Ben idd ook benieuwd naar de foto's
Cabrio vs Sport Sedan - geluid met dak dicht
-
Fokko1
- Donateur

Re: Cabrio vs Sport Sedan - geluid met dak dicht
Gefeliciteerd! Goede keuze om een V6 te nemen - geeft toch weer even dat extra'tje!
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Dank voor de felicitaties en die fotoshoot komt voormekaar natuurlijk... Zodra ik 'm heb en het lekker weer is gaat 'ie mooi op de foto.
gr. Ivo
gr. Ivo
-
brammelo
- Geregistreerd lid
Wat dat onderhoud van die kap betreft: ik heb het in 't begin geprobeerd met groene zeep (oftewel bruine zeep in Vlaanderen), maar ik krijg beter resultaat met Poor Boy's All Purpose Cleaner (APC). Mijn kap is wel zandkleurig, wellicht maakt dat een verschil. Op een zwarte kap zie je namelijk geen zwarte sporen 
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Op de foto's zullen jullie nog even moeten wachten maar ik wilde wel alvast wat eerste ervaringen delen. Woensdagavond de cabrio opgehaald en zojuist de eerste lange rit gemaakt. Wat een fantastische auto. Stoelen fijner dan de sport sedan, wegligging super, en met de Hirsch Stage-1 een hele fijne combinatie van directheid en souplesse. Iets geraffineerder dan de Maptun Stage 3 in mijn sport sedan en een compleet ander gevoel dan tijdens de proefrit zonder Hirsch software.
Enige wat ik nog even uit moet zoeken is waarom de stereoinstallatie aanzienlijk minder goed klinkt dan in de sport sedan. Ik dacht namelijk dat ze identiek waren (namelijk met 6-cd wisselaar) en het ziet er ook exact hetzelfde uit allemaal, maar in de cabrio klinkt het een stuk minder. Kan het zijn dat de versterkers/speakers configuratie nog apart te specificeren was en dat ik dus nu een Saab met mindere speakers/versterkers heb? Of is er tussen 2004 en 2006 iets veranderd aan speakers/versterkers?
Als het allemaal helemaal compatible is en mijn sport sedan betere versterkers/speakers had, zou ik nog kunnen kijken of ik met de garage waar ik heb ingeruild tot een dealtje kan komen om de boel over te zetten. Anders later maar eens upgraden, het hoeft niet hard maar het moet wel goed klinken en dat doet het nu niet.
groet,
Ivo
Enige wat ik nog even uit moet zoeken is waarom de stereoinstallatie aanzienlijk minder goed klinkt dan in de sport sedan. Ik dacht namelijk dat ze identiek waren (namelijk met 6-cd wisselaar) en het ziet er ook exact hetzelfde uit allemaal, maar in de cabrio klinkt het een stuk minder. Kan het zijn dat de versterkers/speakers configuratie nog apart te specificeren was en dat ik dus nu een Saab met mindere speakers/versterkers heb? Of is er tussen 2004 en 2006 iets veranderd aan speakers/versterkers?
Als het allemaal helemaal compatible is en mijn sport sedan betere versterkers/speakers had, zou ik nog kunnen kijken of ik met de garage waar ik heb ingeruild tot een dealtje kan komen om de boel over te zetten. Anders later maar eens upgraden, het hoeft niet hard maar het moet wel goed klinken en dat doet het nu niet.
groet,
Ivo
-
Fokko1
- Donateur

Fijn om te horen dat je enthousiast bent. Had jouw vorige een bose-system met 10 speakers? Deze is namelijk niet leverbaar in de cabrio. Je zult dan even moeten uitzoeken of je saab-150 of 300 hebt. De 300 klinkt vrij goed en zuiver.
Hoe vind je het motor-/uitlaatgeluid?
Grtz Fokko
Hoe vind je het motor-/uitlaatgeluid?
Grtz Fokko
-
Frans47
- Donateur (3x)

Fijn te lezen dat je plezier met je Caab hebt Ivo! (Ik weet hoe het voelt)
Ben zelf niet zo op absoluut perfect geluid in de Caab, maar die vriend waarover ik je vertelde (hij rijdt inmiddels zijn 6e of 7e sinds ze bestaan..) kent alle kneepjes.
Hij is zonder twijfel bereid die met je te delen..
Grtz
Frans
Ben zelf niet zo op absoluut perfect geluid in de Caab, maar die vriend waarover ik je vertelde (hij rijdt inmiddels zijn 6e of 7e sinds ze bestaan..) kent alle kneepjes.
Hij is zonder twijfel bereid die met je te delen..
Grtz
Frans
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Toen ik 'm kocht is mij verteld dat er een Saab/Bose systeem inzat met 7 speakers... Ik weet dat er 3 speakers in de dash zaten, 2 woofers in de deur en 2 achter. Dus volgens mij geen 10 speakers tenzij er tweewegspeakers in de dash zaten. Of het dan wel of niet Bose is is daarmee onduidelijk maar het klonk behoorlijk goed.Fokko1 schreef:Fijn om te horen dat je enthousiast bent. Had jouw vorige een bose-system met 10 speakers?
OK, hoe kom ik daarachter? Waar is het aan te zien? Ik vermoed dat het niet het best klinkende systeem is.Fokko1 schreef: Deze is namelijk niet leverbaar in de cabrio. Je zult dan even moeten uitzoeken of je saab-150 of 300 hebt. De 300 klinkt vrij goed en zuiver.
Heel beschaafd, komend vanaf een Ferrita 3"Fokko1 schreef:Hoe vind je het motor-/uitlaatgeluid?![]()
Ik houd me aanbevolen, zit hij op het forum? Ik ben beroepsmatig met muziek & geluid bezig dus voor mij is het wel belangrijk, niet om met het dak open de buurt wakker te houden, maar om tijdens langere ritten op bescheiden snelheid wat luisterwerk te kunnen doen.Frans47 schreef:Ben zelf niet zo op absoluut perfect geluid in de Caab, maar die vriend waarover ik je vertelde (hij rijdt inmiddels zijn 6e of 7e sinds ze bestaan..) kent alle kneepjes.
gr. Ivo
-
Frans47
- Donateur (3x)

