Technisch advies ivm aankoop gevraagd

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Edwin1969
Geregistreerd lid

Technisch advies ivm aankoop gevraagd

Bericht door Edwin1969 » wo 09 feb, 2011 15:12

Hoi allen,

Ik ben nieuw maar al jaren geinteresseerd in een Saab Cabrio en het gaat er nu maar eens van komen.

Ik heb een Saab 9-3 Cabrio 1.8t Vector Automaat uit 2006 op het oog. Deze heeft ong. 71.000 km gelopen en is altijd door Saab-dealer onderhouden (Fase uit Alphen aan den Rijn). De wagen staat overigens bij een garagebedrijf die geen Saab-dealer is (wel Bovag). Weet iemand trouwens of bij Fase te achterhalen is of er nog bijzondere dingen te melden zijn aan deze auto (kenteken weet ik uiteraard).

De afleveringskosten houden o.a. een grote onderhoudsbeurt in en ik zou graag willen weten wat jullie adviseren t.a.v. distributieriem (of heeft dit motortype een ketting ?) cq multiriem. In mijn onderhandeling kan ik dan bijvoorbeeld meenemen dat deze ook vervangen moet worden, maar weet dus niet of dat nodig is. ZIjn er daarnaast nog extra aandachtspunten die jullie mij adviseren ?

Bij voorbaat dank en als alles gaat lukken heeft dit forum er binnenkort weer een happy Saab-rijder bij :D .

groeten,
Edwin

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Technisch advies ivm aankoop gevraagd

Bericht door gfgf » wo 09 feb, 2011 15:55

Edwin1969 schreef:Weet iemand trouwens of bij Fase te achterhalen is of er nog bijzondere dingen te melden zijn aan deze auto (kenteken weet ik uiteraard).
Ik denk dat ze bij Fase het beste weten wat ze bij Fase weten :wink:

Auto heeft geen distributieriem, maar een ketting. Multiriem (voor hulpaggregaten) moet bij 120.000; vervangen stelt bar weinig voor. Als hij de 60.000-beurt heeft gehad en die beurt minder dan twee jaar geleden is uitgevoerd, is onderhoud pas weer nodig met 90.000 (olie, filter, interieurfilter, alles even nalopen en verder eigenlijk niks). De grote beurt die de all-roundgarage je belooft kan best betekenen dat er 10W40 minerale olie en een jokotoko-filter in gaan in plaats van de voorgeschreven olie, ik zou daar wel voorzichting mee zijn. Ik zou dan liever geen of minder afleveringskosten betalen eerlijk gezegd.

Verder kun je je er met die km-stand niet zo snel een buil aan vallen, informeer even bij Fase en laat de auto eventueel door een Saab-dealer controleren voor aankoop of voordat de garantietermijn afloopt.

Welkom op het forum trouwens! :!:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 09 feb, 2011 16:55

Welkom,
Ben ook niet zo voor afleveringsbeurten door bedrijven die zelf geen Saab's of GM/Opel's verkopen.
Als er een instructieboekje bij zit, daar kun je zien wat er allemaal in moet, mijn Saab-dealer houdt het op full synthetische 5W30.
Op die SID midden boven op het dashbord kun je ook de oliekwaliteit checken, onder service, dat geeft al een goede indicatie.
Na zo'n 5 jaar kan het zijn de de koelvloeistof en vooral de remvloeistof zijn beste tijd heeft gehad, ook de accu is dan vaak niet meer helemaal fris.
Het is ook verstandig om een Saab-dealer de olie van de automaat deels te laten verversen, kost niet veel en is goed voor de bak.

Ik zou er eens een testrit mee gaan maken, daarbij ook een wijkje pakken met van de vreselijk verkeersheuvels, daar mag hij niet te veel krakende bijgeluiden gaan produceren, dat zijn dan de rubbers van de voorste stabilisatorstang :cry:
Ook moet je wat gaan manouvreren, waarbij de wielen helemaal uitslaan, dat moet ook soepel verlopen, soms komen er bijgeluiden uit de toplagers op de veerpoten. Dat kan soms ook op een wat slechte weg te horen zijn.
De voorveren hebben wat veel te lijden en gaan soms aan de onderzijde waar ze een beschermslang hebben wat roesten en breken dan daar af.
Even testen of hij mooi rechtuit rijdt op een goede weg en niet trilt in het stuur, zo'n cabrio moet altijd goed zijn gebalanceerd en afgesteld.

Verder altijd even de kap kontroleren op de juiste werking en in de koffer onder de kleine band kijken of daar soms wat water staat of het muf ruikt. Dan sluit er achter is niet goed af rond de kap of de deksel die de kap beschermd.

Verder is het nagenoeg hetzelfde als een sedan of estate qua techniek.

Edwin1969
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin1969 » wo 09 feb, 2011 20:45

Beste vrienden van het Forum,

Bedankt voor jullie snelle en zeer nuttige reacties !

Het is overigens een Opel-dealer die de auto te koop aanbiedt, dus wellicht dat ze toch weten welke olie erin moet, maar voor de rest knoop ik jullie adviezen goed in mijn oren.

Ga binnenkort een proefrit maken en zal dan zeker die testjes uitvoeren die jullie beschrijven.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.......

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » di 07 jun, 2011 12:36

Waar is het vervolg?

Edwin1969
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin1969 » di 07 jun, 2011 22:34

staggie schreef:Waar is het vervolg?
Uiteindelijk de Saab niet gekocht omdat de auto teveel steenslag, schades aan de onderlip van de voorbumper en beschadigingen in het interieur had, waardoor ik er geen goed gevoel bij had.

Ben nog steeds rustig aan het rondkijken en sta open voor aanbod o.b.v. navolgende wensen :
- Saab Cabrio
- Vector uitvoering
- Automaat
- Benzine
- Bouwjaar minimaal 2005 (voorkeur 2006/2007)
- Maximaal ong. 80.000 km
- geen zwarte lak met lichte leren bekleding (liever bv Steel Grey met antraciet leren bekleding)
- voorkeur voor uitvoering incl. climatronic en navigatie af-fabriek

Wie weet een goed exemplaar ?

Plaats reactie