Lekker weer hier in Twente dus een uitermate geschikte dag om te sleutelen.
Dit keer staan de tweede flush van de automaat, de thermostaat en koelvloeistof reservoir op de rol.
Een week of twee geleden van een mede forummer een reservoir overgenomen in de hoop dat deze goed is.
Gezien ik bij m'n vriendin vandaan kwam was de versnellingsbak lekker warm en dus bij thuis komst gelijk de bak er onder en aftappen maar.. even droog doorschakelen en uit laten druppen.... weer behoorlijk zwarte olie trouwens.. dit is de tweede keer flush met zeker een maand ertussen..
Plug schoonmaken, en weer terug plaatsen...2, 5 liter ATF van KROON er weer op..... easy peacey...till next time..
Daarna de plastic kap onder de motor/bumper weg gehaald ....Opzoek naar de radiator aftap kraan.... ik heb hem niet kunnen vinden....echt belachelijk misschien maar waar.....ik kan zelfs niet bij de onderste slangen komen die op de radiator zitten...
Affijn dan het grote gruwel plastic kleed uit de schuur gehaald en dan maar voorlief nemen dat er wat weg stroomt ..het kleed op...kan het daarna zo weg halen dus geen probleem..
Dus dan maar zo... kleine slangetje van het reservoir af halen... grote
Dan de 1 boutje los draaien.... heel snel slang eraf, tankje kantelen, Slang omhoog...vieze troep...en toch viel het wel me wat weg liep..het zij zo...
Daarna plastic kap weghalen...Lucht aanvoerbuis loshalen...en zorgen dat deze helemaal uit de weg is.. Stekkertjes boven het thermostaat huis loshalen... even kijken of vergissen mogelijk is.. niet dus... montage plaat van de stekkertjes weg halen...alles lekker uit de weg.
Daarna is het eenvoudig... twee kleine boutjes loshalen die een buis op z'n plek houdt.. groete koelslang loshalen...tja nu raak toch wel een dikke liter koelvloeistof kwijt. Twee boutjes van het thermostaat huis zelf loshalen en even wrikken en daar is het huis met thermostaat....
Even checken.. tja motor is koud... thermostaat staat op een kiertje... dus de juist diagnose.
Je zult zien dat het thermostaat huis hier en daar gecorrideerd is..bij de aansluiting van de slang... op het blok... affijn... even eenvlak stanley mesje alle rommel vlak eraf krabben, daarna met 3M schuur wol (kunststof) na schuren... afspoelen (gewoon met water..)
Thermostaat moet die met een rubber ring zijn.. die word om de rand van de thermostaat gelegd.. even priegelen mischien maar het moet..
Zit die kleine "Piercing" in de rand van de thoermostaat? die moet zometeen aan de boven kant zitten in het thermostaat huis...
Voorzichtig de thermostaat (met de piercing boven) terug plaatsen..en het huis weer monteren..
Tja de rest is bijna alles wat hier boven staat in omgekeerde volgorde...
Bij het vullen van je koelvloeistof tankje regelmatig de radiator slangen "masseren"...zit de boel weer vol? Check op lekken!!!
Start je motor en laat hem warm draaien.. als het goed is zal hij sneller warm zijn.. de nieuwe thermostaat zit dan nog dicht dus dat klop...
Op een gegeven moment voel je aan de dikke koelslang dat hij warm word... de thermostaat is nu open.. Hij werkt!!!
Nu weer even de wamre slang masseren....om lucht er uit te dwingen.... even laten lopen... motor stop zetten.. laat maar koelen.. je zult zien dat je koelvloefstof niveau gaat zakken... volledig afkolelen laten en dan weer tot cold max aanvullen blijf de komende 2 dagen even checken.. dan weet je zeker dat je niet zonder vloeistof staat door een lekje, of zo...
Het vervangen van de thermostaat is echt een makkie..maar dat er niet ergens een goed bereikbaar vloestof aftap punt is blijf ik vreemd vinden..
Uiteraard denk ik dat ik niet goed gekeken heb maar als iemand de juiste lokatie in foto kan laten zien...zou mooi zijn...
Intussen de volgende klus ontdekt... automaatversnellingbakophangrubberlinks (3 x woordwaarde
Nu de sport van het betaalbaar goed spul vinden...