Nieuwe Caab rijder :-) (met een paar audio vragen)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
benno
Geregistreerd lid

Nieuwe Caab rijder :-) (met een paar audio vragen)

Bericht door benno » za 23 apr, 2011 23:45

:O:

Beste mensen,

Ik ben ook al een tijd actief hier, maar ben nu net eigenaar van een Caab.
Het gaat om de volgende Caab:
9-3 SS Cabrio 2.0 Turbo Vector aut. LPG G3 (november 2003)
(Zie ook eventueel: deze link

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot op heden al 2 dagen lekker gereden :-)
Vorige Saabs: 99 / 900 / 9-5
Vorige cabrio: Mx-5 Miata (had ik als 2de auto naast mijn 9-5.
Ivm een verhuizing vorig jaar heb ik de Miata verkocht, maar vond het toch "moelijk" zonder Cabrio..... Dus nu de Caab :)

nog te doen: "Aux in" Kabel erin voor de iphone. (wat is de beste manier om de Iphone voor muziek aan te sluiten? Ik lees dat de koptelefoon ingang niet echt genoeg output levert, klopt dit en wat zijn de opties (qua kabels)

Verder heb ik het idee dat de boxen "verkeerd om" zijn aangesloten... Voor heel veel bassen en laag en achter veelal hoog (7 speakers bij mijn weten.... ) Ik heb gelezen dat er vooral achter bas uit dient te komen en voor juist hoog.... Als ik het mis heb, dan hoor ik het graag.
Daarnaast wil ik nog Boston Acoustics (s35) inbouwen voor. (als iemand nog een setje weet... let me know)

Rest nog de vraag:
Hoe makkelijk zijn de deur speakers te vervangen (en wat zou je er beter in kunnen doen?)
Hoe de achter speakers te vervangen en hoe eventueel de speakers en de voordeuren (panelen los halen?)
Dash lijkt me helder: Boston Acoustics S35 (maar waar te koop?) of Infinity Kappa 32.9cf (zelfde probleem... waar te koop?)

Groet
Benno (te Zuidlaren, Drenthe)

Kozzer
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe Caab rijder :-) (met een paar audio vragen)

Bericht door Kozzer » ma 02 mei, 2011 22:54

INFINITY KAPPA 32.9CF 3.5" ebay itemnr. 290510796379: 80,= incl verzenden. (USA verzendkosten zijn hoog, maar de $ is laag)
Ook de boston acoustics zijn op ebay te vinden. Anders even contact opnemen met de NL dealer:
http://www.bostonacoustics.com/Dealer-Locator-C239.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; (tab worldwide)

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 03 mei, 2011 8:24

Mooie auto!

De beste manier on een iPod of MP3 aan te sluiten is toch de AUX-aanskluiting, volgens mij. Of dat met een iPhone net zo werkt weet ik niet. Het systeem heeft overigens geen koptelefoonaansluiting.
Afhankelijk van je audiosysteem: De bassen komen vooral uit de voorportierenn (150/300W syteem). Als je een subwoofer achterin hebt (300W systeem) komt er ook wat van achteren. Dat is overigens geen spectaculaire dreun. Was dat al wel leverbaar in 2003, trouwens?

Het vervangen va de deurspeakers scheelt, naar het schijnt, wel, maar is niet de eerste stap die je zou moeten doen. Het vervangen van de dashboardspeakers door Boston Acoustics is een giant leap forward. Deze zijn gewoon in NL te koop. Wassenaar in Leeuwarden verkoopt ze wel. Ik zelf heb ze bij Car Creations in Assen gekocht, een paar jaar geleden. Maar die levert ze niet meer, begreep ik. Dan is er C3 in Alphen aan den Rijn http://www.c-3.nl" onclick="window.open(this.href);return false; die ze ook levert en laatst was er iemand op het forum die ergens in het zuiden des lands een bron had gevonden (even zoeken in de topics). Bestellen in de VS is onnodig en duur.
Als je wilt horen hoe ze klinken mag je wel even komen luisteren. Ik woon 10 min rijden bij je vandaan. Infinities zijn te koop bij AVA in Groningen (dit type moeten ze mogelijk wel bestellen). Maar zoals gezegd, daar zou ik mee wachten tot de je de dashboardspeakers hebt vervangen. In mijn estate voldoen de standaardspeakers goed, zolang ik niet voluit ga.

benno
Geregistreerd lid

Bericht door benno » di 03 mei, 2011 9:44

Dank voor de (uitgebreide) antwoorden.

Ik heb de dashspeakers vervangen gisteren. Ik goedkoop (10 euro marktplaats) een paar Alpine (sxe - 0825s) op de kop kunnen tikken. Inderdaad een wereld van verschil. Veel meer hoog van voren. Ik hoef nu niet meer de treble vol open te draaien om goed "hoog" te krijgen.
Aux zit er ook in en is gisteren ook geactiveerd (gratis en voor niets bij Saab Groningen Joel... Hulde voor Joel)

Ik heb ook gelijk een kabel besteld zodat ik muziek kan luisteren en mijn gelijktijdig Iphone kan opladen (via de dock connector) Deze verwacht ik morgen of overmorgen binnen te krijgen.

