Saab Cabrio Aero Automaat 9-3 2001 verstandig???

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
X11
Geregistreerd lid

Saab Cabrio Aero Automaat 9-3 2001 verstandig???

Bericht door X11 » wo 24 aug, 2011 13:58

Hey,
Ik sta op het punt een Saab Cabrio Aero Automaat 9-3 van 2001 te kopen met ca. 100.000km op de teller.
Waar moet ik zoal op letten?
Dit is mijn eerste cabrio dus ben behoorlijk onervaren op dat gebied, tevens wordt dit mijn eerste aero. De voordelen ken ik natuurlijk maar wat zijn de nadelen?
Is een cabrio en/of Aero veel duurder als een "gewone" Saab? (Heb ervaring met een 900 Talladega en een 9-5 estate SE 2.3T)
Thnx. 8)

Garrett
Lid van verdienste

Re: Saab Cabrio Aero Automaat 9-3 2001 verstandig???

Bericht door Garrett » wo 24 aug, 2011 14:03

Vooral belangrijk bij deze km.stand in combinatie met automaat is het BS-spook.

X11
Geregistreerd lid

Bericht door X11 » wo 24 aug, 2011 14:04

BS-spook???

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 24 aug, 2011 14:24

Dat is al uitgebreid aan de orde geweest, het grootste probleem is een slechte motorolie verzorging, ook bekend als Black-Sludge.
Funest voor de juiste smering van alle motoronderdelen. Wat verraderlijk is dat de oliedruk lamp nog niet gaat branden, terwijl er wel degelijk sprake is van onvoldoende oliedruk of te sterk terugvallende oliedruk.
Een goed uitgevoerd service-plan is uiteraard van belang, liefst 1 maal per jaar, de motorolie en de oliefilter vernieuwen.
Verder is het rijden met een Aero niet veel duurder dan met een andere Saab met een turbo.
In principe is de MHI TD04 die op de meeste Aero's zit zelfs een iets betere turbo.
Een automaat heeft uiteraard weer extra aandacht nodig, ergo ook die moet af en toe van verse transmissieolie worden voorzien.
Dat wordt in de standaard onderhoudsschema's helaas wat verwaarloosd. Vervuilde transmissieolie kan funest zijn voor de kleppen die transmissieolie door het labyrint sturen.
Met sterkere varianten moet je ook beter op de remmen letten, zeker bij een cabrio met automaat want die is zwaarder en een automaat remt niet op de motor :wink:
Qua banden, deze types zijn echte (voor)banden vreters, soms hebben ze op de achteras last van zaagtand vorming. Dan gaat de banden wat zingen.
Imho zijn vier goede banden van hetzelfde type een must op dit soort auto's, let ook op de juiste snelheidscode en load-index.
De velgen mogen ook niet beschadigd zijn, zo'n cabrio heeft een wat slapper chassi, dus enige onbalans kan sneller onrust veroorzaken.

X11
Geregistreerd lid

Bericht door X11 » wo 24 aug, 2011 14:32

Oke
Black Sludge klink idd al wat bekender.
Heb bij de 9-5 ook al eens veel geld betaald voor de reiniging van..... (iets) dat was ook ter voorkoming hiervan.
Thnx!

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » wo 24 aug, 2011 17:40

Let ook op lekkage van de hydraulische cylinders van het dak.
Als de klep vertikaal staat kun je de cylinders (2 stuks aan beide zijden) goed zien zitten. Staat er olie op de cylinder dan heb je lekkage. Reken op Eur. 300,00 per stuk voor een revisie exemplaar.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 24 aug, 2011 17:46

Zou gewoon een ervaren forumlid proberen te ronselen, die met je mee gaat kijken.
Liefde maakt soms blind en dat kan bij Saab cabrio een extra dure grap worden.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » wo 24 aug, 2011 17:51

Ik zou in ieder geval deze punten even meenemen: viewtopic.php?f=47&t=73846" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast, een specifiek cabrio "probleem" is roest bij de veerschotels achter. Ik heb dit bij 1 op de 3 cabrio's 98-03 gemiddeld meegemaakt.

succes met het aanschaffen van je eerste Caab. Gaat vast goed bevallen :-)

Plaats reactie