@ Ivo. Hij is een 'slapende' forummer. Gezien je beroepsmatige achtergrond de juiste gesprekspartner
Ik stuur je een PB.
Grtz
F
Ik stuur je een PB.
Grtz
F
-
Fokko1
- Donateur

Misschien is de audio waar ik het over heb alleen van toepassing op modeljaren 07-11...ik weet dat niet zeker.
Er zullen ongetwijfeld leuke aftermarket oplossingen zijn om het audio-geluid te verbeteren.
ps het uitlaatgeluid vind ik subtiel sportief (ploft een beetje bij overschakelen bij bepaalde toerentallen) - moet ook niet over the top zijn bij zo'n auto.
Mvgr Fokko
Er zullen ongetwijfeld leuke aftermarket oplossingen zijn om het audio-geluid te verbeteren.
ps het uitlaatgeluid vind ik subtiel sportief (ploft een beetje bij overschakelen bij bepaalde toerentallen) - moet ook niet over the top zijn bij zo'n auto.
Mvgr Fokko
-
Ivo
- Geregistreerd lid
Ben ik helemaal met je eens! Die Maptun/Ferrita 3" op mijn sport sedan was net op het randje, nog wel redelijk beschaafd maar toch af en toe wat aan de lawaaiige kant. Vind het geluid van de cabrio een vooruitgang wat dat betreft. gr. IvoFokko1 schreef: ps het uitlaatgeluid vind ik subtiel sportief (ploft een beetje bij overschakelen bij bepaalde toerentallen) - moet ook niet over the top zijn bij zo'n auto.![]()
-
shearwater
- In memoriam †
Bij het 300W systeem zit er een subwoofer tegen de rugleuning van de achterbank en heb je een extra versterker links in de kofferbak. De subwoofer is niet heel nadrukkelijk aanwezig in het geluid, ik vroeg me aanvankelijk of die er wel zat. Ja, dus.Ivo schreef:OK, hoe kom ik daarachter? Waar is het aan te zien? Ik vermoed dat het niet het best klinkende systeem is.Fokko1 schreef: Deze is namelijk niet leverbaar in de cabrio. Je zult dan even moeten uitzoeken of je saab-150 of 300 hebt. De 300 klinkt vrij goed en zuiver.
-
Fokko1
- Donateur

Oeps, ik heb net toch een Ferrita besteld voor mijn cabrio...Ivo schreef:Ben ik helemaal met je eens! Die Maptun/Ferrita 3" op mijn sport sedan was net op het randje, nog wel redelijk beschaafd maar toch af en toe wat aan de lawaaiige kant. Vind het geluid van de cabrio een vooruitgang wat dat betreft. gr. IvoFokko1 schreef: ps het uitlaatgeluid vind ik subtiel sportief (ploft een beetje bij overschakelen bij bepaalde toerentallen) - moet ook niet over the top zijn bij zo'n auto.![]()
-
Ivo
- Geregistreerd lid
O jee...Fokko1 schreef: Oeps, ik heb net toch een Ferrita besteld voor mijn cabrio...![]()
En dan ook nog een dubbele eindpijp neem ik aan - ik had een enkele, op de sport sedan, maar weet eigenlijk niet of dat voor het geluid veel uitmaakt.
Er komt in de cabrio natuurlijk wat meer geluid van buiten naar binnen, ik zou een andere uitlaat toch eerst in de praktijk willen horen... Ben benieuwd naar je bevindingen - voor mijn Sport Sedan had ik achteraf liever een 2.5" gehad denk ik. Alhoewel 'ie ook wel mooi klonk hoor...
gr. Ivo
-
Fokko1
- Donateur

Een 2,5" cat back systeem...ik denk dat het mee zal vallen. Meerdere bronnen heeft mij verteld dat het geluid beschaafd is bij normaal rijden en de Ferrita bij hogere toerentallen pas echt tot leven komt.
Ik laat me verrassen - wordt het te gek, dan vind je 'm wel in de rubriek 'onderdelen aangeboden'...
Ik laat me verrassen - wordt het te gek, dan vind je 'm wel in de rubriek 'onderdelen aangeboden'...