koelvloeistof laag melding? en tcs dan ook uit?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Johanna
Geregistreerd lid

koelvloeistof laag melding? en tcs dan ook uit?

Bericht door Johanna » do 29 mar, 2012 10:56

Hallo

Ik heb mijn Saab Cabrio uit 1994 nu vanaf 1e week februari, en rij ongeveer 300-400 km per week voor werk, meest snelweg. Nu heb ik inmiddels vandaag voor 2e maal melding coolant low. Ongeveer maand geleden ook al, en toen ongeveer een bekertje vol bijgevuld. Straks na werk maar even weer bijvullen.
Wat is het normale koelvloeistof verbruik eigenlijk, iemand enig idee of dit vrij normaal is?

Johanna

Verder (misschien toeval) begon het lampje op het dashbord ook te brangen dat tcs is uitgeschakeld. Vorige keer ook, hangt dit samen met die koelvloeistof of toeval? Niet raar gereden, of ergens per ongeluk knop ingedrukt.

ivo 71
In memoriam †

Re: koelvloeistof laag melding? en tcs dan ook uit?

Bericht door ivo 71 » do 29 mar, 2012 11:38

Als alles optimaal in orde is dan is je koelvloeistofverbruik nul, het koelsysteem is in principe een gesloten geheel. In de praktijk mag er bij een oudere auto eens in de zoveel maanden een klein beetje worden bijgevuld. Een 'beker' in een paar honderd km's is veel. Ofwel je hebt ergens een lekje zitten in het koelsysteem (kun je bij de garage laten checken door het systeem warm -thermostaat moet open staan- onder druk te laten zetten en kijken of het ergens eruit loopt) of anders het verwarmingssysteem (vaak lekkage radiateurtje van de verwarming; dan zou het wat chemisch/zoetig moeten ruiken binnen en je zou wat soppende tapijtjes voorin moeten hebben), of er verdampt te veel via de dop van het KVS-expansietankje (omdat de veer die de dop bij teveel druk in het koelsysteem open moet zetten te slap is geworden en ook damp bij een normale druk doorlaat; oplossing: nieuwe dop) of er is een nog vervelender oorzaak zoals een lekke koppakking (vaak loopt de temperatuur dan nogal op; is te checken door garage via een CO2 meting in het expansietankje; soms ook te zien aan uitbraken van witte rook -wit is waterdamp- bij lage luchtvochtigheid en warme motor). Verder kan ook nog de waterpomp lekken, dat zie je aan een KVS-plasje onder de auto als de motor loopt en warm is en de auto stil staat. Het is alleen lastig om te bepalen of de waterpomp ook echt de bron van het plasje is want ook de airco laat -als hij aanstaat natuurlijk- zijn condensvocht onder de auto weglopen en veroorzaakt een plasje; dat laatste hoort trouwens en is geen defect. Maar dat airco-condensplasje is gewoon water. De waterpomp lekt koelvloeistof met dat al genoemde zoetige smaakje. De vraag is alleen of je zin hebt om dat te proeven, zo van de grond.

Meestal lekt er ergens een slang, vaak de dikke bij de aansluiting bovenaan de grote radiateur in de neus. Dan zie je witte opgedroogde sporen lopen vanaf de slangenklem. Maar het kan ook op een verborgen plekje zitten, dan zie je het niet zo een twee drie.

Wel snel iets aan (laten) doen, het kan relatief onschuldig zijn zoals een lekke slangaansluiting maar ook een echt vervelende oorzaak hebben die de motor om zeep kan helpen.

Of er een verband kan zijn tussen KVS-verlies en TCS kan ik niet echt zeggen. Lijkt me stug maar met al die electronica in je auto weet je het nooit.

Ivo

Ronald van Opstal
Geregistreerd lid

Bericht door Ronald van Opstal » do 29 mar, 2012 19:08

het lampje op het dashbord ook te brangen dat tcs is uitgeschakeld
Heb ik ook en heeft te maken met traction control, is mij verteld. Ik laat er niets aan doen omdat ik deze functie niet nodig heb en sommigen vinden traction control vervelend of storend. Heeft volgens mij alleen invloed op snel optrekken waardoor normaal deze functie inschakeld om slippen/spinnen van de wielen te voorkomen.
Je kunt in het dashbord het lampje weghalen zodat het niet meer oplicht.

Koelvloeistof heb ik in mindere mate ook gehad, leidingen bij resevoir nagelopen en aangedraaid of iets verzet en probleem is bij mij over. Wel goed in de gaten houden. Ik heb overigens ook het reservoir vervangen omdat deze vies was en de censor steeds melding maakte van een laag nivo, wat dan toch voldoende bleek.

