km stand ok?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
maahee
Geregistreerd lid

km stand ok?

Bericht door maahee » za 25 dec, 2010 12:34

Dag allen,

Mag ik een korte vraag stellen?
Ik heb sinds een half jaar een saab 9-3 cabriolet, SE (turbo) bj 1999.
km stand bij aanschaf 110.000, inmiddels ca 10.000km mee gereden.
Een nette auto met een paar kleine beschadigingen, originele kap, geen merkbaar olieverbruik, zuinig met benzine (ca 1:11 - 1:12)

Sinds ik de auto heb heb ik verschillende defecten gehad:
- vacuum slangetjes poreus
- DI module (was waarschijnlijk stuk, soms erge storingen bij warme motor)
- lekke koppakking (voorzijde bij accu)
- nokkenasketting versleten (scheef ingesleten ketting spanner -> foute montage?)
- cilinder dakbediening lek.
- onderste draagarmen voorzijde rubbers versleten.
- stroef schakelen versnellingsbak (is goeddeels opgelost met andere olie)

Omdat het onderhoudsboek erbij zit heb ik tot nu toe niet getwijfeld aan de lage km stand, maar door de reparaties ben ik toch gaan twijfelen.
Onderhouds boek nog een keer goed bekeken, nu valt me op dat het extra blad met de autogegevens en gegevens van de eerste eigenaar volgens mij een keer los geweest is. Lijkt opnieuw ingelijmd.... -> nog meer twijfels over de km stand.

Mijn vraag: is het mogelijk dat iemand de km stand aangepast heeft (zal wel verwacht ik) en is het mogelijk om de "echte km stand te herleiden?

Groet,
Maart

9000-95
Donateur
Donateur

Re: km stand ok?

Bericht door 9000-95 » za 25 dec, 2010 12:43

Begin eens met een nap checkje: http://autopas.nl/page.ocl?pageid=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Geeft je een goed/fout indicatie van de stand. Voor 3 euro weet je dan al een boel meer :wink:

Als je oude facturen van onderhoud hebt kan je ook contact opnemen met de betreffende autobedrijven. Die kunnen nakijken wat er gebeurd is en bij welke km standen.

maahee
Geregistreerd lid

Bericht door maahee » za 25 dec, 2010 13:04

He, dank je voor de tips!
De auto is ingevoerd, ik heb de rekeningen er niet bij.
Ik zou inderdaad wel het Duitse garagebedrijf kunnen benaderen die het recentste onderhoud uitgevoerd heeft.

Groet,
Maart

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 25 dec, 2010 13:19

bij een ingevoerde wordt het helemaal lastig de ware km stand te achterhalen, NAP werkt maar vanaf het moment dat de auto is ingevoerd dus als de auto voor het op nl kenteken zetten al teruggetikt was, krijg je toch een positieve NAP.

In Duitsland heeft iedere auto een Fahrzeugbrief, een verplicht document waarin al het onderhoud, reparaties ed aangetekend worden. Heb je die erbij gekregen?

maahee
Geregistreerd lid

Bericht door maahee » za 25 dec, 2010 13:33

Nee, die heb ik er niet bijgekregen.

Ik heb de auto gekocht bij een handelaar, en heb hem net een mailtje gestuurd of hij nog papieren heeft van deze auto.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » za 25 dec, 2010 13:54

Een lage kilometerstand zegt niets over de staat van de auto, de auto kan behoorlijk mishandeld zijn. Ik vind eigenlijk hetgeen wat jij omschrijft niet echt apart. Vergeet niet dat de auto al 11 jaar oud is, dus het is geen nieuwe :?

George Michael
Geregistreerd lid

Bericht door George Michael » za 25 dec, 2010 14:12

Ook ik heb een import-cabrio uit Duitsland ik heb wel keurig de papieren en fahrzeugbrief erbij zitten. Is een 2.0i uit 1998 met 116.000 km gekocht. Dus jouw km's kunnen best kloppen hoor. Alleen heb ik niet zoveel reparaties gehad. Vorige week grote beurt gehad en alleen de remblokken waren op. Verder gewoon onderhoud en 2 nieuwe banden. Ook versnellingsbakolie verangen, schakelen ging stroef

Sommige mensen kunnen slordig met hun auto omgaan. Let bijvoorbeeld eens op het koppelingspedaal, poke en zitting. Zijn die heel erg versleten dan klopt misschien de km niet..
Mijn cabrio is van 2 duitse dames geweest, veel korte ritjes, dat zie je dan ook aan de uitlaat. Deze dames zijn gelukkig netjes met de auto om gegaan. De cabrio is dan ook bijna in nieuwstaat :D

maahee
Geregistreerd lid

Bericht door maahee » ma 27 dec, 2010 10:23

Dank je voor de tips, de stoelen en versnellingspook zien er perfect uit, geen zichtbare slijtage.
Rempedaal en koppeling, beetje slijtage.

Ik vroeg me af, mijn remschijven zijn duidelijk aan het slijten, kan ik zien op een of andere manier dat dit nog de originele zijn af fabriek?
Of zijn er andere slijtage delen waarvan je kunt zien dat deze nog niet eerder vervangen zijn?

George Michael
Geregistreerd lid

Bericht door George Michael » ma 27 dec, 2010 10:36

Versleten schijven kunnen inderdaad een indicator zijn voor veel korte ritjes. Net als mijn saab zijn deze bij 119.000 vervangen, zo ook de remblokjs en remvloeistof. Op deze korte boodschappen-ritjes wordt er veel meer geremd :?
Dus zal jouw km-stand wel kloppen.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » ma 27 dec, 2010 11:29

George Michael schreef:Versleten schijven kunnen inderdaad een indicator zijn voor veel korte ritjes. Net als mijn saab zijn deze bij 119.000 vervangen, zo ook de remblokjs en remvloeistof. Op deze korte boodschappen-ritjes wordt er veel meer geremd :?
Dus zal jouw km-stand wel kloppen.
Knap als jij de kilometerstand kunt herleiden aan een paar remschijven. Als het blok netjes loopt nu,genoeg compressie heeft en de turbo draait goed mee is er toch niets meer aan de hand (heeft het alleen meer geld gekost als gewenst). Ik zou me er dan ook niet meer druk om maken, ik heb al auto's gekocht met 3/4 ton op de teller die beter waren dan van 10 jaar oud met 110.000 km op de klok. Succes

Plaats reactie