Voordeur speakers komen tzt wellicht aan de beurt...Ik ben niet ontevreden over de deurspeakers al kan het waarschijnlijk beter. Over bassen niet te klagen. Ik zie er tegen op om de deurpanelen los te halen. Lijkt me lastig ( heb ook nog niet uitgevonden hoe dit te doen...ergens moeten toch schroeven zitten lijkt me?? )

Al met al een prima geluid momenteel. Beter dan ik verwacht had en beter dan in de 9-5 (as1) die ik eerder had.

foto van de speakers:
Afbeelding

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 03 mei, 2011 10:01

benno schreef: Voordeur speakers komen tzt wellicht aan de beurt...Ik ben niet ontevreden over de deurspeakers al kan het waarschijnlijk beter. Over bassen niet te klagen. Ik zie er tegen op om de deurpanelen los te halen. Lijkt me lastig ( heb ook nog niet uitgevonden hoe dit te doen...ergens moeten toch schroeven zitten lijkt me?? )
Schroeven zitten achter/in de handgreep verborgen. De afdekking kun je loswippen. Verder zit het paneel vast geklikt in een rij gaatjes in het portier aan zij- en onderkant. Kun je ook loswippen. Van de cabrio heb ik het paneel nog nooit losgehad, maar als je deze handelingen verricht kunje je het er ws gewoon afpakkenen de kabel van de deurhandle en el-bedrading loskoppelen. Net zo'n beetje als bij de sedan/estate.

Mazzel trouwens dat de Alpines pasten, de inbouwdiepte en hoogte zijn bij veel speakers een probleem.

benno
Geregistreerd lid

Bericht door benno » di 03 mei, 2011 11:00

Inbouwdiepte van de Alpine was geen probleem.
Wel de 2 bevestigings punten. Heb ze uiteindelijk maar met 1 schroef vastgezet elk. Maar vast is vast..... Dus het past...
bijkomend voordeel... de schroef het dichts bij het raam hoefder er niet weer in.... want daar heb je wel erg weinig ruimte...

Schroeven in de handgreep verborgen ? Welke handgreep bedoel je..? De grote om de deur mee dicht te trekken ?

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 03 mei, 2011 12:42

benno schreef: Welke handgreep bedoel je..? De grote om de deur mee dicht te trekken ?
Ja, die. De greep bestaat uit een gedeelte dat je er (met beleid) af kunt wippen met een plat voorwerp (een boterhammes bijvoorbeeld). Daaronder kun je dan de schroeven vinden. Als je onderlangs de boel ook hebt losgemaakt, kun je het paneel door het iets op te lichten uitnemen, althans zo gaat het bij de sedan, en waarschijnlijk ook bij de cabrio. En als het niet wil, even kijken waar het nog vastzit. Ik heb de cabrio nu niet bij de hand om te zien of er misschien nóg ergens een schroef ofzo zit. Je kunt in ieder geval niet bij de speakers door het rooster eraf te halen; die zitten er vast op 'geklonken'.
Ik moet er zelf ook nog eens bij vanwege een hinderlijk rammeltje bij hoog volume.

dpdietvorst
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door dpdietvorst » di 03 mei, 2011 22:05

Na loshalen schroeven van de deurgreep dien je rondom en niet alleen onderaan de clips los te maken. Clips zijn in dezen pinnetjes die in het plastic deurpaneel geschoven zijn, waarna ze in uitsparingen in het metaal van de deur klikken. Loshalen gaat door een schroevendraaier/mes tussen paneel en deur te steken, denk aan het beschermen van het metaal. Het gaat gepaard met een misselijkmakend gekraak en angst dat je het paneel hebt gemold. Achteraf blijkt dat mee te vallen. Overigens vind ik de verbetering met het vervangen van de voordeurspeakers niet heel spectaculair, de dashboardspeakers vervangen levert meer op. Ik heb eerst ook Alpines geprobeerd, maar een dag later toch Boston Accoustics gehaald. Bij Car Creations Assen, eerst even bellen, want ze hebben ze niet altijd op voorraad.

Succes.

benno
Geregistreerd lid

Bericht door benno » di 03 mei, 2011 23:16

dpdietvorst schreef: Ik heb eerst ook Alpines geprobeerd, maar een dag later toch Boston Accoustics gehaald.
Succes.
Je cond de ALpine niet goed genoeg? Geeft de BA S35 nog veel beter geluid dan de Alpine?

dpdietvorst
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door dpdietvorst » wo 04 mei, 2011 22:17

Yep.

Plaats reactie