Vreemde vraag windscherm

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
bart1963
Geregistreerd lid

Vreemde vraag windscherm

Bericht door bart1963 » wo 04 apr, 2012 0:04

Ben geen aerodynamica geleerde dus hier mijn vraag.
Werkt het/ een windscherm ook als het horizontale deel ontbreekt(dus deel boven de zitting)
Met scherm dan toch de kids achterin :lol:
Wat/hoe is de precieze werking van het scherm?
Werken "verlengde" zonnekleppen ook?
Ben benieuwd naar de reacties

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Vreemde vraag windscherm

Bericht door carlsson » wo 04 apr, 2012 0:42

Het windscherm gaat vooral luchtwervelingen tegen, daarom is er ook dat gedeelte dat horizontaal boven de achterzetels ligt, dan slaat de luchtstroom daar minder neer.

Verlengde zonnekleppen nemen niet het geheel mee, maar bij sommige nieuwere MB cabrio's heb je wel als optie een soort automatisch spoilertje dat omhoog komt boven op het kader van je voorruit wanneer je het dak opent, dat schijnt wel de werveling in de auto tegen te gaan, de luchtstroom gaat dan over de auto heen :wink:

Wervelingen ontstaan vooral bij vierzits cabrio's, bij roadsters heb je daar veelal minder last van.

Helmus
Geregistreerd lid

Bericht door Helmus » wo 04 apr, 2012 22:16

Het idee is dat de windstroom vanaf de voorruit, (A) OVER de voorpassagiers heen trekt, dan (B) OMLAAG komt ter hoogte van de achterbank en dan weer (C) naar VOREN terug slaat; richting de voorpassagiers dus.

Van (A) heb je sowieso geen last. Het horizontale deel van het scherm voorkomt (B) en daarmee ook een deel van (C) voor de onderste lichaamshelft. Het verticale deel van het scherm voorkomt (C) voor je schouders en hoofd.

Als je het horizontale deel weglaat, krijg je een extra tochtstroom naar voren toe. Op de achterbank van een cabrio is het nooit echt 'lekker' bij snelheden boven de 80km/h en bij wat broze voorjaarstemperaturen. Hartje zomer, als het lekker bloedjeheet is en je blijft van de snelweg af, dan is het achterin prima uit te houden.

Het idee dat je jezelf uit de wind houdt met een schermpje en je kinderen achterin de volle laag geeft, ligt ook wat lastig bij me. Maar dat zeg ik puur persoonlijk en als vader.

bart1963
Geregistreerd lid

Bericht door bart1963 » wo 04 apr, 2012 23:03

Je laatste punt, Het idee dat je jezelf uit de wind houdt met een schermpje en je kinderen achterin de volle laag geeft, ligt ook wat lastig bij me ,begrijp ik volkomen.
Het is alleen zo dat de kinderen in 9 van de 10 gevallen niet in de auto zitten en als ze er al inzitten(met open dak) dan is
dat voor een paar minuten.
Het is wat omslachtig om het scherm steeds te verwijderen vandaar ook mijn "vreemde vraag"
Ik zou het liefste een oplossing ala Mercedes :oops: zien, een windscherm tussen de achterste hoofdsteunen.
ZIE HIER

Plaats reactie