Succes

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » vr 30 mar, 2012 0:07

Hallo

Dank voor de reacties! Leer steeds meer via dit forum, en heb de cabrio nog maar een week of acht!
Heb in verleden dit probleem met een ander merk ook al eens gehad. In de winter was het verbruik een kopje om de dag, terwijl nergens sporen van lekkage waren. Met warmer weer verdween het probleem wat zich de winter erop met vorst weer aandiende. (Ander symptoom wat dat de verwarming steeds kouder wrd bij langzaam rijden). Ik was blij niet de koppakking te habben laten vernieuwen, men heeft me toen uitgelegd dat het ook mogelijk was dat er intern in het blok mogelijk een scheurtje zou kunnen zitten wat het koelvloeistof verlies kon verklaren. Daarna auto maar ingeruild, een nieuw blok was wat veel van het goede. Maar dit verbruik doet me er opeens erg aan denken. Zal op korte termijn toch maar garage vragen, balen, omdat ik de auto maar zo kort heb, en je dit niet echt merkt bij een proefrit. Geen rare geur in auto en geen vettige ramen, wel natte vloerbedekking, maar ja, in een regenachtig januari en buiten staan bij garage heb je dat al snel. (Helaas niet de geur even geroken). Onder de kap niet 123 iets kunnen ontdekken, maar ken een lekkende dop en lekke slang van vorige auto wel, dus ga dit laten checken, en hou ondertussen even een briefje bij met km stand, datum en hoeveel ik bijvul.

Tcs is geen echt punt, maar na bijvullen koelvloeistof verdween de melding ook weer, vreemd, nu 2 maal zelfde. Vind het een veilig idee, maar alle vorige auto's hadden het niet, dus weet niet beter. Snap wel waar het toe dient en hoe het werkt.

Dank voor de uitleg en het meedenken!

Johanna

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » di 03 apr, 2012 14:08

Hallo

Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van het laten afpersen van het koelsysteem ter controle van eventuele lekkage? Ik las op aan ander forum dat je ook de dop van het koslvloeistoftankje kunt halen, de auto starten en dan even laten lopen, komen er belletjes dan heb je een kapotte koppakking? Iemand met dit trucje bekend?

Johanna

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » di 03 apr, 2012 16:22

ja, dop van het kvs tankje afhalen terwijl motor loopt.
Als de koppakking echt stuk is, is er een verbinding ontstaan tussen kvs kanaaltjes, oliekanaaltjes en verbrandingsruimte. De druk die door de zuigers wordt opgebouwd zet zich dan voort in de kvs kanaaltjes en komt terecht bij het kvs overdruktankje.
Dus is alles kits, dan blijft het kvs oppervlak in het tankje stil en vlak. Is dat niet het geval dan treedt borrelen op, tot zelfs hevige golven.
Na verloop van tijd bij een flink defecte pakking komt er ook olie bij kvs en kvs bij olie. Da zie je drap in het kvs reservoir en mayonnaise aan de oliepeilstok.
Het lastigste is als de pakking slechts een minuscuul scheurtje vertoont, dan kan het langer duren alvorens de genoemde symptomen optreden.
In ieder geval is het code rood als er kvs-verlies optreedt, ook al kan het een simpele slanglekkage ergens zijn.

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » vr 06 apr, 2012 11:03

Hallo

Vanmorgen weer pech, een van de bougies bleek niet te vonken, vocht. Omdat de anwb er toch was ook naar koelvloeistof gevraagd, die heeft die test met dat tankje voor me gedaan. Niet echt borrelen, wel beetje onrustig. Adviseerde een CO2 test te vragen. Iemand daar ervarinng mee, wat doet men dan en wat zijn kosten en kun je erop wachten? Dank alvast voor eventueel advies!

Johanna

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » wo 16 mei, 2012 0:13

Hallo

Even weer aantal weken verder, maar er ligt inmiddels papier en pen in de auto. Vanochtend wederom melding cooland low. Naar werk gereden, 30 km verderop omdat ik nu wel weet dat tankje niet snel droog staat. Na werk heb ik er ongeveer 400cc bijgedaan, stond op low, bij koude moptor. Zie nog steeds geen rare symptomen ergens, lekkage, dop, borrelend tankje met dop eraf... Is dit verbruik sowieos hoog, het is een oudere auto van 1994 benzine autimaat met V6 motor, en heeft nu ongeveer 260000 gelopen, en bij 255000 een nieuwe distributieriem en alles wat er bij hoord vervangen. Ik rij elke week minstend 400 km voor werk plus wat exrtra eigen km;s, veelal wel snelweg en geen stads verkeer. Is dan 400 cc veel of veronrurstend op zeg maar 1600 km per mand mininaal? (Hoorde eens van expert dat olieverbluik op 1000 km een liter mag zijn, ook bij nieuwe autos gelden? Vroeer ging de auto eens per jaar naar garage voor een beurt en dan kon je zonder zorgen zo weer jaar verder. Lijkt me nu niet meer kunnen? Of mis ik iets?Suggesties? Ervaringen? Kan het lang goed gaan zo? Als er verder geen schade ontstaat ben k best bereid eens per maand de boel aan te vullen hoor, valt mee te leven hoor.
Iemand nieuwe suggesties?

