Advies aankoop Saabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Lalleman93
Geregistreerd lid

Advies aankoop Saabrio

Bericht door Lalleman93 » zo 12 dec, 2010 16:03

Beste Medeforumers,

Ik overweeg begin volgens jaar mijn 9-3 SS uit 2004 in te wisselen voor een 9-3 Saabrio Aero uit 2001-2002 (die met die dikke bumpers). Je kunt, voor zover ik kan zien, een mooi exemplaar uit Duitsland halen en op een 2001 model heb je al 90% BPM-korting.

Tot nu toe heb ik een cabriolet uitgesteld i.v.m. mijn 19 jarige zoon, welke tegen de 2 meter aan loopt. Gelukkig is hij ondertussen met zijn rijbewijs bezig en wil zelf een Saab!

Wel vraag ik mij af of een Saabrio goed is in te zetten voor dagelijks gebruik. Ik ga hem inzetten voor zakelijke kilometers en verwacht er een 35-40.000 van op de klok te zetten elk jaar.

Bovendien heb ik wat andere vragen waar jullie mij mogelijk mee kunnen helpen:

- Heeft dit model Saab zwakke punten en waar moet ik op letten bij de koop?
- Ruim 200 PK is niet verkeerd, maar ik zie dat Sander Speek (voor weinig) al bijna 250 PK uit dit blok kan halen. Iemand ervaring met deze upgrade?
- Welke modificaties zijn aan te bevelen? Subframeversteviging? Veerpootbrug? Andere interkoeler?
- Is dit een motor welke bekend staat om BS-problemen?

Vast bedankt voor de input.

Lalleman93.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Advies aankoop Saabrio

Bericht door jansen » zo 12 dec, 2010 18:42

in te wisselen voor een 9-3 Saabrio Aero uit 2001-2002 (die met die dikke bumpers)
Is dit een motor welke bekend staat om BS-problemen?
Yes, heeft helaas inderdaad verhoogde risico daar op.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 12 dec, 2010 18:51

Het grootste probleem kan idd de BS zijn, komt in Duitsland wel iets minder voor omdat ze daar minder sukkelen en veelal grotere afstanden rijden.
Hangt ook wat van de regelmatige oliewissel verversing en een goede carterventilatie af. Die slangen en potten raken graag verstopt ook met een mod.6.

Standaard heeft een Aero van het laatste type 9.3 een 205 pk motor, oppeppen tot zo'n 225-230 pk is goed te doen, daarboven moet hij wel in uitstekende staat zijn.
Heeft imho een MHI turbo, die kan ook rond de 250 pk leveren, het nadeel van een T7 is dat de turbo aan de voorkant zit en de uitlaat dus onder het carter doorloopt. Dat carter heeft dan ook nog vrij weinig olie, vergeleken met een T8/B207 dus dat daar problemen kunnen ontstaan is vrij logisch. Die olie wordt gewoon te heet en je hebt helaas geen olietemperatuur noch een oliedruk meter. Wanneer het oliedruklampje gaat branden is het vaak al te laat.

Qua modificatie, het chassi is gewoon te slap, daar is niet echt veel aan te doen. Volgens mij heeft elke 9.3 standaard een fabrieksveerpootdruk en de cabrio standaard het versterkte subchassi. Wel kun je een mogelijk een stuurbeugel monteren, dat werd bij de Viggen veel gedaan omdat die te veel aan het stuur trekt.

Een andere intercooler kan geen kwaad, soms kan er wat met de aanzuigpijpen worden gedaan. Daar zijn aluminium varianten van. Uiteraard zijn hier ook weer een RVS downpipe en grotere (RVS) uitlaat mogelijk.

Heeft hij al aardig wat kilometers gereden, dan moet je mogelijk chassi -onderdelen zoals, de rubbers, veren, schokbrekers, axiaallagers en dat soort onderdelen goed nalopen. Ook de (voor) remmen kunnen om aandacht vragen.

Ik zou hem niet te veel opvoeren, daarvoor verschilt de wegligging toch te veel met je 9.3 Sport Sedan en de tractie is ook een stuk minder. Dat is bij een 9.3 (3/5 deurs) al het geval en bij de 9.3 cabrio nog wat meer.

Ook zal een 9.3 wat anders reageren als je op de maximale bandenmaat rijdt, hij is zeker spoorgevoeliger.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » zo 12 dec, 2010 19:09

Je bent zo te zien van plan fors wat kilometers te gaan rijden. 35-40K is gewoon veel voor een auto die tegen de 10 jaar loopt, dus houdt rekening met aanzienlijke onderhoudskosten, buiten het BS probleem. De "oude" 9-3 is qua wegligging veel minder dan je huidige SS. De Cabrio is bovendien ook nog eens een stuk slapper dan de hatchbacks. Ik zou dus eerst maar eens een goede proefrit maken voor je dit gaat doen, al is een Caab toch al meer op te cruisen dan als dagelijkse commuter in te zetten.

Koop een fijne 9-5 in Aero trim, die is geschikt voor dergelijke kilometrages en veel ruimer dan de SS.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 12 dec, 2010 19:56

Of een 9.3 1.8T Hirsch Sport Cabrio, liefst vanaf bouwjaar 2004/5. Die nieuwe is 3 maal stijver dan die oude 9.3 cabrio. Is daardoor wel weer wat zwaarder met zo'n 1.565 kg.
In Duitsland zijn die ook scherper geprijst en meestal wat beter uitgerust.
Dan heb je gelijk geen beugels om het dak te sluiten, twee verborgen rolbeugels achter de kopsteunen van de achterbank, een balijn extra, dus een strakker dak, de B207 motor zonder BS, een wat ruimere kofferruimte met een flexibele cargo-back voor de kap.
Wel jammer om daar dagelijks veel kilometers mee te maken, de prijzen zijn namelijk sterk afhankelijk van de kilometerstand :(
Voor echte kilometervreters zijn er zelfs dieselvarianten met de bekende 150 en zelfs 180 pk diesels van FIAT.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » zo 12 dec, 2010 20:09

ik zou als je voor het model <2003 gaat deze tips doornemen.
viewtopic.php?f=47&t=73846" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je voor een T7 gaat, altijd een BS controle laten uitvoeren. Bij een cabrio ook altijd achterste veerschotels checken aan de binnenzijde. Is me nu al bij een aantal opgevallen dat ze beginnen te roesten.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » ma 13 dec, 2010 22:45

Gewoon een 9.3 Sport Cabrio kopen in Aero uitvoeren, kun je makkelijk 40 K per jaar mee rijden en rijdt een stuk beter dan het vorige model, ik heb er veel plezier van :D

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 14 dec, 2010 0:47

Geweldige auto, niet over twijfelen, gewoon doen!
En... als je 'm als hobby beschouwt vallen de kosten ook reuze mee! :wink:

Saab is geen goedkope auto om te rijden vind ik, maar wel erg leuk.
Cabrio of met dak verschilt daarin misschien 1 2e hands kapcilinder a ... euro.

Gr Gijs

Plaats reactie