Beste Saab kenners.
Ik ben in het bezit van een saab 900 cabrio uit 97. Sinds kort heeft het dak (opbergklep, niet het dak met het raam) problemen bij het openen. Alleen bij openen, niet bij sluiten. Het is net of hij over de tandwieltjes heen loopt. Als je de kofferklep een zetje mee geeft dan doet hij daarna wel weer goed. Klopt het dat het het motortje rechts achterin kan zijn. Ik heb mij laten vertellen dat zo'n motortje wel eens wat "verschuifd" en vastgezet kan worden en dat het euvel dan wellicht voorbij is. Is iemand er mee bekend wat dit kan zijn en wat voor actie ik moet en kan ondernemen?
Ik hoop dat jullie saab kenners bruikbare tips of adresjes hebben of weten.
Dank!!!
gr
Sander
Cabriodak (opbergklep)hapert bij openen
-
blue city
- Donateur (3x)

Re: Cabriodak (opbergklep)hapert bij openen
Hoi Sander,
Ik heb hetzelfde gehad. is sinds kort naar tevredenheid gerepareerd door een dealer in het Noorden des lands. Probleem was, dat door handbediening, waarschijnlijk de voetplaat van de overbrenging krom was geworden. Dit kon op de goede (lees dure) methode opgelost worden, of door een ietwat simpeler manier. Met de simpele manier kun je de handbediening niet meer gebruiken. Tja dan maar niet he, tis sowieso toch een electrisch dak. Mocht ie ooit op de hand bediend moeten worden kun je altijd nog met wat spierkracht het dak bedienen.
Op de simpele manier worden de motor en de voetplaat dmv van een bout en moer aan elkaar gefixeerd. Tot nu toe werkt mijn dakje weer feilloos.
-
Herbie
- Geregistreerd lid
Ik heb hetzelfde gehad, er is een modificatieset beschikbaar, waarschijnlijk komt de tandkrans af en toe uit de motor.Dit kan na verloop van tijd gebeuren, er kan en beugeltje geplaatst worden waardoor de motor vastgemaakt wordt en de verschuiving niet meer plaats kan vinden. Even bij een goede reperateur van saab binnen stappen, die weet exact wat er moet gedaan worden en is ook op de hoogte van de modificatie. Kosten om en nabij de 100 euro denk ik.
Groeten
Groeten
-
pbrink
- Geregistreerd lid
Ook hetzelfde gehad maar toch net nog een beetje anders. Ik had de plaat gefixeerd zodat je denkt dat het ratelen niet meer voor kan komen maar dat viel tegen.
Het blijkt dat als beide platen recht zijn het kleine tandwiel gewoon niet ver genoeg in het grote tandwiel valt. Mi. is het kleine tandwiel gewoon te kort. Ik heb het opgelost door onder het kleine tandwiel een ring te leggen van z'n 3 tot 4 millimeter. Nu valt het kleine tandwiel ver genoeg in de grote.
Sindsdien opgelost! Kosten geen, alleen wat tijd
Het blijkt dat als beide platen recht zijn het kleine tandwiel gewoon niet ver genoeg in het grote tandwiel valt. Mi. is het kleine tandwiel gewoon te kort. Ik heb het opgelost door onder het kleine tandwiel een ring te leggen van z'n 3 tot 4 millimeter. Nu valt het kleine tandwiel ver genoeg in de grote.
Sindsdien opgelost! Kosten geen, alleen wat tijd