Black sludge

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Malle
Geregistreerd lid

Black sludge

Bericht door Malle » za 10 mar, 2012 10:55

Beste mensen

Ik heb sinds kort een saab 9-3 2.0 T Se cabrio (1999) aangeschaft uit America en ben dus helemaal nieuw op dit forum .
Ook ik ben heel erg blij met mijn Saab en wil hem natuurlijk koesteren .
Nu hoor ik veel over black sludge ,wat is dat en is mijn motor daar gevoelig voor ?enz enz
Voor mij is het een plezier auto en rijd dan ook niet zo veel .

Groet Malle

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Black sludge

Bericht door ReinO » za 10 mar, 2012 11:19

Beste Malle,
van harte welkom hier en veel plezier met je nieuwe saab.
heeft de zoekfunctie al enige info opgeleverd?
op dit forum is nl alles te vinden wat je moet weten over je caab!
suc6
Rein

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » za 10 mar, 2012 12:05

Malle welkom op het forum.
Gebruik de zoek funktie maar eens rechtsboven,en wanneer alles schoon blijkt te zijn geeft dat 'n lekker gevoel.
Je eigen niet gelijk bang laten maken, maar wel 'n carterinspectie laten doen.
Er zijn verschillende forumers die hier bij kunnen en willen helpen tegen 'n normale vergoeding'.
Succes .Oja wij zien hier graag foto's van de voiture

Grt Hennie

Ziener01
Geregistreerd lid

Bericht door Ziener01 » za 10 mar, 2012 14:30

Jouw Saab heeft een T5 motor en is aanzienlijk minder gevoelig voor black sludge dan de latere T7 modellen (vanaf half 2001). Voor de gemoedsrust zou je altijd een carterinspectie kunnen laten uitvoeren.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 10 mar, 2012 15:16

Wat eenvoudiger is eerst eens onder de nokkenasdeksel kijken, daar slaat ook drap en rotzooi neer. Is het daar schoon dat heb je meestal ook geen BS.
Daarnaast kan een echte oliedrukmeter geen kwaad, kost niet zoveel en dat zie je gelijk als de olietoevoer niet regelmatig verloopt tijdens het rijden.
Aan die standaard oliedrukgever/lamp heb je niet zoveel, als die gaat branden is het vaak al te laat.
In ieder geval nooit gaan flushen, dat bevordert alleen maar dat je hele motor onder de rotzooi komt te zitten en nauwere oliekanalen mogelijk verstopt raken.
Ook als je maar weinig rijdt, gewoon 1 keer per jaar de olieverversen inclusief oliefilter. De slangen van het carterontluchtingssysteem worden vaak van binnen aangevreten, bij een wat oudere auto kun je die het beste eens vervangen, om een goede afzuiging van oliedampen uit het carter te bevorderen.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » za 10 mar, 2012 21:29

Als de auto in de USA naar de daar geldende opvattingen correct is onderhouden (ze geloven daar dat de olie om de 10.000 km moet worden vervangen) en de olie de juiste was (volsynthetisch) dank heb je niet heel veel te vrezen. Maar ik zou toch het kleppendeksel lichten en de olie verversen, gewoon voor je gemoed.

Veel plezier met je Caabje!

Ivo

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » wo 04 apr, 2012 15:13

Vandaag heb ik het kleppendeksel er af gehad :shock: .Dat was schrikken want BS alom.Met veel ellebogenstoom het zaakje gecleand en as vrijdag de carterpan er af.Wat is een goede manier om die zaak schoon te krijgen vraag ik mij af.Ik ben met ontvetter,benzine en petroleum aan de gang geweest,inweken enz .Er moest toch echt fysiek aan gewerkt worden om de zaak schoon te krijgen.In het kleppendeksel zitten ook 2 buisjes v/d carterontluchting.Die waren allebei verstopt en heb ik schoongebrand en met een kabeltje inwendig schoongeveegd.Al met al lekker bezig geweest.Vrgr Jor

bart1963
Geregistreerd lid

Bericht door bart1963 » wo 04 apr, 2012 20:26

Je bent, hopelijk, net op tijd geweest

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » di 17 apr, 2012 16:04

Vandaag het carterdeksel er af laten halen .Er zat behoorlijk wat prut onderin en de oliezeef was bijna voor de helft dicht geslibt :shock: Iig geeft het een goed gevoel om te weten hoe de zaak erbij staat.Op naar het volgende item.vgr Jor

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 17 apr, 2012 17:59

De T5 en T7 moeten niet om de 10.000 km verse olie krijgen, maar minimaal 1 keer per jaar, bij cabrio's wordt er vaak minder dan 10.000 km per jaar gereden.
Heeft hij een automaat dan mag je de olie van de automaat ook geregeld verversen, bij zo'n verversing in gemonteerde toestand gaat het dan om circa de helft van de inhoud want de rest blijft in de koppelomvormer achter. Doe je dat niet dan raken de solonoide kleppen in het "schakelbrein" vaak wat vervuild.
Pluggen zijn vaak licht magnetisch dus die moeten goed gereining worden van eventueel slijpsel.

Ga je een BS reiniging doorvoeren, vergeet dat niet de eventueel aanwezige oliekoeler, die heeft namelijk een termostaat en als de is gesloten blijf de olie daar gewoon achter.
Gaat de termostaat dan later weer open komt er mogelijk weer vervuilde olie in het systeem.

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » di 17 apr, 2012 19:50

Ik heb de auto goed warm gereden waarna een flush is toegepast en daarna de pan er af ..Al met al best een fikse klus.Nieuw filter en olie ,kunnen we er weer een jaartje tegen.Bedankt carllson voor de tips.Ik zal ze ter harte nemen 8) !Ik rij ongeveer met deze auto 5k per jaar dus jaarlijks verversen is geen punt.vgr Jor

Plaats reactie