John Grand
Geregistreerd lid

Bericht door John Grand » wo 16 mei, 2012 7:21

zou het kunnen dat door intensief kachelgebruik het verleis wat hoger ,??

zal dan wellicht nu met warmer weer wat minder kunnen worden ??

Maar er zal toch iets niet helemaal goed zijn als er telkens bij moet .

He deze melding ook eens gehad en er kon toen bijna niks bij !

een sensor foutje ofzo zou mogelijk zijn denk ik??

Nu al weer eind geleden ..

DiedX
Geregistreerd lid

Bericht door DiedX » wo 16 mei, 2012 12:25

Johanna schreef:Hallo

Vanmorgen weer pech, een van de bougies bleek niet te vonken, vocht. Omdat de anwb er toch was ook naar koelvloeistof gevraagd, die heeft die test met dat tankje voor me gedaan. Niet echt borrelen, wel beetje onrustig. Adviseerde een CO2 test te vragen. Iemand daar ervarinng mee, wat doet men dan en wat zijn kosten en kun je erop wachten? Dank alvast voor eventueel advies!

Johanna
We kunnen blijven gissen, maar vocht bij een bougie klinkt mij - als leek - als een lekkende koppakking.

Heb je de compressie-test al gedaan? Dit zou niet langer dan een half uurtje mogen duren....

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » vr 18 mei, 2012 21:15

Hallo

Heb de test nog niet laten doen, wegens mn drukke werk, en ook geen idee hoeveel een dergelijke test gaat kosten, en of het echt uitsluitsel geeft? Heb wel advies gekregen de bougiekabels te vernieuwen, maar dit is een wel erg duur type, dus ik loop even te dubben hoeveel geld ik waarin ga steken. Mijn laatste investring was een trekhaak, en daar ben ik al erg blij mee. Waslijstje is nog niet op het eind... Koelvloeistof is ongeveer eens per maand 400cc, dit is dat op ongeveer 1700 km. Is dat verontrustend??
En het lampje tcs stoort nog steeds af en toe, gewoon op de snelweg zonder ook maar van snelheid te veranderen. Als ik de auto afzet en even later weer start is het lampje uit en blijft ook weer uit. Maak me er al niet te druk meer over.

Johanna

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 18 mei, 2012 23:19

Dat is een belachelijk hoog KW verbruik, zo'n V6 heeft twee koppingen, bij je wel ff zoet mee.
Je moet dat ook niet met een eventueel olieverbruik vergelijken, dat komt meestal door de ouderdom/slijtage, KW verbruik moet altijd verwaarloosbaar zijn.
Trouwens een aardige km-stand, dus al knap dat die kopppakkingen het zolang hebben uitgehouden.
Deze V6-motor schijnt trouwens een warmtewisselaar te hebben om de motorolie sneller op te warmen, dacht dat dat met hulp van het koelwater gebeurde.

Zou eens heel goed op de motorolie letten, daar is ook een trucje voor, peilstok eruit en met een aansteker gelijk de vlam erop. Begint het dat te knetteren dan klopt er wat niet.

Zo als al gezegd, het kan ook lekken op de verwarminginstallatie , meestal wordt er dan wat nat in het voetenruim aan de passagierszijde.

Een ander punt waar het wel eens lekken kan is bij de pakking van de waterpomp, de meeste garages werken met een soort kleurstof om aan het KW toe te voegen, om makkelijk lekkages op te zoeken.

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » ma 21 mei, 2012 20:32

Hallo

Zo, vandaag eindelijk de CO2 test kunnen laten doen, en hoera, niks verkleuring, dus geen lekke koppaking(en).
Wat het wel is, zeg t maar... Maar als je die 400 cc per maand terugrekent in wat je per dag zou verliezen kom je op een bodempje van een glaasje uit, en als dat ergens lekt en het verstuift gelijk onder het rijden, zeker langs een warm deel van de motor dan vind je dus nul komma niks terug. Ik laat het eerst zo, schrijf het verbruik wel op lijstje met de km stand er dan bij zodat ik ovrzicht hou, maar ga er zeker nu geen dure reparatie tegenaan gooien, want waar zoek je? Olie is prima, temperatuur prima, loopt prima, dus maar half litertje achterin zetten voor geval dat. Heb auto's meegemaakt die dit verbruik bijna per dag hadden op het laatst, en dan was er nog niks aanwijsbaars te vinden.

Wel dank voor alle meedenken!

Johanna

Plaats reactie