Alternatieve oplossing achterruit in 900 classic kap?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
WimZ
Geregistreerd lid

Alternatieve oplossing achterruit in 900 classic kap?

Bericht door WimZ » di 28 mar, 2006 10:40

Zoals zovelen heb ik problemen met het achterruit-pand van mijn kap. Deze is aan de randen helemaal gaar. Ook heb ik al een scheurtje onder de ruit. Omdat ik niet zo vaak de neiging heb de achterruit los te ritsen (mijn rits zit bovendien zowieso helemaal vast), bedacht ik me dat ik bij een eventuele nieuwe kap liever een kap uit een stuk zou willen hebben. Als dat een beetje mooi wordt gemaakt hoef je dat van buiten nauwelijks te zien (gewoon dezelfde randen rondom de ruit, alleen niet die vervelende ritsrand met alle problemen van dien).

De vraag is: heeft iemand hier ervaringen mee? Zijn er kappenmakers die dit doen? En zo nee, waarom niet? Ik ben er zeker van dat de kap net zo makkelijk, zo niet makkelijker op(en)vouwt.

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » di 28 mar, 2006 15:44

De constructie zoals hij nu is bij deze autos is van amerikaanse origine,daar wil men altijd een uitritsbare achterruit.Ze lekken daar ook altijd.Het zal een hele toer zijn om een kap te laten maken gezien ze allemaal prefab bij leveranciers vandaan komen.Je zult een metalen frame en een ruitrubber moeten maken als je geen plastic achterruit wilt hebben.Misschien is een frame van een golf 1 cabrio op maat te verkleinen en het ruitrubber in te korten.Heeft ook een vlakke ruit en dan hoef je geen profielen met bochten te maken voor je frame.Het zal erg tijdrovend en duur worden denk ik.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 28 mar, 2006 15:56

Maar dat hoeft toch helemaal niet? Als je die panden aan elkaar naait op de plek waar nu de rits zit, met een stiknaad precies langs de afzetbies van de 'hoofdkap' en dan dat hele ritsgebeuren aan de binnenzijde losknipt, dan ben je er toch met een standaardkap? Ik zie niet in waarom er allerlei frames of alternatieve achterruiten nodig zijn. Hij klapt nu toch met rits en al de opvangbak in? Of denk ik er nu te eenvoudig over?

En kappenmakers fabriceren die kappen toch zelf? Die komen toch niet bij Saab vandaan?

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » wo 29 mar, 2006 16:02

Is ook een hele goede optie.Alleen het plastic waar het a.raam op gelijmd zit wil ook wel eens scheuren door ouderdom en het doek,wat gelijmd zit aan de onderzijde van het glas laat ook los van het raam.Heb bij mijn cabrio destijds een niuwe kap en raam laten monteren in pijnacker voor 2000 gulden,en de stof was van sonnenland.Volgens mij maakt niemand meer zelf een kap,behalve voor speciale klassiekers.En waarom zouden ze dat doen ,als er fabrieken zijn die de patronen hebben en kappen van populaire autos in series maken.Ik zou dan in jouw geval voor dichtnaaien gaan,mijn oplossing werkt,maar is erg omslachtig.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 29 mar, 2006 17:38

Heb inmiddels gezien dat de zoom/bies van de hoofdkap over de ruit valt. Langs die bies naaien kan dus niet, want dan zit de ruit in de weg. Wat ik bij een nieuwe kap overweeg is langs de ruit zelf (eromheen dus) een stiknaad laten maken en de hoofdkap vervolgens rondom op de buitenzijde van de ruit plakken met bijvoorbeeld sikaflex (polyurethaankit). Op die manier kan er geen vocht in de overlap terecht komen en blijven staan, zodat de boel niet meer zal gaan rotten daar.
Het ritsgebeuren kan op zich gewoon blijven zitten. Het zit niet in de weg en de boel ziet er op die manier origineel uit.

Plaats reactie