Veren/schokdempers??

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Sander
Forum Admin

Veren/schokdempers??

Bericht door Sander » wo 21 mar, 2012 18:46

Vorig jaar hebben we een mooie 900 classic cabrio kunnen kopen.
Nu vinden we dat ie wel heel erg hobbelt en lijkt te blijven hobbelen op oneffen wegen.
Dit ben ik niet gewend van mijn vorige 900 classic.

Daarom wil ik de schokdempers + veren aan gaan pakken.
Alleen kan ik door de bomen het bos niet meer zien wat betreft de mogelijke combinaties.

Het belangrijkst is dat ik mijn cabrio comfortabel zou willen maken. Vooral geen harde strakke setup.
Dus bij voorbeeld standaard veren en goede schokdempers. Bilstein? Koni? Sachs?
Iemand ideeën?

Een mogelijkheid om het zelf al te ervaren is om in cabrio's te rijden die al aangepakt zijn.
Ik zou dus eigenlijk heel graag in een andere 900 classic cabrio willen proeven hoe andere setups zijn.

Is er misschien iemand hier die zijn Caab onder handen heeft genomen EN waarmee ik een keer een ritje mee zou mogen rijden?

GussNL
Geregistreerd lid

Re: Veren/schokdempers??

Bericht door GussNL » wo 21 mar, 2012 22:19

Hoi Sander,

Ik loop met hetzelfde plan... wil ook absoluut niet verlagen (vind ik geen porem bij een Classic Cabrio en is m.i. al gauw te hard) Zoiezo is de Classic van zichzelf al niet zo torsiestijf. In Top Gear noemde ze de 900 Cabrio niet voor niets 'as rigid as a week old salad"
Speek werkt een voorstelletje voor me uit voor de Bilsteins B6 + de standaard veren van het sportchassis. (dus wel standaard hoogte)

Ik zou zoiezo kwa schokbrekers voor de Bilsteins gaan en dat baseer ik op het simpele feit dat die in combi met Saab toch wel het meest worden aangeschaft zo lijkt het...

Ben benieuwd, als iemand nog aanvullende tips of suggesties heeft :P

Kent een van de leden overigens die sportchassis veren die Sander Speek noemt ?

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 22 mar, 2012 11:05

Laat ik de vraag anders stellen.

Wie heeft zijn 900 cabrio laten uitrusten met nieuwe standaard veren en Bilstein B4 dempers?
En zou ik een keer een ritje (mee) mogen rijden?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 25 mar, 2012 23:28

@ beiden, keertje afspreken?
Mijn zwarte dakloze bolide rijdt beter dan nieuw. Prettig sportief, toch nog comfortabel.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 25 mar, 2012 23:36

@Eelco: zie mijn pb wat ik je vanavond gestuurd heb. Ik heb ook wel belangstelling om te zien hoe jij het aangepast hebt.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » zo 25 mar, 2012 23:43

Ja, graag een keer afspreken.
Ik ben heel benieuwd.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » vr 30 mar, 2012 15:55

Ik wil mijn cabrio ook aan pakken. (Eigenlijk was deze voor mijn vrouw bedoeld, maar ze vind de wegligging zo verschikkelijk dat ze mijn Rover 75 CDTi "sport" ingepikt heeft :roll: )
Ik wil er niet al te veel geld aan uit geven, en de powerflex kan ik hier (België) al vergeten. Ik krijg de auto niet gekeurd met deze.
Ook bij verlagen (zichtbaar) moet ik een speciale keuring laten uitvoeren. Daarom wil ik evt gewone zwarte verlagings veren. Is minder zichtbaar :P
Ik heb ook gezien dat achter een schokbreker aan lekken is. Dus er moeten toch nieuwe op komen

Ik zat dus te denken aan originele Sachs.
Echter welke hebben het beste resultaat.

De Sachs 312 348, normaal voor + Sachs 553 676 normaal achter = 260€
of
De Sachs 312 349, sport voor + Sachs 553 678 sport achter = 270€

Dan nog de originele veren behouden, of standaard nieuwe of verlaagde nieuwe?
Verlaagde, LESJÖFORS 4577810 = 95€
Standaard, Metsger = 200€

Of enkel stuur brace en achter een dikkere stabilisator?

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 30 mar, 2012 16:03

ik zou gewoon de standaard (Sachs) schokdempers monteren, zeker geen Bilstein. En een stel nieuwe achterveren, Cabrio's zijn 9 vd 10 achter doorgezakt. Ik denk als je de nieuwe achterveren monteert dat het al een verschil van dag en nacht is.

GussNL
Geregistreerd lid

Bericht door GussNL » vr 30 mar, 2012 20:43

Waarom 'zeker' geen Bilsteins Thom ? Die zijn toch juist erg populair onder de 900 ?
Gr.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 30 mar, 2012 20:56

Zijn ze echt zo grondig bij die keuring dat ze kunnen zien of de rubbers origineel zijn of niet? :|

Streng keuren oke, maar het lijkt wel of ze elk boutje en moertje controleren daar?! :shock:

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » vr 30 mar, 2012 21:06

[quote="Krizzie"]Zijn ze echt zo grondig bij die keuring dat ze kunnen zien of de rubbers origineel zijn of niet? :|

Origineel zwart, Powerflex paars :roll: :roll:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 30 mar, 2012 22:08

Powerflex zijn er ook in het zwart. ;) (Zijn wel stugger dan paarse)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 03 apr, 2012 10:43

Check de foto's in mijn topic even. Alles vervangen, maar wel zwart. Je ziet eigenlijk niet wat er allemaal aan gedaan is.
Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook de stalen remleidingen in het zwart bestellen etc...
Kun je toch alles aanpassen én zal je auto er ook mee door de keuring komen.

Plaats reactie