accu of dynamo?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

accu of dynamo?

Bericht door Doc » vr 30 mar, 2012 16:10

Cabrio afgelopen maandag uit de stalling gehaald. Heeft daar gestaan met de accupolen losgekoppeld, maar verder niet aan druppellader. Accu is 2 jaar oud.
Nu loopt deze week langzaam de accu leeg en laadt ook niet bij (ik rijd allemaal korte stukjse binnen de bebouwde kom), met als resultaat dat nu de Saab niet meer wil starten. Met een andere accu wel.
De afgelopen dagen viel al op dat de spanning met lampen aan beduidend lager werd dan wanneer je de lampen weer uit deed (10v met lampen aan, 10,3 volt (ongeveer) met lampen uit).

Is het probleem nu de accu die ik beter volgend jaar wél aan een acculader kan hangen, of zou het de dynamo zijn?
Hoe kom ik daar achter, of is het verhaal al duidelijk genoeg?

Ben benieuwd

S@@bman
Geregistreerd lid

Re: accu of dynamo?

Bericht door S@@bman » vr 30 mar, 2012 16:16

Dan lijkt het er inderdaad sterk op dat het de dynamo is.

Je kunt proberen om te meten of hij de accu nog oplaadt met behulp van een multimeter en kijken of
hij boven de 1000 toeren 14A aangeeft.

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » vr 30 mar, 2012 18:23

Ampere meter ertussen en je weet wat de dynamo laad.Een accu loopt +_ 2% per etmaal leeg.Dat jouw accu een tijd stil gestaan heeft is niet zo best .Als het een accu is waarbij je gedemineraliseerd bij moet vullen en als dat te laag heeft gestaan,dan ben je een stuk energie kwijt doordat het droge gedeelte sulfateerd.Dat komt eigenlijk dan niet meer goed.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 30 mar, 2012 18:31

In een "winter"stalling kan het best koud worden, dat is funest voor een accu, het bouwjaar doet er dan niet zo toe. Iedere afgevulde accu moet tegen vorst worden beschermd en het liefst af en toe worden bij geladen als de spanning te laag wordt.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 30 mar, 2012 19:20

Je kunt de accu ook gewoon weer helemaal opladen en kijken wat er gebeurd als je een tijdje rijdt.

Plaats reactie