Ombouw naar handbediende kap?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
JWTMG900
Geregistreerd lid

Ombouw naar handbediende kap?

Bericht door JWTMG900 » zo 30 jan, 2011 16:40

Zou het mogelijk zijn de kap van een 900NG of 9-3 Cabrio om te bouwen van elektrische bediening naar handbediening?

Ik bedoel niet als "nood-kap-sluit-voorziening" maar permanent. De kap werkt dan dus zoals bij een Golf Cabrio: met de beugels bij de voorruit ont-/vergrendelen en met de hand bewegen. Ik stel deze vraag omdat ik veel lees over kapbedieningsproblemen bij de 900NG Cabrio. Ombouw naar handbediening zou misschien een goedkope oplossing kunnen zijn voor een kennelijk structureel probleem. Het principe "Wat er niet in zit, kan ook niet kapot".

Heeft iemand hier ervaring mee? Op dit forum kan ik er nog niets over vinden.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Re: Ombouw naar handbediende kap?

Bericht door Bezemwagen » zo 30 jan, 2011 23:22

Hoi,

Je kunt de kap ontgrendelen zodat je hem handmatig kunt bedienen. Zie het instructieboekje of de zoekfunctie. Permanent lijkt het me geen oplossing. De kap is groot en erg zwaar, totaal andere materialen dan bij een Golfje.

Ik heb het nooit hoeven proberen maar sluiten op handbediening lijkt me geen pretje, voor de vergrendeling boven de voorruit pakt zul je er aardig aan moeten trekken.

Openen lijkt me ook erg onhandig: ruit omhoog, bak open, dak erin proppen, bak weer dicht en de hele handel weer vergrendelen...

Er zou bij mij weinig van open rijden terecht komen...

Martin

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 30 jan, 2011 23:35

je kunt zo'n electrische poot-uit-draaier voor een caravan proberen, maar doe dat maar eens op de Boulevard, dan kun je beter een bakfiets kopen: ook open 8)

groet
Marius

AcquiRon
Geregistreerd lid

Bericht door AcquiRon » do 03 feb, 2011 13:51

Beste Jan-Willem,

Ik heb ook een 900 Ng (uit 97). Heb ook capproblemen gehad anderhalf jaar geleden. Ik heb twee potmeters laten vervangen en de kapmotor laten fixeren. Hierdoor geen speling meer op de asjes en het ratelend geluid bij open dicht doen is weg. Het gehele jaar 2010 probleemloos de kap open en dicht gedaan. Zodra het boven de 12 graden wordt gaat ie open. Nu na deze winter nog even wachten en dan gaat ie, na deze winter, weer open. Ik verwacht zonder problemen.

N.B.1; Ik kan nu overigens de kap niet meer met de hand dicht of open doen, want ik kan de motor dus niet meer met de hendel achter de achterbank in zijn "vrij" zetten.
N.B.2; de kap met hand open of dicht doen heb ik voor mijn problemen wel eens gedaan. Dat gaat erg zwaar en het verbuigen van het stangen stelsel is dan waar je voor moet oppassen. Je kan dan het beste met zijn tweeen zijn.

Groet,

Ron

Plaats reactie