuit je er overigens pas in ruime mate tussen wanneer de ruit met rubber er al inzitten (hoef je ook niet bang te zijn voor je hemeltje, als je netjes werkt kan het zonder problemen blijven zitten evenals de C-steun padding). Pas daarna monteer je de zgn pees a/d buitenzijde van het rubber. De overtollige kit haal je zo goed mogelijk weg met een houten spatel (verfroerstokje) Daarna veeg je met keukenrol die gedrenkt is in wasbenzine de resten weg, net zolang tot je weer zicht hebt door de ruiten. Nabehandelen met Glassex. Wauw!, wat een zicht na zo'n rotklusje.
Normaal trek je een ruit in rubber erin met een touwtje maar dat is met een sterk panoramische ruit en zeker in je eentje een rotklus. Ik heb 'm dan ook van de buitenzijde met een houten spateltje en bandenvet in de sponning gewurmd. Ruit en rubber zijn zonder beschadigingen dus dat kan als je heeeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig bent.
Cornell :O:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 24 nov, 2005 20:19

Ik hoef gelukkig niet mijn voorruit eruit te hebben. Wat roestbehandeling betreft pak ik eigenlijk de hele auto aan. Het front ontdoen van steen slag, alle plekjes en plekken in de wielkasten, rond de achterlichten, onder de achterzijruiten en de deuren ook maar gelijk. Ik zou mijn laswerk aan de achterwielkasten netjes afwerken en de rest "even" doen, maar ja....

Maar om even on topic te blijven. De bovenkant van mijn zijruitrubbers zit tegen mijn hemel aan. Ik ben een beetje bang dat als ik het snoer uit het rubber trek, dat die vieze sporen achterlaat. Ik zal me nog eens beraden over een slimme aanpak...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 25 nov, 2005 9:11

Paul,
Ik dacht 2 jaar terug bij de deelrestauratie met veel laswerk aan de carroserie en deuren ook dat ik rond was. Kwam die ruit-ellende nog..
Slim dat je alles nu aanpakt want ik denk dat veel Saab eigenaren dat nu niet doen en later voor verrassingen komen te staan. Kan de aantallen oude Saabs voor de toekomst nooit goed doen... :(
Wat betreft je ruit: Als je het rubber heel goed reinigt met wasbenzine en/of remmenreiniger is het zo schoon dat ik me niet kan voorstellen dat het afgeeft. (bij ons in ieder geval niet en daar moet je bij de voorruit evengoed op letten)
Je zou kunnen beginnen met het uittrekken van het koord aan de bovenkant van het rubber maar dat lijkt me lastig.
Als je gewoon begint aan de onderkant door de ruit onderin al in de sponning te laten rusten en je komt in de buurt van je hemelbekleding dan kan je in plaats van naar je toe richting interieur ook meer naar de ruit toe trekken zodat het rubber niet over de hemel trekt maar er losjes overheen valt.
Trouwens, hoe besmettelijk kan hemelbekelding zijn, de lichtste kleur is toch grijs of savanne beige.
Je hemelbekelding preventief verwijderen kan ook en is bij jouw model auto zeer goed mogelijk ('k kan het weten, 'k hem 'm er al 2 x uitgehad bij de 90 en m'n 900 3 deurs moet er binnenkort ook aan geloven)
De procedure is al veel beschreven maar mocht je meer info willen, stuur dan ff een pb-tje.
Cornell :O:

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 25 nov, 2005 13:45

Hard geworden rubbers gooi ik altijd in de wasmachine, bij de bonte was. Doet wonderen voor de soepelheid en waterdichtheid.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 25 nov, 2005 18:27

Gelukkig zijn mijn rubbers nog wel goed en soepel.

Maar hoe besmettelijk is de hemel? Nou heel erg :cry: . Ik heb mijn hemel opnieuw bekleed met mooie grijzige hemelstof, maar bij het demonteren is er toch een klein (1mm) zwarte-kit vlekje op mijn maagdelijk grijze hemel gekomen. Jammer... :cry:

Plaats reactie